A1rMissive vonn der aller
hochstea tugent ge-
lassenheytb.1
En-
drescBo-
densteynd von
Carolstat Doctore.
Wittenbergae.f
Frid. frolickeyt. lieb und. starcken
Christlichen glauben von gott durch unsern hern
Jhesum Christumg/ Wunsche ich EndreshBo
densteini/ meyner lieben mutter2 und allen
meynenn freunden. Amen.
¶ Ich mocht wol/ yn tieffen engsten sagen. Nun o gott
meyn herrj/ meyn schoͤpffer/
meyn erloͤßer/ meyn zuflucht/ meyn
leyb/ und meynk leben/ vorlaß mich nit3/ Nit weych von mirl.ps. 21m Tribulatio proxima
est.
Dan betruͤbtnus/ anfechtung/
und vorsuchung ist mir das aller
nehest/ nichtsn ist mir nehero/ dan angst/4 und ist niemants der mich
erloͤsen kann/ dan alleyn du/ ßo hastu durch
deyn warhafftig
ps. 90. Cum ipso sum in
tribulatione.und unvoranderlich wort gesagt. Ich wird mit yhm sein/ in an-
fechtenp/ ich werd yhn erloͤßen auß betrubtnusq/ und ßo wirt er
mich loben.5 Item/ Schrey zu mir ym tag deynes
leydens/ elen-
desps. 〈49.〉Invocar
me und schmertzess/ ßo wil
ich dir helffen.6 Her du bist
eyn ge-
rechter/ warhafftiger gott/ und deyn urteyl/ und dein vorheysch-
ungt/ ist die wahrheyt selber/ durch das selbe wort trostestu alle
glaubigen/ du begerest nicht mehr/ dan das ich dir glaub/ das
du meyn
schoͤpffer/ meyn helffer/ meyn erloͤßer von allem uͤbell/
Mar.
11. Credite quia accipietis.und seligmacher bist/ Du sprichst/ Kannstu glauben
das ich dir
helffen kann und wil/ ßo wil ich dir helffen.7 Ja meyn gott/
zu dir steht all meyn trost/
hertz/ sorg und leben.
Matth. 9. Secundum fidem vestram fiat nobis.O wie
sicher ist das wort deyner warheyt/8 des biß9
gedencken10/
deyne knecht
(ya deynem wuͤrmleyn)11 zu gut/
In deyner zusagung
hast du mir alleu hoffnung gegeben.12Dißev
hoffnung/ die meyn
ps. 118. In quo spem dedistigeyst
auß deynem wort empfangen/ trostet mich eyniglich yn
ps.
21.meynem elend und betrübtnus.13 Meyn herr nit vorlas mich/ nym
mir ye nit/ auß meynem
schwachen hertzen/ das wort deyner
ps. 118.warhafftigen
vorheyschung/ biß14 mir
beystendig/ mit deynem
wort/ mit deyner hilff und erloͤßung.15 Dan meyn gott/ meyn her
Thauri pingues.meyn eyniger helffer/ es haben mich vill kelber/ und vil ochsen
umbgeben.16Annas und Cayphas17/ die schrifft
weysen/ und gleys-
ner/ die nit groß achtung geben/ was deyn gesetz und
wort in-
helt und nutz macht/ der Bapst etzliche Cardinaͤlen und etzliche
Bischoffen die sperren yhre rachen und gynen18 mit dem maul auff
gleych wie einw wuͤtender/ plerrenderx19 und reebendery20lauhz21/ der A2v
Florentinisch leebaa22machtab seyn
maull auff/ und wil mich vor-
schlingenac. Nu hoͤr meyn gott/ meyn geruͤff/
sich23 meyn elend/ er-
mießad selber waß er mir thun will/ vornym meyn angst/ und er-
loͤß
mich/ dan der lebae understeet sich/ zusampt etlichen kelber und
ochsen/ mir leyb und leben
zunhemen.af Ich clag dir nit van
wegen
dises tzeytliches lebens (wie wol die natur nicht edelers und teu-
ers und liebers hat/ dan das elend leben) sondern von wegen des
Matth. 10 Nolite timere qui occidunt.geystlichen lebens/24 Du hast mich/ ubermiltiglich/ anag25 alle verdienst
mit dem wort
deyner warheyt wider geborn/ als geschrieben. Er
hatt vns geborn in dem wort seyner
warheyt/ auff das wir/ sein
creaturen wurden.26 In deynem wort/ idest/ In deynen zusagungen
und vorheyschungah
hastu uns geystlich/ das ist ym glauben/ in
lieb/ in trost/ und in hoffnung zu dir/
geborn/ und lebendig gemacht〈.〉
ps. 118. Vivifica me secundum verbum tuum.¶ Wan uns got
nit lebendig in seynem wort machet/ so het
David nit gesagt/ und gebeten dise red.
