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Bedingung:1
Andres Bodenstein von Carolstat:
Doctor und Archidiacon
zu Wittemberg.
Wittemberg.a
A1vFridb und wolfahrt in Christo/ wunsch
ich allen/ szo diessen zettel2 sehenn/ odder
horen leszen/ und bitte zuwissen/ das ich/
durch gleubwirdige und unvordechtige
leuthe bericht3/ wie das doctor Johan.
Eck/ sich bey und nebent dem pfarhern
zu Dreszen/ doctor Peter4/ Den ich dem narren Nabal5
wol darff vorgleichen/ weil er sich widder den Apostel
Paulum und David/ schympflicher wort lessit horen/6
heldet/ und unterstehen sol/ mich/ zu sambt andern hern/
glidmassen7 diszer loblichen Universitet/ mit processen/
die man widder ketzer und unglaubigen pflegt
furtzu-
wenden8/ antzutasten9 und beschwerenn. Ich wirt auch
ferner bericht (das ich dan glaubenn musz) wie das
mein lerung/ in etzlichen artickel/ sol/ als ungerecht und
ketzerisch bereyt vorurteylt sein/10 wo dem alszo/ und nicht
anders/ wil ich nachfolgende Notred und Bedingung11/
mich zuschutzen/ gesetzt haben/ in hocher vermanung/
meniglicher wolle betrachten/ wie ich durch eehafft12/
und treffenliche vervolgung zu solcher furwendung13
be-
notet14 bin.
Ich weer fast15 willig und bereyt/ in Teutschen oder
Welschen/ odder andern landen/ auff mein leer/ so yhn
schrifften odder wortten von mir vornummen/ zu
antwor-
ten/ wan in den yenen/ redlicher glaub erfunden16 weer/
die sich zu verhorung17 christlicher lernung18/ szonderlich
wirdigen/ aber die weyl die selbige zu recht erkant
ha-
ben/ das der/ der einem ein mal unglauben beweyst/
al-
letzeit glauben zuprechen/ unnd eytel boszheit zuuben/
verdechtig ist.19 Sollen mirc dieselbe gesetzmacher nit
vor-
argen/ das ich meinem leben und ehre zu gut/ und zu
un-
terhaltungd gottis wort/ fursichtiglicher handlen wurt.
Dan ich hab geleseszenn/ das Joann'is' Hussen/ weyland
doctor Christlicher kirchen/ ein sicher/ vehelich20 geleyd
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zugeschriben ist/ aber unangesehen/ das sie in den concilio
zu Kostnitz geleyd geben/ und frid gelobt/ haben/ sie
ob-
genanten
Joan'nem' Husz/ umb etzliche artickel/ der ein teil
in den heyligen Evangelien/ Aposteln/ und Propheten
dartzu ym Augustino gegrundt/21 ja gar nohe22 mit
wor-
ten und sententien geschriben stehen/ zu widderruffung
der warheit bedrengt/ und endtlich zu dem feur und tod
verurteylt und verbrant.23 Der wegen und dartzu/ so
sol-
cher leut (die got sein reich schmelern und geburlicher
ehre geringer machen) gebrauch ist/ das sie: wie Paulus
ad Ro. i. schreybt:24 kein gelubt halten/ sie wissen auch
nit was vorbintnisz25 foddert/ auch allein glauben26 wollen
gehalten haben/ und niemants glauben beweysen/
der-
halben/ wil ich mich/ mit meynen freunden/ zuvor
be-
raten/ welche stel27 und zeit mir dienen mocht/ so ich mit
angetzeygter ladung28 berufft wurd. Ich will auch yhren
brieffen und sigeln/ szo mir villeicht Bischoffen odder
Bepstlich heylickeit zuschicken mochten/ nit vortrawen/
dan yhre vorfaren haben obgenanten doctor Joan'nem' husz
keinen glauben29 gehalten/ szo besitzen sie nun die stulen30
solcher glaubbruchiger31 freveler/ darumb zuforchten/ der
weyn stinck nach dem fasz.32 Dartzu bewegt mich auch/
das Bepstliche heylickeit/ die sachenn meiner artickel/
meynem todtlichen feynd doctor Hans Ecken zuhanden
gestelt.33 Auch das gemein gerucht/ szo man hyn und her
saget/ dieser Bapst sol eynem Cardinal ein frey sicher
ge-
leyd/ mit eygner handtschrifft/ zugeschrieben haben/ und
doch denselben Cardinal lassen hencken/34 ob gleich35 das
gerucht falsch und erlogen weere/ das ich bepstlicher
hey-
lickeit ausz gantzem hertzen wol gundet36/ doch wil ich umb
andere obberurten ursachen/ in fleysz furbetrachten/ was
mir zuthun/ und was mir in gotlichen/ naturlichen und
menschlichen rechten37 zugelassen ist/ desz ich mich hiemit
offentlich bedinge fur eins38.
