Durchleuchtiger hochgeborner furst genediger herr. E'uer' F'urstlich' G'naden' seind
meyne
untherdenige und gehorsame dinste nach meinem hoͤchsten vermoͤgenn
alleczeit tzuvor an bereitt〈.〉G'enediger' F'urst' und H'err' wie
woll ich mich nicht demut-
tiglicher kundt unthergeben und erbieten/
dann1 ich mich/ durch mein
jungstes schreiben2/ welches E'uer' F'urstlich' G'naden' rethen/ in abwesen E'uer' f'urstlich'
g'naden'3 am
tag
assumptionis Marie4/ in
die hoffstuben/ tzu Weymar/ ob der maltzeit
uberantwort5/ erbotten.
Unda troͤstlich gehofft/ das mein/
und in
sonderheit aller meiner tzuhorer6/ E'uer'
F'urstlich' G'naden' untherdanen/ besserung/ heyll/
und
gedeyhen/ ja auch unser aller/ als der allerunschetzigistenb7
und
unerlichsten glidern und verloren schaffen8/ sonderliche eere und wider-
brengung9/ cmehr/ dan unsere uneere/ spott/ schimpf/ verstossung/
und
verderbnussc
solt gesucht/ gemeindt und furgenommen/ und meiner Christ-
licher derbietung10 statt gegeben/ So
werd ich ßo vilfeltig geschmeht
und belestiget/ das ich tzweifel/ ob E'uer' F'urstlich'
G'naden' der briff emeiner erbietung des ich e'uer'
f'urstlich' g'naden' ein copien hie ynnen ligend schicke behendet seyf
oder nit.11 Dann D'octor'Martinusg
L'uther' ist in vil enden und oͤrtern
auff gedretten/ do12 meine Christliche/ gotliche/
erweissliche/ und gegrundte
leer eingepflantzt13// mit E'uer'
F'urstlich' G'naden' bevelch (als er sagt) abgefertigt14/
solich mein leer/ vernichtig/
irrig/ auffrurisch auß tzuschreihen/
und als solt sie auß einem schwirmenden geist
entsprossen sein/ offent-
lich tzu widerlegen/ und das volck dafur tzu
warnen/ Mich
auch mit dem auffrur tzu Alstett15 lugenhafftiglich
eingemengkt/
und vor allem volck ßo vil er vermocht/ auch villeicht bey E'uer' F'urstlich'
G'naden'
verdechtig gemacht16/ Des ich mich denn nicht unbillich
beschwerlich
gefunden/ und auß solichem gehor/ fur der grossen spaltung und
ferlikeit/ ßo bey den armen Christen entstehn moͤchte/ hertzlich
entsatzet〈.〉 Darauff obgemelter D'octor' L'uther' tzu Jhen/ do17 ich
sein
grundlose/ selbs eingepildte ungestummikeit18 seiner predigt
vermerket19/ geschriben. und darnach auch personlich
besucht20/ anfengk-
lich/ freuntlicher/ bruderlicher/ und Christlicher weise angeredt/
und gebetten/
dafur tzu sein und abtzustellen〈.〉21 Ab22 er aber an meiner
person/ oder lere einigen feyl23 oder mangell hette/ mich tzuvor
bruderlichen/
nach evangelischer satzung24/
antzureden/ yrthumb
czuvorhuten/ welt in mich tzu aller billikeit weisen
lassenn/
und widerumb von unbilligem abtretten/ hab mich auch offentlich
erbotten/ mit yhm tzu Wittemberg oder Erfurd/ ein disputation/
aller meiner gepredigten
artickelln/ darinnen ich verdegtig25/
tzu halten/ oder Christliche weisung/ von yhm/ wo er woͤlt/ tzu
horen/ ßo
fern ich geleidteth〈.〉 Welches alles von yhm abgeschlagen
und gewegert.26 Bin hyrüber von ihm durch tzu
werffung eines
florens/ den ich genommen/ widder ynen tzu schreiben
angereitzt27
iund getrotzeti28/ des ich mich dann kegen yhn tzu thun
verpflicht
fehlt und verstrickt/ und gern halten wil29Domit aber mein
gelimpf30
und lindikeit31 allenthalben
erkant/ und ich nit ein poller-
geist und hederischer32 schwirmer/ wie ich dann von yhm
auß-
gerufft/ geacht werd/ wil ich mich des schreibens ein
tzeitlang/
ßo mir leidtlich/ enthalten/ und uffs neu/ jauß uberfluß tzu
gnediger verhoͤr erbotten
haben/ uff das E'uer'
F'urstlich' G'naden' erkennen/
das ich nichts hyrinnen/
dann allein/ den grundt gotlicher warheit
such〈.〉E'uer' F'urstlich'
G'naden' untherdeniglich/ und umb gottis willen/