Mach mich lebendig nach
Ro. 10.deynem wort.27 ¶ Der glaub/ hanget an deynem wort/
als Paulus ge-
schrieben.Lucae. 1 Der glaub ist auß dem gehoͤr deynes wortes/28 und Eli-
zabet betzeugt/ Selig bistu/ dastu/ dem wort
geglaubt hast/29 der-
halbenIohannis. 4 hat der Evangelist Johannes gesagt. Der mensch/ oder das
koͤniglin/ glaubet der red/ der zusag Christi/ und gieng/ und bleyb
Abakuk. 2seyn Son lebendig.30 Weyl nun der glaub anai das wort/ der warheit
Roma. 1angehefft ist/ und keyner zweiffelt/ das der gerecht auß seynem
glauben lebet/31 folget
anaj alle
widerred/ das der mensch Christlich
leben auß dem wort gottlicher zusag empfehet
und erlanget.32
Das leben. Her/ das aller edlest leben (das den menschen vorneuetak
und alle fruchten/ so gott annehmlichal seynt/ gebiert/ das auch
den menschen
gotgefellig und beheglich macht/ yn demam seligkeit
stett/ anan welches nicht/ dan hellischer ewiger todt/ zu
warten)
wollen mir etzliche kelber und ochsen nehmen. Sie wollen mir meynen
geyst todtschlagen/ der in deynem wort lebet. Derhalben hat mich
Matth. 10.forcht umbfangen/ dan du hast selber gesprochen/
forchtet den/
der den geyst todtet.33Sie
sprechen ich sol dein wort widerruffen/ und
vorleuchnen/ und bedreyhenao mich/ mit
absunderung. mit bann. mit
vormaledeyhung/ mit vorlust eer und guts/ mit berebungap34 leyb und
lebens/ Her alßo umringen mich die veyste ochsen. Jedoch ist
das leyden/
nichtaq/
gegen dem selben leyden/ das der geyst befindet/
wan sie yhm das wort/ deyner
vorheyschung/ auß dem hertzen
understeen zu nehmen/ Und ist gleych zu achten/ als
ein kleyn ge-
A3rschweer/ gegen dem todt/ aber gleich als ein korn sants/ gegen ey
nem berg/ Darumb herr/ sich35 heraber von demar hymeln/36 sich meyn
gedreng und qual/ truͤbsal und umbtreyben. Itztas stee
ichat in
ang-
sten der hell/ in schmertzen des todts/ in hellischen
anfechtungen〈.〉
Ich bin mit hend und fussen an dein Creutz geschlagen/ vornym
meyn clag/ merck
was sie furnemen/ wie sie yre tzungen außrecken
ps.
21.und wie die Juden (bey dem Creutz) schreyen. Er hatt in gott ge-
hofft/ der mach in nunau selig/ dan er wil yhn haben.37 Haben sie nit
greulich dasselb gesagt/ wan sie
sprechen/ Ich sol mich deynes
worts/ der warheyt/ erwegen/ und vortzeyhen? fall ich
von deynem
wort/ ßo byn ich berayt〈s〉av fern von dir abgefallen/ Vorgeß ich dey-
ner zusag/ so gedenckestuawmeynaxmitay
nit38/ Vorließ ich dein
schrifft/
ßo wirt mich der teuffel mit allem ungluck/ und uͤbel/ baldt fin-
den/ und peynigen/ und ewig besitzen/ Darumb hilff mir/ erloͤß
mich〈.〉
Mich trostet/ das allein/ das Christus an dem Creutz solche
reuber des wort
gottis/ auch hat gehoͤrt und geliden.
Fur das ander trostet mich/ das yglich betrubnis/ sunde ab-
weschet/Tobiae. 3. so der schmertzen ym glauben
geduldet/ und in hoff-
nung zu gott angenumen ist.39 Zu dem dritten/ das gott durch
Iacobi. 1.vorsuchung unsern glauben beweert und beweyßet.40 Zu dem vier-
den/
erfreuhet mich/ das alles leyden/ eyn zuchtruthen ist/ durch
welche/ der hymelisch
vatter seyn kinder/ heymsucht/ undaz reyniget
Prover.
3.und schoͤn macht.41
Mich ergetzet auch allenthalben/ dasAd hebrae.
12〈.〉
wort gottis/ welches spricht/ das der lebendig
barmhertzige
1. Regum. 1.gott/ ab/ yn die hell/ und
wider auff furet/42 Und
castigeret/ auff
Tre. 3das er barmhertzikeit
ertzeyge.43 Der heylig Job spricht/ du solt
Iob.
5.die straff und peyn/ des hern nit vorachten oder vorspotten/ dan
er
vorwundet/ das er heyl macht/ba
erbb schlecht/ unnd seyn hand
macht er gesundt.44
ps.45Got der wuͤrffet mich itzt in die tieff des wassers/ und furet alle
Ps.seyn fluͤß uber mich/ got der hefft mich in den
schlahm der och-
sen. und gelenbc kelber.46 Wan mich got nit einfuret/ sie mochten mir gar
nicht gethun/
soll ich darumb vortzweyffeln? Das gott sein
Deutro.
31.angesicht von mir gewendet? Und sich vorborgen? Und mich
alles ubel
gefunden und uͤberfallen hat? Das mich got vorlass-
en?47 Das got mit mir nit ist/ ym urteyl
der welt? Das sey fernbd/ das
ich glaub. Das mich gott gar und gantz vorlassen hab.be48
¶ Christus spricht. O meyn gott/ wie hastu mich vorlassen/49A3v
Er claget gott und befilet yhm seynen geyst/ sagende. Vatter in
Matthaeusdeyn hende befelh ich meynen geyst/50 Warumb solt ich dan vor-
tzweyfeln? Er nennet yhn vatter und ruffet yhn an/ und fuelet dan-
noch ein vorlassenheyt/ ßo ist das wort gottis auch warhaff-
tig/ Ich byn mit yhm in betrubtnuͤs und bekuͤmmernis/51 in sch-
merztzen und elendt. Derwegenbf soll
mir Christus vor meynenn
augen/ mit leyden schweben und fur gehen. Abbg mich gott leßset
geysseln/ vorspotten/ sieden und braten/ redern aberbh52 zureyssen/ dan-
noch weyß ich/ das er meyn gott
ist/ das er meynes lebens und
leyden mechtig/ das er meyn erloͤßer ist/ darumb wil
ich zu yhm
hoffen und schreyhen. Und abbi er mich toͤtet und erwuͤrget (wie JobIob. 5.bj
spricht)53dochbk wil
ich yn yhnbl hoffen/ Ob ich selber
sehe/ wie er Annam
und Caypham/54 kelber und ochsen/ lauhenbm und bern/
ubirbnundbo
wider mich erwecket und anreytzet/ dannoch wil ich yhn anruffen.