A2vZu dem andern/
betracht ich/ das itzt gar wenig
Bischoffen sein/ die die heyligen Biblien durchleszen
haben/ und vil weniger/ die gotis Evangelium/
Prophe-
ten und Apostel vorstehen/ dan es ist dahyne kommen/
das man keinen Theologum zu einem Bischoff itzt
er-
welt/39 das auch doctor Eck mit schmertzen bekondenn
musz/40 dann das froeszlich41 recht/ ist de
pane lucrando/42
wie man aber seelen gewinnen sol/ ist den Decretalen
brieffen nit grosz angelegen. Sie wolten dan sprechen/
das hiesz seelen gewinnen/ wan sie sunde umb gelt
vor-
geben/ odder lerenn wie man geystliche lehen in
wech-
seln/ leyhung/ reservation/ und vorkeufung erlangen kan.
Der wegen/ weil die Bischoffen und prelaten/ keinenn
grund und gutten verstand/ der schrifft haben/ und
kan yhe nit geseyn/ das einer ein gut urteil/ uber ein
unbekan-
te sache/ schopff und auszprech. Beding ich mich
aber-
mals fur das ander/ radt zu suchen/ szo ich geladen
wur-
de. Aber damit man nit kan sagen/ ich konde keynenn
Richter und erkentnisz leyden/ angesehen/ das die leyen
predigen und Biblien fleyssiger horen/ und gruntlicher
vornehmen/ dan die Prelaten diesser zeit.43 Mann findt
auch viel mehr leyhen die die Biblien haben/ dan
geystli-
che regirer. Erbiet ich mich in unverdechtiger stadt/
unnd vor leutten/ szo ich zu der zeit/ als vorstendige des
wort gottis/ nennen und kyeszen wil/ vor etlichen
prela-
ten/ szo mir auch ungefer/ und ein stadtlich gnugsam
ge-
leyt geben werdenn/ meyn leer/ in heyliger Biblien
zu-
deutthen/ und szo man das fur gut/ das ich doch nit von
noetten/ acht/ auch nach vormugen in den heyligen
le-
rern zuweyszen. Wo aber yemandts sagen mocht/ das
den leyhen nit zymet heilige schrifft zu wissen/ und
dar-
ausz zu urteylen/ ob einer ein Christliche leer hab odder
nicht/ dem wil ich/ mit szoviel worttenn antwurten/
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unnd gesagt haben/ das er widder got unnd sein gesetz
klappert44/ das ich zu bequemer zeit beweyszen wil.
Zu dem dritten artickel/ beding ich unnd wil
zu-
vorbehalten haben/ das ich keinen Prediger und
Par-
fuszer Monichen leyden kan/ dan ich hab yhr heylickeit
angeruret/ derhalbden sie meyn feynd seinn.45 Nun hat der
bapst Clemens selber gesagt/ es sey widder die natur/
das sich yemandts in seynes neyders unnd vorfolgers
schosz legenn sol/46 auch halt ich
furwar/ weyt von denn
buchszen/ hilfft fur bosze schusse.47 On diese sache/ hab
ich eine die Christlich ist/ nemlich/ disse Monchen und
yhr gleychen/ haben die unglaubigef/ das ist/ die
heyd-
nische schrifften/ mit heyliger schrifft vermeelt/ unnd ist
offenbar/ das ausz solcher vormelung/ rodtwelsche48
kin-
der odder wort gewachsen sein/ derhalbenn sollen sie/
als die yene/ die nicht Christliche gotliche wort reden/
auszgestossen und vortrieben werden/ dan Sonochias49
als sich die Juden/ mit heydnischen weybern
vorhey-
ret/ und kinder geboren hetten/ die nit Judisch redenn
kunden/ gab er ein solchen radt/ das man weyber und
kinder hynwegtreyben solt.50 Es ist auch ausz dem
pro-
pheten
Hieremia unlaugbar/ das gottis wort ist wie
ein feur/ und menschenwort wie spreuhen.51 Die weyl
sich dan feur und spreuhen ubel betragen/ ist kein
wun-
der/ das wir/ ich und meine gesellen/ von einem/ und die
Prediger und Barfuszer holtschuch am andern teyl/
nit wol voreynen konden/ dan wir wollen die schrifften
sunder spruchen geniessen/ und gut gereyniget brot essen/
so vormengen sie das brot der seelen/ mit solchen hauffen
heckerling/ das ein pfert schwerlich erleiden mocht, es
kümet auch/ das sie keinen lust zu der reynen/ claren/ und
un-
vormischten schrifft haben/ derhalben sie/ die ewige
disputi-
rer/ vordechtig/ und nit zuleyden sein/ des ich mich
be-
ding/
weil auch die Theologen zu Loven/ szo mein leer
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als ketzerisch vordampt/52 und mich doch nit dartzu
be-
ruffen/ in yhren schulen Thomas
Aquinas53/
Bonaven-
turas54/ Scotos55/ und Capricornos56/ die vormengter
schrifften weebel57 und hauptleut seind/ mit hoher
emsi-
ckeit leszen und verteydigen/ kan ich sie/ und yhrer
gley-
chen/ auch nit leyden.
