A1r
Bedingung:1
Andres Bodenstein von Carolstat:
Doctor und Archidiacon
zu Wittemberg.
Wittemberg.a
A1vFridb und wolfahrt in Christo/ wunsch
ich allen/ szo diessen zettel2 sehenn/ odder
horen leszen/ und
bitte zuwissen/ das ich/
durch gleubwirdige und unvordechtige
leuthe
bericht3/ wie das doctor
Johan.
Eck/ sich bey und nebent dem
pfarhern
zu Dreszen/ doctor Peter4/ Den ich dem narren Nabal5
wol darff vorgleichen/ weil er sich widder den Apostel
Paulum und David/
schympflicher wort lessit horen/6
heldet/ und unterstehen sol/ mich/ zu sambt andern hern/
glidmassen7 diszer loblichen Universitet/ mit processen/
die man widder
ketzer und unglaubigen pflegt furtzu-
wenden8/ antzutasten9 und beschwerenn. Ich wirt
auch
ferner bericht (das ich dan glaubenn musz) wie das
mein lerung/ in
etzlichen artickel/ sol/ als ungerecht und
ketzerisch bereyt vorurteylt
sein/10 wo dem alszo/ und nicht
anders/ wil ich nachfolgende Notred
und Bedingung11/
mich
zuschutzen/ gesetzt haben/ in hocher vermanung/
meniglicher wolle betrachten/ wie
ich durch eehafft12/
und
treffenliche vervolgung zu solcher furwendung13 be-
notet14 bin.
Ich weer fast15 willig und
bereyt/ in Teutschen oder
Welschen/ odder andern landen/ auff mein leer/ so yhn
schrifften odder wortten von mir vornummen/ zu antwor-
ten/ wan in
den yenen/ redlicher glaub erfunden16 weer/
die sich zu verhorung17 christlicher lernung18/ szonderlich
wirdigen/ aber die weyl die selbige zu recht
erkant ha-
ben/ das der/ der einem ein mal unglauben beweyst/ al-
letzeit glauben zuprechen/ unnd eytel boszheit zuuben/
verdechtig
ist.19 Sollen mirc dieselbe gesetzmacher
nit vor-
argen/ das ich meinem leben und ehre zu gut/ und zu un-
terhaltungd gottis wort/ fursichtiglicher handlen wurt.
Dan ich hab
geleseszenn/ das Joann'is' Hussen/ weyland
doctor Christlicher kirchen/ ein sicher/ vehelich20 geleyd A2r
zugeschriben ist/ aber
unangesehen/ das sie in den concilio
zu Kostnitz geleyd geben/ und frid gelobt/ haben/ sie ob-
genanten
Joan'nem' Husz/ umb etzliche artickel/ der ein
teil
in den heyligen Evangelien/ Aposteln/ und Propheten
dartzu ym Augustino gegrundt/21 ja gar nohe22 mit wor-
ten und sententien geschriben stehen/ zu
widderruffung
der warheit bedrengt/ und endtlich zu dem feur und tod
verurteylt und verbrant.23
Der wegen und dartzu/ so sol-
cher leut (die got sein reich schmelern und
geburlicher
ehre geringer machen) gebrauch ist/ das sie: wie Paulus
ad Ro. i. schreybt:24 kein
gelubt halten/ sie wissen auch
nit was vorbintnisz25 foddert/ auch allein glauben26 wollen
gehalten haben/ und niemants glauben
beweysen/ der-
halben/ wil ich
mich/ mit meynen freunden/ zuvor be-
raten/ welche stel27 und zeit mir dienen mocht/ so ich
mit
angetzeygter ladung28
berufft wurd. Ich will auch yhren
brieffen und sigeln/ szo mir villeicht Bischoffen
odder
Bepstlich heylickeit zuschicken mochten/ nit vortrawen/
dan yhre
vorfaren haben obgenanten doctor Joan'nem'
husz
keinen glauben29
gehalten/ szo besitzen sie nun die
stulen30
solcher glaubbruchiger31
freveler/ darumb zuforchten/ der
weyn stinck nach dem fasz.32 Dartzu bewegt mich auch/
das Bepstliche
heylickeit/ die sachenn meiner artickel/
meynem todtlichen feynd doctor Hans Ecken zuhanden
gestelt.33 Auch das gemein gerucht/ szo man
hyn und her
saget/ dieser Bapst sol eynem Cardinal ein frey sicher ge-
leyd/ mit eygner handtschrifft/ zugeschrieben haben/ und
doch denselben Cardinal
lassen hencken/34 ob
gleich35 das
gerucht
falsch und erlogen weere/ das ich bepstlicher hey-
lickeit ausz gantzem
hertzen wol gundet36/ doch wil
ich umb
andere obberurten ursachen/ in fleysz furbetrachten/ was
mir zuthun/
und was mir in gotlichen/ naturlichen und
menschlichen rechten37 zugelassen ist/ desz ich mich hiemit
offentlich bedinge fur eins38.