¶ Her in dir steht meyn hoffnung und trost/ yn dich/ hab ich
gehofft und werde
hoffen/ darumb vorlas mich nit ewiglich/
ps. 118.Behalt
mich yn deynem haylsamen wort/ mach michbp vest und
starck nach deynem wort/ so werdebq ich
leben.55 Her beschemebr mich
nit
von meyner hoffnung und wartung/ erledige mich von dem
ps.
21.rachen des lauhensbs und vor den hoͤrnern der eynhornbt/56 die mich
auß der massen sehr bedrengen/ sie machen mich eyn
fabel57 des
ps. 118 Averte oculos.volcks/ eyn vorachtung der leuth/ und
sprechen/ ich sey dir frembdbu
und unbekandt. Aber her/ ker ab meyn augen/ damit ich nit sehe/
das grooß
ubell/58 yrer grosse boͤßheyt
und unguͤtickeyt/ Laͤß mir
ps. 118. Et respondebo
exprobrantibis mihi verbum.heyl nach deynem wort zu kumen/ und so wil ich den
selben spot-
fogeln/ antworten/ ya ich hoff in gottes zusagung/ Gib nit
tzu/
das sie mir deyn wort/ der warheyt/ auß meynem hertzen reuffenbv〈.〉59
Dannbw
die/ ßo deyn gesetz lieben/ die sich an deyn wort und rede heff-
ten/ps. 118. und darauff lassen/ und bauhen/ die haben vil frides/
pax
multa diligentibus legem ecbx.60 und werden yn ewigkeyt nit vor-
lassen/ abby du dich wol ein
kleyn tzeyt froͤmbdbz und fern machest/
Iob. 19.wie Job gesagt. Er hatt mich meyner glorien beraubet/ unnd
mir meyn haubtkron abgenommen/ er hatt mich allenthalben
zerbrochen/ und ich
vorderb/ und er hatt meyn hoffnung wie
eynem außgerreufftem baumen hyngenumen/ seyn
grymh ist
wider mich tzornig/ und hatt mich gleych/ wie eyn feynd gehal-
ten/61 Dannoch
weyßca
ich/ das meyn erloͤßer noch lebet/62 und ich A4r
weyß/ das ich yhn sehen werd/ dyße hoffnung ist yn meynecb
schoß gelegt/63 darumb wil
ich zu yhm schreyen und hoffen/ Das
wil auch thun/ und beystendig gottlichen gunst
zuvor.cc
Darumb meyn mutter/ bruder/ schwester/ oͤhemen/ baßen/ sch-
weger/
geschweyhen und alle liebe freundt in Christo/ ich bitt
yhr wollet euch nicht
vorseren/ unnd nichtcd betruben/ von we-
gen der tzeytliche schandt/ und
meyner anfechtungce.64 Das mich
auff
alle seyten engst umbgeben. ¶ Zwen toͤdt sehe ich
vor augen eynen muß ich leyden/
auff der rechten seyten trayhet
mir der todt/ meynen geyst zu todten und erwurgen/
und mich
ewiglich zu peynigen/ Auff dercf lynckencg/stehet der todt meynes
fleysch.65 Eynen muß ich annemen. Werde ich meyn fleysch
lie-
ben und behalten/ und dem Florentinischen Lauhench66gehorchenci/
ßo muß meyn geyst/ von dem wort gottes abfallen/ und ewig-
lich
sterben. Ist es aber nit besser/ weyl ich doch sterben muß/
und vorließcjnichtck (dan
ein klein und kurtze zeyt) ich fall in todt mey-
nes leybs und fleysch/
und bewar meyn leben des geystes/ dan
das ich meyn vorgencklich leben liebe/ und
vorderbeInducitur historia propter Bernhardum. quem osculantur
plurimi. mich ewig-
lichcl/ Der heylig sant
Andres erfreyhet sich in seynem hertzen/ das
er von wegen seynes maysters
Jhesu Christi am Creutz sterben
solt/ der waß eyn frumer heylig/67 Warumb solt ich armer und
grosser sunder auch nit begern zu sterben/ von des wegen/ der erst-
lich von meyner sund/ von meynes boͤßen lebens/ von meynes
guts und nutzes wegen/
vorstorben ist/ Flihe ich den leyblichen
todt/ ßo wirt mich der ewig hellisch todt
mit leyb und seel vor-
derben. Christus ist yn bitterckeit gestorben/ und
darumb auff-
erstanden/ das er uns den todt suͤß machet/ und unser leben
auß
dem hertzen wurff.68
Ich frag euchcm bey eurem gewissen/ bey dem starcken und le-
bendigen gott/ und
nehm hymel und erden/ laub und graß/ holtz
und steyn/ zu getzeugen/69 das yhr sprechen und bekennen
muͤst/ das
ich/ von des wort gottis wegen zu sterben pflichtig byn/ Bin ich
den todt schuldig/ warumb wollet yhr euch dan betruͤben/ abcn
mich der Lauheco mit dem feur wirt vorderben? wan yhr gott
und eur eehr lieb hettecp/ ßo
soltcq yhr
mir/ wie die mutter Sympho-
rianiIllatio
rhetoricalis.70/ ßo
mich der henger zu dem rost furen wuͤrt/ zuschreyhen/
vormanen/ und sprechen/ Son
oder vetter biß getrost/ wie kanstu A4v
deyn leben teurer vorkauffen/ du wuͤrst von eynem vortrißlichen
und vorgencklichencr leben/ zu gotlichem und ewigen leben kumen/
biß getrost und
forcht dich nicht.