bittend/ wellen/
mich tzu demuttiger antzeig meiner unschuld
und gegrundter leere genediglich lassen
kommen/ und nit
allein/ genanter D'octor' L'uther' und seinem anhangk glauben
geben〈.〉
Wo aber soliches
E'uer' F'urstlich'
G'naden' beschwerlich/ als dann wellen E'uer' F'urstlich' G'naden'
mir armen und allerk geringsten
diener gottisl gene-
diglich vergunstigen und gestatten/ mein wol gegrundte und
rechte Christliche
leere werm ame lichten tag/ wider
D'octor' L'uther'
auff
sein trotzige und feindtliche begerung33/ durch offenbaren truck/
tzu brengen und tzu keinem
ungnedigem verhindernuß/
nach angefagner arbeit/ tzu unkost und natheil34 gereichenn lassen35/
als mir dann vormals/ durch die wittembergische universitet/
auch durch heimliche
tzuschub D'octor' L'uthers'
und seiner anhenger
widerfaren.36 Das werden E'uer'
F'urstlich' G'naden' von got dem leben-
tigem
herrn/ one tzweifel/ reichen lohn entpfahen/ ßo wil
ichs umb E'uer' F'urstlich' G'naden'
tzuverdinen alleczeit gehorsam/ beflissen
und bereitt sein/ die der vater unsers
hern Jesu Christi
erhalten will. Bit oE'uer'
F'urstlich' G'naden'o gnedige antwort
Datum tzu Orlamunde Am 11. tag des mondes Septembris
Anno M D X X
iiii37
pE'uer' F'urstlich' G'naden'
Unthenen[i]ger diener
Beilage: Rat und Gemeinde von Orlamünde an Herzog Johann von Sachsen, Orlamünde, 1524, 12. September
fehlt Dem durchlauchtenn hochge-
bornen fursten und herrn/ hernn
Johans Herczogen zu Sachsen Land-
graven yn Doringen unnd
Marggraven zcu Meyssen unser
gnedigen
Herrnn
Durchlaůchter hochgeborner furst unnd herr. Eurennfurstlichen gnaden sind unsere underthenige und schůldigeDinste alczeit
zcuvorn. Gnediger furst und herr
Nach dem doctor Martinus Luther/ iczt in kurczen an e'uer' f'urstlich' g'naden'
und
yn der gancze welth eynen sendebrieff/ wider den auff-/
růrischen geist, hat
außgehen und drucken lassen38,
yn
welchem bemeldet/ das bilder abthun/ nicht uns/ sundern alleyn
den Jůden
gesagt und gebothen sey/ und das selbige mitsolchen volgenden worthen geschmuckt und
außgeeckt39 sprechende
Das
nuhe die Juden Altar und goͤczen zcubrochen/
hatten sie zcu der Zceith eyn gewiß
geboth Gottis Zcu
dem werck/ welchs wir zcu disser zceith nicht haben40
Dar auß wir zců
dem mall beschlossen g'nädiger'
f'urst' unnd h'err'
ßo dem alßo/ můsten alle geboth Gottis
auch alleyne den
Jůden und nicht uns gesagt und gebothen seyn/ Und wir
moͤchten woll und unstrefflich fůr Gott/ stelen/ morden/
und ehebrechen etc.41Szo wir aber nuhe die verfu-
rische bilder bey uns auß Goͤttlichem bevelh/ grůndt der
schrifft42/ und sůnderlicher brůderlicher
lieb/ hinweg unnd
abgethan/ hette uns Martinus der halben/ dem auffrůrischen
geist (wie
woll mit heimlichen worthen) nicht durffen
gleich schaczen43/ wirt auch nicht beweyßen/ das wir
den
ergsten bůben/ laůts seynes obbemelten sendebrieffs/ gleich-
messig gethan haben44/ die weil
uns uber disser sache/ Ja
aůch allen andern sachen ßo Gott belangen/ keyn
schimpff
und schercz/ sundern eyn gestrackter45 emsiger ernst ist.
Er hette auch e'uer' f'urstlich' g'naden' mit
ernstem bevelh/ zcu dissen heili-
gen brennern (als ers nent) zcůthun/
nicht ßo hoch er-
manen důrffen.46 Wer yhm aůch nicht noth gewest〈,〉 uns
als
balde/ oder unsere vermeynthe yrsall47/ mit seynem
drůck48 kegen e'uer' f'urstlich'
g'naden' und der ganczen welth anzcugeben
Wo wir aber geirret und
unrecht verwirckt49 hetten/
solt uns Martinus bruderlich/ wie yhm von
Christo
Mathei am achzcehenden auffgelegt50/ gestrafft und durch
gegrundte grunde abgehalden habe/ das
hette eynem Cristen
wolangestanden und fuglichen geczimeth.