A2vZu dem andern/
betracht ich/ das itzt gar wenig
Bischoffen sein/ die die heyligen Biblien
durchleszen
haben/ und vil weniger/ die gotis Evangelium/ Prophe-
ten
und Apostel vorstehen/ dan es ist dahyne kommen/
das man keinen Theologum zu einem
Bischoff itzt er-
welt/39 das auch doctor Eck mit schmertzen bekondenn
musz/40 dann das froeszlich41 recht/ ist de pane lucrando/42
wie man aber seelen gewinnen sol/ ist den Decretalen
brieffen nit grosz
angelegen. Sie wolten dan sprechen/
das hiesz seelen gewinnen/ wan sie sunde umb
gelt vor-
geben/ odder lerenn wie man geystliche lehen in wech-
seln/ leyhung/ reservation/ und vorkeufung erlangen kan.
Der wegen/
weil die Bischoffen und prelaten/ keinenn
grund und gutten verstand/ der schrifft
haben/ und
kan yhe nit geseyn/ das einer ein gut urteil/ uber ein unbekan-
te sache/ schopff und auszprech. Beding ich mich aber-
mals
fur das ander/ radt zu suchen/ szo ich geladen wur-
de. Aber damit man nit
kan sagen/ ich konde keynenn
Richter und erkentnisz leyden/ angesehen/ das die
leyen
predigen und Biblien fleyssiger horen/ und gruntlicher
vornehmen/ dan
die Prelaten diesser zeit.43
Mann findt
auch viel mehr leyhen die die Biblien haben/ dan geystli-
che regirer. Erbiet ich mich in unverdechtiger stadt/
unnd vor leutten/ szo ich
zu der zeit/ als vorstendige des
wort gottis/ nennen und kyeszen wil/ vor etlichen
prela-
ten/ szo mir auch ungefer/ und ein stadtlich gnugsam ge-
leyt geben werdenn/ meyn leer/ in heyliger Biblien zu-
deutthen/ und szo man das fur gut/ das ich doch nit von
noetten/ acht/ auch nach
vormugen in den heyligen le-
rern zuweyszen. Wo aber yemandts sagen mocht/
das
den leyhen nit zymet heilige schrifft zu wissen/ und dar-
ausz zu
urteylen/ ob einer ein Christliche leer hab odder
nicht/ dem wil ich/ mit szoviel
worttenn antwurten/ A3r
unnd gesagt haben/ das er widder got unnd sein
gesetz
klappert44/ das ich
zu bequemer zeit beweyszen wil.
Zu dem dritten artickel/ beding ich unnd wil zu-
vorbehalten haben/
das ich keinen Prediger und Par-
fuszer Monichen leyden kan/ dan ich hab
yhr heylickeit
angeruret/ derhalbden sie meyn feynd seinn.45 Nun hat der
bapst Clemens selber gesagt/ es sey widder die natur/
das sich yemandts in
seynes neyders unnd vorfolgers
schosz legenn sol/46 auch halt ich furwar/ weyt von denn
buchszen/
hilfft fur bosze schusse.47 On
diese sache/ hab
ich eine die Christlich ist/ nemlich/ disse Monchen und
yhr
gleychen/ haben die unglaubigef/ das ist/ die heyd-
nische schrifften/ mit heyliger
schrifft vermeelt/ unnd ist
offenbar/ das ausz solcher vormelung/
rodtwelsche48 kin-
der odder wort gewachsen sein/ derhalbenn sollen sie/
als die yene/
die nicht Christliche gotliche wort reden/
auszgestossen und vortrieben werden/ dan
Sonochias49
als sich die Juden/ mit heydnischen weybern vorhey-
ret/ und kinder
geboren hetten/ die nit Judisch redenn
kunden/ gab er ein solchen radt/ das man
weyber und
kinder hynwegtreyben solt.50 Es ist auch ausz dem pro-
pheten Hieremia unlaugbar/ das gottis wort ist wie
ein feur/ und
menschenwort wie spreuhen.51 Die
weyl
sich dan feur und spreuhen ubel betragen/ ist kein wun-
der/ das
wir/ ich und meine gesellen/ von einem/ und die
Prediger und Barfuszer holtschuch
am andern teyl/
nit wol voreynen konden/ dan wir wollen die schrifften
sunder
spruchen geniessen/ und gut gereyniget brot essen/
so vormengen sie das brot der
seelen/ mit solchen hauffen
heckerling/ das ein pfert schwerlich erleiden mocht, es
kümet auch/ das sie keinen lust zu der reynen/ claren/ und un-
vormischten schrifft haben/ derhalben sie/ die ewige disputi-
rer/
vordechtig/ und nit zuleyden sein/ des ich mich
be-
ding/ weil auch die Theologen
zu Loven/ szo mein leer A3v
als
ketzerisch vordampt/52 und mich doch nit dartzu be-
ruffen/
in yhren schulen Thomas Aquinas53/ Bonaven-
turas54/ Scotos55/ und Capricornos56/ die vormengter
schrifften weebel57 und hauptleut seind/ mit hoher
emsi-
ckeit leszen und verteydigen/ kan ich sie/ und yhrer gley-
chen/ auch nit leyden.