Ich wayß/ das yr vil mer wollet/ das ich mich ließ erwur-
gen/ dan
das ich meynen Landfursten71
vorleugnet72/ Aber73 das ich
eyn stat vorrit74/ Nun hab ich ein tzeytliche narung/
mit vill
arbeyt/ von meynem Landherrn. Aber von gotcs habe ich/ leyplich
und geystlichct
geburt/ teglich leben/ und tzeytlich narung/ eer/ gut/
glauben/ und hoffnung/ und
zusagung ewiges lebens. Ich weyß
das er meyn gnediger her ist/ wan er mich
engstiget/ solt ich dan
den todt fliehen/ wan mir yemantscu den selben hern
nhemen wolt
und mich zwingen/ ich solt yhm sein unbetrieglich wort vor-
cleynen/ und leuchlen/ und vorwerffen? Das der tyrannisch undScoma in papam.cv
vormeynt Bapst Leo
der x. tzuthun understeet/ wer ich nit eyn
boͤßwicht/ ein vorretter/ wan ich
meynen Gnedigsten Churfur-
sten eynen brieff (den mir sein G'naden'
bevolhen/ und zu dem ich meyn
vorwaldung vorheyschen hette) hynwurff und
abschwur?75 soll
ich dan
die heylige schrifft abschweren und vorwerffen?
Ich hab durch meyncwPadencx oder
doden (ßo mich auß derPatrinos notat.cy
Tauff gehoben/ als/ und
er ich getaufft wart) got und Christli-
cher kirchen vorheyschen/ bey dem
glauben zu bleyben/ und zu ster-
benFides hortus conclusus.cz. Nun ist der glaube/ in der heyligen
geschrifft/ als in eynem
beschlossen garten/ behalten/ Wie kan ich dan anda
zerruͤthtung
meynes aydes und glaubens die schrifft widerruffen?
Ich geb euch tzuerkennen/ das ich auch/ yn zeyten meyner vor-
nunfft/
mich/ vilmals der heyligen schrifft/ hab mit eyden vorpun-
den/Indoctus papa.db76 Von yr nit zu thretten/ soll ich nundc die artickel vorleugnen/
die der ungelart
Bapst vordampt hatt/ und ich weyß/ das sie
yn der Biblien gegrundt/ ya dartzu/ das
ich etzliche mit worten
und sententzen/ und fingern deutten kan/77 Warumb muget yhr be-
gern (das ich mich doch nit vorsehe) das ich (mir zu ewiger
verredterischerdd schand
und schaden)de/ die selbe vorleugnen/ und
meyn vil gelubt und eyden vorbrechen solt? Ich weer
yn allem
rechten eyn boͤßwicht und landflüchtiger schalck/ ßo werend
yhr
unredliche freundt/ wan yhr von mir gesynnen dorfftetdf das
ich nit feur und tzangen leyden solt/ Ich wil keyn
warheyt vor-
neynen/ sonderlich der ich voreydet78 byn/ ob alle teuffeln mit dem B1r
Bapst wider mich quemen/ dartzu wurd mir got wol helffen.
Ja mocht yemants sagen/ der Bapst vorsteet die Biblien
auch wol/ aber du hast
eyn dollen79 stoltzen vorstandt.
Dartzu
antwort ichdg. Lieber freund ich hab dendh text der heylige Biblien die
clar seynt/80 und mag sie
nit alleindi/ ein gelarter/ sondern auch ein leyh
der sie hoͤret leßen/ vornemen81. So hab ich auch zu Leypsick ge-
meynlich/ meyn antwort und
argument/ auß der Biblien und
auß dendj buchern AugustiniDer Pabst schilt Augustinum eynen ketzer./ Hieronymi/ Ambrosii/
Bernhardi/ Gre-
gorii/ Cypriani/ Cyrilli82 und andern geleßen/83 alle vordechtigkeyt
der
ketzerey von mir tzuschieben unddk zu fliehen und abzuwenden/
Das wurffendl mir mein feynd
zuschanden fur/ wie wol ichs mey-
ner er zu gut gethan/ und das/ zu fur
kumen/ das mir itzt begeg-
net/ damit keyner sprechen mocht/ er vorsteet
die schrifft nach sey-
nem aygen hyrn und kopff/84 und das mich der Bapst nicht kendtdm
als ein ketzer vordammen/ er vordampt dan auch die SeulenTruculentus Papa.dn
Christlicher kirchen/ ßo ich itzt vormeldt hab.
Aber wie yhr vor-
mercken werdet/ der grymmig wuͤterich Leo der bapst hat doch
der keynes angesehen/ und wil mich/
wider gott/ recht/ und er/ von
der Biblien dringen/ das sol er nit vormoͤgen/ und
wan er gleych
eyn feur macht/ ßo groß als das erdtrich.
Wo yhr dem Lauhendo auch
zufallen/ und euch mit unnuͤtzer
sorg belestigen wurdet/ solt yhr wissen/ das meyn
betrubtniß euch
Eph. 4.zu eren kummen wuͤrt.85 Die Apostoln danckten gott/ und
gyngen
von dem rath der Juden yn freyden/ das sie got wirdig achtet/ umb
Actuum. 5den namen und wort Christi zu leyden/86 warumb solt ich mich
und yhr
mit mir auch nit erfreyhen vondpwegendq
unsers erloͤßersdrRom. 8dr
zu leiden? Ich weyß
doch das kein leyden der zukunfftigen glo-
rien wirdig ist/87 Darumb freyhet euch mit mir/ das
mich gott
berufft umb seynes worts wegen zu leyden.