Zu dem vierten/ hab ich zuvor/ das
Bapst
Innocen-
tius geschrieben/ keiner gmagk eing ketzer gehalten werden/
wan er redet/ wie die heylige schrifft.58 und an einem andern
endt/ alszo/ Man darff und kan auch nit/ eynig
bewey-
sung widder ehegedachte geschrifft auffbringennh/ das
sollen meyne kunfftige verhorer wol mercken.59
Zu dem funnften/ behalt ich mir zuvor alle termin
hinderdrit/ und dilation zubedencken/ und recht zu
ant-
worten/ die mir ym rechten und Biblien zugelassen sein.60
Zu dem sechsten/ sprech ich/ Szo die heylige schrifft
verborgen und dunckel/ odder eine widder die andern
ym schein stossen ist/ wert ich Bepstlicher heylickeit und
Bischofflicher wirdenn/ nit mehr nachlassen/ heylige
schrifft ausztzulegen/ odder zu vereynen61/ dan ich einem
fleyssigen leyhischen zuhorer des wort gottis/ gestatten
werde/ es sey dan das Bapst und Bischoffe/ ernstlicheni
beweysen/ das sie die heyligen geschrifft/ in yhrem
ey-
gen safft62 wol versucht und gelernet haben. Sunst sag ich/
das sie durch yhre hohen/ nicht gelerter sein/ und geschicht
viel mals/ das ein handtwercks man/ mehr vonn der
schrifft/ den ein Bischoff weysz. Dartzu weisz ich/ das
der Bapst auch yrren kan/ und sol affterglaubens und
ke-
tzerey halben/ seiner wirden entsetzt werden. Weyl dan
diesem also/ folgt/ das der bapst die schrifft zeitten
bosz-
lich glossirt/ und zu seinem forteyl auszlegt/ und das yhnen
nit zu glauben/ ehr hab dan die stimme und wort
Chri-
sti/ in seiner leer.63 Christus ist allein der/ der in hymeln
und erden gefunden/ der das beschlossen buch/ welches
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mit sieben anhangenden sigeln/ besigelt/ aufgeschlossen/
und den furhang des tempels/ das ist der geschrifft/
ab-
genommen hat/ wilcher mir den selben unsern herren nit
antzeigt/ dem werd ich sagen. wie Esaias/ das buch wirt
einem der gelert ist/ zulesen furgelegt/ der selb wirt sprechen
ich kan nit lesen/ danj das buch ist vorschlossen/ es wirt
auch einem ungelarten gegeben/ der wirt sagen/ Ich bin
un-
gelert/ darumb kan ich nit lesen.64 derhalben/ gestehe ich
Bepstlicher und bischofflicher hohen und wirden gar
nicht/ das sie mich odder einen andern Theologen
ver-
suchen/ odder glossieren die schrifft/ es sey dan/ das sie
den Eckstein65 Christum unsern herren/ der alle uneynickeit
voreynet/ unnd zusammen macht/ das ist/ sein wort in
yhrem furnehmen vor den augen haben/ das ist/ es
ge-
schehe dan/ das der bapst oder bischoffen/ alle spen66 und
ir-
rungen/ so zeitten in der schrifft buchstaben vormerckt
werden/ durch das wort Christi zusammen brengen/ und
erleuchten alle finsternisz der geschrifften/ durch des reed/
der alle menschen erleuchtet/ szo sollen sie/ nachk67 glossieren
nachl concordieren. Sie nehmen yhn nur yhe nit fur/ das
sie mich mit einem andern schwert/ mit recht fellen
wer-
den/ dan mit dem wort gotis/ das ist ein eyniges schwert
das ich forcht/ damit ich fechten/ dem ich in allem
gehor-
sam/ gefolgig sein wil/68 das mir alle Christen billigenn
mussen. wo auch vormerckt/ das bapst oder bischoffen
dem wort gottis zuwidder sein wurden/ wil ich sie ketzer
und vorfolger Christi/ und des reichs gotis feynd
ach-
ten und halten. Sollen auch billich/ von meniglichen/
als zurstreyher69 christlicher samlung vermeydet/
abge-
setzt/ und mit gepurlicher peen gestrafft werden. Amen.
Dat'um'
Wittemberg/ In doctor Carolstats hausz/ Im
mTausentfunffhundert/ und .xx.m Jar.