Zu dem vierten/ hab ich zuvor/ das Bapst Innocen-
tius
geschrieben/ keiner gmagk eing ketzer gehalten werden/
wan er redet/ wie die heylige schrifft.58 und an einem andern
endt/ alszo/ Man darff und kan auch nit/ eynig bewey-
sung widder
ehegedachte geschrifft auffbringennh/ das
sollen meyne kunfftige verhorer wol mercken.59
Zu dem funnften/ behalt ich mir zuvor alle termin
hinderdrit/ und dilation
zubedencken/ und recht zu ant-
worten/ die mir ym rechten und Biblien
zugelassen sein.60
Zu dem sechsten/ sprech ich/ Szo die heylige schrifft
verborgen und dunckel/
odder eine widder die andern
ym schein stossen ist/ wert ich Bepstlicher heylickeit
und
Bischofflicher wirdenn/ nit mehr nachlassen/ heylige
schrifft
ausztzulegen/ odder zu vereynen61/ dan ich einem
fleyssigen leyhischen zuhorer des wort gottis/ gestatten
werde/ es sey dan das Bapst und Bischoffe/ ernstlicheni
beweysen/ das sie die heyligen geschrifft/ in yhrem ey-
gen
safft62 wol versucht und
gelernet haben. Sunst sag ich/
das sie durch yhre hohen/ nicht gelerter sein/ und
geschicht
viel mals/ das ein handtwercks man/ mehr vonn der
schrifft/ den ein
Bischoff weysz. Dartzu weisz ich/ das
der Bapst auch yrren kan/ und sol
affterglaubens und ke-
tzerey halben/ seiner wirden entsetzt werden. Weyl
dan
diesem also/ folgt/ das der bapst die schrifft zeitten bosz-
lich
glossirt/ und zu seinem forteyl auszlegt/ und das yhnen
nit zu glauben/ ehr hab dan
die stimme und wort Chri-
sti/ in seiner leer.63 Christus ist allein der/ der in hymeln
und
erden gefunden/ der das beschlossen buch/ welches A4r
mit sieben
anhangenden sigeln/ besigelt/ aufgeschlossen/
und den furhang des tempels/ das ist
der geschrifft/ ab-
genommen hat/ wilcher mir den selben unsern herren nit
antzeigt/ dem werd ich sagen. wie Esaias/ das
buch wirt
einem der gelert ist/ zulesen furgelegt/ der selb wirt sprechen
ich
kan nit lesen/ danj das buch ist vorschlossen/ es wirt
auch einem ungelarten gegeben/ der
wirt sagen/ Ich bin un-
gelert/ darumb kan ich nit lesen.64 derhalben/ gestehe ich
Bepstlicher und bischofflicher hohen und wirden gar
nicht/ das sie mich odder
einen andern Theologen ver-
suchen/ odder glossieren die schrifft/ es sey
dan/ das sie
den Eckstein65
Christum unsern herren/ der alle uneynickeit
voreynet/ unnd zusammen macht/ das
ist/ sein wort in
yhrem furnehmen vor den augen haben/ das ist/ es ge-
schehe dan/ das der bapst oder bischoffen/ alle spen66 und ir-
rungen/ so zeitten in der
schrifft buchstaben vormerckt
werden/ durch das wort Christi zusammen brengen/ und
erleuchten alle finsternisz der geschrifften/ durch des reed/
der alle
menschen erleuchtet/ szo sollen sie/ nachk67 glossieren
nachl concordieren. Sie nehmen yhn nur yhe nit fur/ das
sie mich
mit einem andern schwert/ mit recht fellen wer-
den/ dan mit dem wort
gotis/ das ist ein eyniges schwert
das ich forcht/ damit ich fechten/ dem ich in
allem gehor-
sam/ gefolgig sein wil/68 das mir alle Christen billigenn
mussen. wo auch vormerckt/
das bapst oder bischoffen
dem wort gottis zuwidder sein wurden/ wil ich sie ketzer
und vorfolger Christi/ und des reichs gotis feynd ach-
ten und
halten. Sollen auch billich/ von meniglichen/
als zurstreyher69 christlicher samlung vermeydet/
abge-
setzt/ und mit gepurlicher
peen gestrafft werden. Amen.
Dat'um'Wittemberg/ In doctor Carolstats hausz/ Im
mTausentfunffhundert/
und .xx.m
Jar.