Werdet yhr aber euch weych machen88/ und understehen/ mich
Deu.
33.abtzehalten/ ßo werd ich euch sagen/ wie Moses gesagt. Der
gesprochen
hatt zu seynem vatter und mutter/ ich kenn euch nit/
und tzu seynen bruͤdern und
schwestern/ waiß nichtds von euch/ und
die yhr kinder nit gekent haben/ die haben
dein vorpintnis/ dein
wort/ und dein gericht gethan und behalten/89Derwegendt
wil ich
euch auch gelassendu/ und wo yhr sprechen durfft/ lieber ßon oder
ohem folge dem
Bapst/ so darff ich widersagen/ wer bistu/ be-
B1vhuͤt mich gott vor dir/ und deynem rath/ solt der Bischoffhutt/
fur
yrtumb gut seyn/ ßo hette Christus Annas und Cayphas90 un-
billich widerstrebet. Ich kenn in dißer sach
weder vatter/ noch
mutter/ Ich folg eyniglich gottlicher schrifft/ die kan nit
yrren/
die kan mich nit bedriegen/ ob ich gleych schand/ spot/ armut
und elend
dulden muß. Das wil ich gern thun/ ich wil mich
Archidiaconat / ßo ich des fellig erkannt
wuͤrt.meynes Archidiaconat91/ aller guͤtter/ ßo ich hab/ gutwilliglich
erwegendv/ vatter und mutter/ bruͤder und schwester vortzeyhen/
alles gelassen an leyb und seel/ das mich von gottlichen zusa-
gungen
zeuget92 oder fernet. Ich weyß das ich gelassen sein muß
und das ich
alle creaturen gelassen muß/ und darff keynem En-
gell vordrauhen/ ßo er
mich anders lernen odder gebenedeyhen
Gal. 1.wil/ dan
in der Biblien beschrieben ist/ alles das ein Engel auß
dem hymell anders leretdw/ dan
die heylig schrifft inhelt/ das ist
eyn vormaledeyhung/93 ein grauh und haß und bann und acht
Bapst.vor gott/ warumb
solt ich dan/ eynen menschen/ der nit vill in
der heyligen schrifft studiret
hatt/94 zufallen/ ßo er mich
anders/
dan in der schrifft geschrieben lerendx wolt.
Ist aber der Babst frum und eindy ein Christ/ ßo tzayge er schri-
fften/ und werffe meyn leer mit
dem wort gottis umb. Meyn
leer hab ich alweg auß der Biblien genommen und kan sie
in
der schrifft beweyßen.95
Ich hoff der almechtig gott werd
mir gnad leyhendz und eyngeben/ domit ich von seynem
wort nit
abtrett/ obß gleych alle meyn freundea vordriessen wurt.
Gladius. Matth. 10.Ich gedenck an das wort Christi/ der
alßo sprichteb. Ihr solt
nit meynen/ das ich kummen byn/ frid auff das erdtrich zu
schicken〈.〉
Ich byn kummen das schwert tzusenden/ Das selbeec schwert
teylet kynder von
eldter/ und weyber von menner/ bruͤder von schwe-
ster/96 ya dieed seel von yhremee leyb/ als
geschrieben/ Das schwert tzer-
drent seel und leyb/ und hencketef den menschen
gar und gantz
Ro: 8.in gottlichen willen/ mit lieb/
hoffnung und glauben/ alßo
das in/ wedder spott/ noch nott/ weder schwert noch
geferd/
weder reder noch feur von gott abteyleneg.97 Es
endsteent ynn
dem menschen untzeliche seufftzen und schmertzen/98 wan er das B2r
schwert recht in die hende des glaubens nymbt/ dan das ist/ das
schwert (ehwelcheß mich von
dem Bapst itzt geteylet/ und den
Babst von der christenheyt teyllen wuͤrt) das uns
ChristusLu: 22〈:〉 Qui habet tunicam vendat eam
et emat gladium. i'd'estei
omnia relinquat propter verbum.
geschickt/ und davon er geschrieben alßo.
Aber itzt/ ym an-
fanck des todts/ welcher eyn taschen oder beutell hatt/
und der
nicht eyn seckell oder brottsack hatt/ der vorkauff seynen rock
und
kauff ymej ein schwert/99 Was ist das fur eyn schwert? hoͤr
wie
Christus sagt.
¶ Das ist das schwert/ Die Schrifft muß erfuldt werden/100
Alßo hoͤr ich/ das die schrifft/ das schwert ist/101 das wir erkeu-
ffen sollen/ und das/
das selbe schwert erfuldt muß werden
mit leyden/ mit blut/ und mit todt. Jha her es
ist recht. Von
des selben schwerts wegen/ muß ich meynen sack/ geltbeudtell/
und cleyder/ das ist/ das cleynste/ und das ausserlich groß gutek/Mat. 26.el
und dartzu hauth und har/ lassen. Mir mocht
villeycht meyn
alder Adam tzu tragen/ bitt gott das er den kelche/ des todts
von dir nehm. Aber der geyst wuͤrt sprechen:em Meyn her/ nit
wie ich/ sondern wie du/ wilt/102 Von wegen desselben schwerdts/
das ist das wort gottis (das mich von vatter/ mutter/ bruͤderen/
schwester/ und von aller freundtschafft
abteylet) dorfft icheo
sagen.