Die weill ehr nuhe solchs ubergangen und nicht gethan/
sind wir yhm/ als ehr an
dissen ort des landes kommen/
zcuschreiben verursacht51/ Erstlich angeczeigt/ wie
obberurth
seyn argument von den Goͤczen52 nicht bestendig/ zcuver-
werffen und
welthweyße53 sey54/ Zcum andern yhn doch
Cristlich
und bruderlich gebethen, ehr wolde von solchem
schelden abstehen/ sich zců uns
fůgen/ uns yn irrigen
sachen durch gegrundte schrifft frůntlich weyßen.55
Als ehr aber komen〈,〉hoch'er' f'urst' und h'err'/ haben yhn der
Bůrgermeyster sampt dem Kemmerer und andern
Ratißgnossen gůthwillig enthpfangen/
umb Gottis
willen gebethen/ ehr wolde eyn predigt thůn/ und die
irrigen
artickell56/ do mit ehr uns
beschuldigt/ enthtecken
unnd an tag geben/ seyne grůnde hierneben seczen/ und
ßo ehr irgent von eynem oder mher/ zců underweyßen/
nach gehaldner predigt/
bruderlich angered wurde/ dem
selbigen eyn gutlich anthworth und underricht
erscheinen
lassen/ solchs ehr gewegert und nicht thun wollen/ sundern
als
balde den brieff/ ßo wir yhm habenq
lassen zcůkomen/57
erfur
geczogen/ gelesen und sich des mit prechtigen worthen
hoͤchlich beschwerth/ wir den
selbigen zcuveranthworthen
angefangen/ ehr gesagt/ hir aůß verneme ich/ ab
ichs
sunst nicht wuste/ das ir schwirmer seith58/ gleich als
solten wir uns kegen yhm nicht veranthwort
haben/
unsere munder und die warheit Gottis stoppfen lassen59.
Hat auch sunst von keynem artickell/ dann
alleyne von
den goͤczen/ reden wollen/ gesagt/ das man keyne
dann abgoͤtische
bilder abthun soll/ und sey keyn abgoͤtisch
bild/ dann das angebeth werde/ als were
Gott nicht klug
gnug/ ßo ehr spricht Deu: am vierden Ir solt keyn
bild machen
keynerleh gestalt/ nicht eyns mannes/ nicht
eyns weibes/ nicht eyns tires wider yn
der lufft erden
und wasser.60
und zcu kaelh61 offentlich
gepredigt man
mag woll bilder lust halben/ froͤsch oder schnecken an
die
wand malen/ ßo uns doch alle lust der creatůren
fehlt ja die
Gott selbst/ unnd zcum nucz der menschen/ geschaffen/
verbothen ist/ wir woln
geschweyen derer ßo von Menschen
gemacht oder gemalth werden. Aber disser
artickell62 ist
unbeschlossen bliben/ und wir yhn von den andern auch
gefragt63/ ehr gesagt/ ehr habe bůcher
geschrieben die soln
wir leßen (ßo doch Christus spricht, erforschet die
schrifft)64
haben wir was
mangels/ ßo sollen wir do wider schreiben
und ist alßo ym zcorn auffgesessen und
hinweg gefarn.65
Wie billich
solchs alles von yhm bescheen/ geben wir
e'uer' f'urstlich' g'naden' undertheniglich
zcůerkennen.
Der wegen g'nädiger' f'urst'
und h'err' die weill wir e'uer' f'urstlich' g'naden'/ noch
bißher gehorßam
gewest/ und hinfůrder nochmals stecz/
willig und gern/ mit darstreckůng leibs und
lebens/
gehorßam seyn wollen Bithen wir e'uer' f'urstlich' g'naden' underthenigs
vleiß/ e'uer' f'urstlich'
g'naden' wollen offt und vilgedachten Marthinum-
Luther gnediglich weyßen und abhalten/ das
ehr von
seynen ungegrundten66
scheltworthen bruderlich abstehe/ und
sich do von enthalte/ oder uns und yhm/ eynen
gnedigen
vorbeschiet67
ernennen/ und wes wir dann auß gegrundter
schriefft von yhm oder eynem andern
Cristlich underweyst
werden/ des woln wir uns halden/ woln uns auch nicht
des
kleynsten kindes underricht/ ßo es mit grund der war-
heit geschiet/
schemen.68 Hir aůß e'uer' f'urstlich'
g'naden' yhe gnediglich
verstehen wollen/ das wir unsers Cristlich
furnemen/
nicht auß eygner gewalth/ nicht ym auffrur/ nicht yn
schwirmerischem
geist/ do vor uns Gott bewar/ sundern
yn underthenigem gehorßam/ mit der warheit
Gottis
schuczen wollen. Solchs umb e'uer' f'urstlich' g'naden' zcuverdinen
sind wir
tags und nachts yn allem gehorßam gancz
willig. Bithen e'uer' f'urstlich' g'naden' gnedige
anthwort. Datum Or-
lamunde
montags noch N'a't'ivitate' Marie Anno xv xxiiiir69
underthenige
der Radth und gancze