Christum findt man nit under derep freundtschafft/ sondern yn
seynem tempell/
dar ynn seyn wort klynget und erschillhet/ do
sich die Phariseyer und gleyßner/ der
Babst und seyn Gecken103/Goͤcken.eq
wundern/ und nerrischer werden. In dem selben tempell (der eyn
gelassen mensch ist)104 wurt gott/ Christus unser herres gefunden/
Ich werde Christum ynn dyßem fall/ bey euch
betrubten freun-
den nicht finden/ werdent yhr aber/ mir tzuschreyben
odder eyn-
bloßen105. Lieber freundt/ das sey weyt und fern von dir/ daßtu
von dem Babst tzu Rom
solst/ gefangen/ tzergentzet/ und er-
todtet werden/ wie der eynfeltig Petrus tzu Christo saget. HerrMat. 16.et
das sey fern von dir daßtu zu Jherusalem solst von den Juden
gefangen/ geysselt/ und
erwurget werden/106 So solt yhr
uͤbel horen.
Dan wie wol Petrus ein
gut weltliche und naturlich meynung
hett/ wie yhreu odder andere Christenn mocht
habenn.
B2vDannoch sagt Christus zu S.
Peterev. Gan von mir du Sata-
naMatth. 19.
du teuffel/ du vorhynderer. Dan du vorsteest nit/ was gott
wil haben/ sondern was
der menschenew ist/107 In solcher weyß/
wer-
de ich euch antwortenex/ey ßo yhr zu mir sprechen duͤrfft. Lieber stel
ab/ die leuth meynen dichez
wol/ die dich vonfa dem wort gottis an
den Bapst wollen pinden/ was ist es/ du wuͤrest woll
bleyben
und eher habenfb. Ihr teuffel alle gehent von mir/ yhr wissent nit
was
gottlich ist. Hatt nit der frum Christlich und
hoch g e-
lartIoan. Huss. Doctor Johan Huß/ ein
bitterß schwert genumen und ge-
liden/ sie haben yhn umb sein gut/ gerecht
leer (fcwie dan der mehrer
teill seiner artickeln yn der schrifft steent)fd vordampt/108 und dem
starcken Merterer eynen hut vol gemalter teuffel auffgesetzt/
und
alßo spotlicher formfe/ verbrant.109 Ich forchtff ich muß
auch
noch eyn solcher/ vorhondter Bischoff/ wie wol unvorschuldt
werden/ das
wirt meyn freund gar ubel beyssen. Doch trostet
mich die schrifft/ aber110 Christus in seynem wort/
sprechende. Du
darffest nit gedencken/ das ich kumen byn frid zu machen/ dan
ich byn darumb gekumen/ das ich den menschen/ wider seyn vat-
ter
scheyden wil/ und den Son gegen seyner mutter setzen.111Derwe-
genfg muß ich/ liebe freund/ wider euch seyn/ ßo yhr mich von dem
wort gottis wolt helffen abtziehen.
¶ Was wolt yhr euch aber zeyhen/ die sach ist redlich und
Christlich/ und ßo
hoch/ das ich nit wirdig byn/ yhrer halben
zu leyden/ woldetfh yhr aber noch weyter/ in eurer fleyschlichen
liebe vorharren/ so kend ich euch nit/ und byn wider euch/ wie auch
wider den
Bapst (der nit meyn vatter wie er sich schreibt/ sondernPapa lupus,
non pater.fi
meyn
wolff112
ist)〈.〉 Dan Christus spricht clar. Welcher vatter und
mutter
mehr liebet/ dan mich/ der ist meyn unwirdig.113 Ich hab
die heylig geschrifft vorhanden/ daryn lebet und
wanet Christus
Matthaei. 10.wie er in eynem tempel ist/
tred ich zu dem Bapst/ ßo vorließ ich
Christum in der schrifft/ werdet yhr dem
Babst anhengig seyn/ und
ich wolt mich an euch hefften/ so wuͤrde ich Christo
hessig114 und
ein feyndt
werden/ Gedencket das die dochter Jepte/ yhres
vat-
ters gelubt mit yhrem todt erfullet/115warumb solt ich nit meyner
Iudicum. 11.Padenfj116 gelubt auch erfullen/ die mich vor
der tauff got vorpflicht
haben. Ja ich muß/ nicht allein euch/ sonder mich selber
ge-
lassen/ ich darff mich meynes leybs und lebens nichtfk annhemen.117
B3rIch soll mir ubel thun und vordrieß zu dem todt willig treden?flCrux.fm
Dan Christus spricht.
Welcher seyn Creutz nit nympt/ und fol-
get mir nit nach/ der ist meyn
unwirdig.118 Das wort Creutz/
be-
deutetLuc. 14. leyden/ vorachtung/ hon/
spott/ verlachen/ sterben/ vorterben.
ya niderfaren in die cluͤfften/ der hellen/
doch nach gotlichem ge-
fallen/ bedeuttet auch das ein korn Christi
absterben muß.119
Ioan. 12.fnNun sagt Christus/ das wir das Creutz annemen/ und yhm
nachfolgen sollenfo/120
darumb ist von noten/ Das wir entlich auff
das Creutz (das ist auff elendt und
smertzen) gehefft werden.121
Derhalben solt yhr euch/ nit bekuͤmmern/ ob ich gleych auff ey-
nen
rastfp
gebunden und vorbrant wuͤrt. ¶ Ist doch Christus
ein reyner mensch und gott gewest/
und hatt sich/ nit geschemet
an eynem galgen zu hangen und sterben.
¶ Wie wol ich nach dem Creutz/ meynes alden Adams halben/
nit gedenck zu
lauffen/ ich seen mich auch nit sonderlich nach dem
feur. Derwegen wil ich (wie David/ vor Absolon gepflogen122)fq
vor dem Florentinischen Lauenfr von eyner stadt in die andern flie-
hen.2. Reg. 15. Werde ich gnad in den augen des herren
finden/ ßo wirt er
mich wol wider brengen und behuͤten. Wuͤrt er aber sagen/ dufs
gefellest mir nicht/ ßo byn ich gegenwertig/ das soll geschehen/
das gut ist
yn seynem willen/123abft124 mirs gleich bitter und herb/
gelnfu125
und eyter ist. ¶ Es ist tausent mall nutzer126/ ich nem das creutz
und leyde eyn schmelichen und
schmertzlichen todt/ dan das ich/
Matth. 10.das wort
gottis abschweer und vorleugnen Christum.127 Dan ich
weyß/ werde ich meyn seel/ von wegen des worts
Christi unsers
herrn und gottis/ vorderben und sterben/ ßo wert ich sie ewiglich
bewaren/ wert ich aber meyn seel/ alhie finden/ das ist/ werde ich
sie/ alßo
lieben/ das ich leyden und elend fliehen wil/ und das wort
gottis felschen oder
vorneynen/ ßo werd ich meyn seel vorderben〈.〉
Nun hoͤrent und merckent liebe freundt/ soll ich mich selber ge-
lassen/ von wegen gotlicher ehr/ warumb solt ich euch nit lassenfv
und vorleuchnen/ wan yhr mich von dem wort gottis abwen-
digLuce.14. machen wolt? Ich weyß/ das ich keyn juͤnger und
nachfol-
ger Christi kan geseyn/ ich lasse dan vatter und mutter/
bruͤder
und schwestern/ undfw freund/128 und meyn aygen natur/ haut und
har/ es muß alles seyn gelassen/ das in mir und
auß mir ist/ alles
das mich yhnfxhymelreychfyynfz seel
undga leyp hyndert.
B3vGelassenhayt.gbDas vorleyhe mir der guͤtige got Amen/ Dan ich weyß das
keyn groͤsser tugent/ auff erden und yn hymeln/ ist/ dan gelassen-
heyt/ Solgc eyner alle seyn gut/ eher/ freund/ leyb/ und seel vorlassengd/
Wan ich
auch/ ym mittel/ der flammen brennet/ und het nit ge-
lassenheyt/1. Cor. 12. ßo wer mir meyn leyden undinlichge. Das ist wan
ich gott/ nit liebet/ und ynngfyhngg
getrauhen/ trost/ glauben und
hoffnung setzet/ ßo wer ich/ wie eyn glocke/ die
erschellet.129
¶ Christus spricht/ keyner mag groͤsser lieb habenn/ dan das er
seyn leben fur
seyn freund setze.130
Ich hab freund in Christo (die das edel blut Christi gemacht)
von der selbe
wegen (auff das sie nit gottis wort abnhemen)
soll ich leyden/ Keyn uͤbell/ feur
oder todt/ kan angh131 gotliche lieb
fruchtbarlich geschehen. Ursach welcher gott recht liebt/ der
suchet yn leyden
und wercken/ yn sußigkeit und bitterkeit nicht
anders/ dan gottis eher/ Welcher
aber sich selber in seyn augen
1. Cor.stellet/ und
meynet seyn aygen glorien/ der liebet sich/ und nit got/
und dienet gott nicht mit
keynem leyden oder außwirckengi132.
Derhalben spricht Paulus. Wan ich ein glauben/
der wunder-
tzeychen/ hette/ das sich die berg/ auff meyn gebot/ yn das
MeerLu. 9.gj
trugen/ und het nit gotliche liebe/
und meynergkhaßgl/ so
wer mir/ der
glauben unnuͤtze.133 Derhalben Christus uns in hochen vleys vor-
mant/ sprechende.
¶ Welchergm
nach mir wil folgen/ der sol sich
selber vorleugnen/ und trag seyn Creutz teglich
und folge mirgn.134
Gelassenheit yhn leiden und werken.¶ Ist es nit eyn
schmertzlich ding/ das ich mich keynes ley-
dens darff annemen/ als hett
ich/ von mir selber was außge-
richt/ Wil ich von gottis wegen etwas
leyden oder ein Creutz
ertragengo/ ßo muß ich zuvor michgp vorleuchnen/ und
mich selber
verlassen.135
¶ Ich muß meynen willen/ gantz und gar/ ynn den got-
lichen willen
vorsencken/ und aygen willen in allen dingen er-
drencken/136 Alßo muß ich woͤllen/ wie gott
wil. Derhalben hat er
allen wercken und leyden und den personen selbst/ die
gelassenheyt
Gelassenheit der person.furgesetzt/ sprechendegq/ ¶
Wilcher nach mir kumen wil/ undgr
nach-
folgen/ der vorleugne sich selber.137 Sich und hoͤr wie die werck von
unserm aygen
willen abfallen. Wiltu von dem leyden hoͤren/ so
merck was er von dem Creutz
redt.
B4rEr soll sich selber vorleuchnen und seyn Creutz auff sich fas-
sen.138 Welcher
sich meyner schemet/ und meyner reden/ des wil ich
Luce. 9.
Qui erubuerit sermones meos.mich schemen.139 O wie hart ist das/ der natur. Die Natur wolt sich
selber
gern meynen/ und schemet sich naturlich gottis eer/ darumb
saget Christus/ er muß
sich selber vorleuchnen. i'd est' er muß sich sche-
men/ und mich
suchen und loben/ dan ßo eyner in wercken/ oder
leyden seyn aygen eer suchet/ ßo
suchet er aygen nutz/ und vorla-
sset sich nit allenthalben.140 Du mußt ye/ dich in deinem creutz
nit be-
kennen/ sondern allein gott durch Christum. Du must dich vor-
neynen/ nit beruͤmen. Dan wiewol sichgs die Aposteln freudengt/ von wegen des
Luc. 9namen
Christi zu leyden/ doch straffet sich Paulus/ do er
zu vest
in der glorien seynes leydens hafft sprechende. Ich byn unweyß
gewest/
das ich zu vil frolich gewest byn/ und zuvil in leyden
2. Cor.
12.gloriert hab.141 ¶
Es muß/ mir alle creatur/ sie sey suͤß oder saur/
herb oder milt/ auß meynen augen
getzogen sein.142 ¶ Ich darff
mir auch selber nit in den augen steen/ sondern allein Christus/ der
sol mir
vorgu meynen gedancken und augen
schweben und auff
yhn soll ich steen/ sonst auff nichts anders.
Nu die weyl ich alle werck/ meyn leyden und
todt/ ya mich
selbst vorleuchnen/ und mich mir froem143 machen soll.144 Sol sich
weder
mutter noch freund/ widergv Babst noch Babsts mutter
understeen/ das ich/ yn oder sie/
vor augen habe/ unnd das wort
gottis gelassegw.gx Eher wil ich tzangen/ reder/ und den aller grau-
sampsten todt erleyden〈.〉 Christus unser her/ hatt clerlich
außgedruckt/ wie die gelassenheit sein soll. Er saget. Welcher
sein seel nit
hasset/ der kan nicht meyn junger geseyn.145 Ich sol ein
Lu. 14.hertten/
ernstlichen/ und gestrengen haß/ und neyd widder mich
selbst haben/ wan ich die
stuͤmgy
meynes herren erhoͤr und merck
doch dasgz mich meyn seel abhelt und vorhyndert. Neyn liebe
seel/
und lieber leyb/ ob yhr wol ungern sterbent/ und wollent/ das
ich dem
wort gottis nit nachfolget. Dannoch wil ich Christo
trostlich nach gehenha yn den todt/ Die weyl ich tzuvor
weyß/ das
yhr beyde/ mit mir eyn kampff haben/ und ich euchhbhassenhc
soll/Diabolus et suus Papa.hd
Dan ich wayß/ wan ich
mir selber nit schaden zu fuget/ der teu-
ffell und seyn Babst vormuͤgen mir nicht schaden/146 Wan
yhr/he
fleysch und blut/ du alder Adam gern sturbethf/ was wurt
oder konde mich der todt bekummern.
B4vIch weiß das mir nit außbleyben wuͤrt/ das teglich anfech-
ten/ ßo ich ertrag/ nemlich/ Ja gottis warheyten und gelubten
seint
wol gerecht/ und betriegen niemants. Aber ich byn keyner
der dartzu vorsehen. O du
boͤßes fleysch/ du wuster feynd con-
cupiscentia/ wie manichfeltig yrrestu
mich. ¶ Gott ist barm-
hertzigMarci. Orantes credite
quia accipetis. und mechtig zu geben/ und wil auch allen den geben/ ßo
yhnhg
(ym glauben) bitten147 und
zweyffeln nit (das er sie geweren
werd)〈.〉148Darumb wil ich dir (du boͤßer Adam)
zuvordrieß149 gott
glauben/ dich und alle meyn freund neyden150/ und mich gegen euch
(als meynen feynden) weren.
Mich sollen auch meyn sunde (der ich vil gethan) hochlich
ursachen151 und antzunenhh152/ dester gedultiger und lieber hon und
spot/ zuleyden/ der todt soll mir
eyn gesunde artzney sein/ ßo weyß
Iohan. 12.ich auch/
das die schrifft nit leugt/ die sagt/ Welcher
sein seel in
dißer welt hasset/ der behut sie zu dem ewigen leben.153
Item Christus ist gekumen/ die sunder selig zumachenhi.154hj Item
das ist das lembleyn/ welches die sund dißer welt
tregt.155 Item
Esa,gedenck du der sunden/ ßo wil ich siehk vorgessen/156 und endlich auff
Iohan. 15.dißer zusag. So yhr in mir bleybent/ und meyn wort in
euch bley-
ben/ alles/ das yhr bitten wert/ wirt euch gegeben.157 Auff diße und
andere
trostlichen zusagungen/ wil ich steen/ wie auff eynem
felsch/ In Christo/ mithl glauben
unnd hoffnung und lieb
sovil mir vorlihen wirt/ vest bleyben/ und keyne
ungestuͤmheyt
fliehen/ und yn gott groͤsser zuvorsicht seyn/ er werde mich gne-
dig in seynem wort halten/ und nach erlidem todt mit ewigem
leben
vorsehen/ Das helff/ mir und uns allen der güttig gott.
AMEN.
Das hab ich euch/ von fleyschlicher lieb und forcht zubren-
gen/ ym
besten damit yhr den zorn gottis emfliehet/hm geschrieben/ demuͤttiglich bittende/ Ihr wollet euch keyn
nachredt lassen be-
truͤben/ und die sach gott/ mit ynnigem gebett/hn bevelhen/ das/ho
verdienhp ich gern/ domit gott/ bevolhen Amen. hrDatum eylinghqWittembergkhsdornstag
am xi. tag Octobris. Im xx. Jar.
Gedruckt zu Wittembergkhtnach
Christ gepurt.