A1rVon geweychtem Wasser und
saltza
Doct'or'
Andreas
Carl-
stat. widerb den
unvordien-
ten Gardian
Fran-
ciscus Seyler.
Dem Erbarn und vesten Hein-
richen von Konritz/ Heuptman/ in Sant Joachims-
tall1/ Meynen in sonderheyt furderer und gonner.
Empiet ich Andres Bodenstein von Karl-
stat/ Doctor. meynen dienst und alles
gutt zuvord.
¶ Erbarer und vester Herr Haubtman. Ich schick euch hie
ein klein buchlein/ von dem vormuͤgen/ des geweychten wassers
und benedeyten saltz/ damit meyn guten willen/ unde bereyt
ge-
mut/ euch gern zudienen/ antzuzeygen/ Dienstliche bittende/ ir
wol-
let/ dasselb/ zu eynem pfandt/ meyner danckparckeit/ im besten
an-
nemen/ dan wisset ich euch/ nach gefallen/ zu willfaren/ wer ich
allezeyt bereyt/ willig und gewertig.
Nach dem aber ich/ durch bruder Seyler (der sich eynen
un-
vordienten Gardian/ und eynen hund/ der sehr bellen kan/ schreybt2)
vor dem volck/ in der kirchen/ zu sambt anderen glidmassen
dy-
ser Universitet/ als neu und falsch propheten/ und vorleydere des
volcks/ genant/ gescholten und beruͤchtet byn/ und hoͤnlich
ge-
fragt. ¶ Weyl ich nicht glaub/ dan das in der heyligen
schriefft behalten ist. Warumb ich dan gebenedeyet wasser und
saltz acht/ und wa ichs grund in der schrifft hab.
Ich kan nit lenger rue und frid haben/ dan/ so lang mirs
meyn nachbaur goͤnnet. Nun wolhyn lieber bruder Seyler/ du
wurdest mir keyn schuldt geben/ ob dir/ angefeer/ eyn tropffen
dintten in deyne augen fallen wuͤrt/ dan du betrengstf mich zu
schreyben/ und vorgleychst den ablas dem wasser und saltz/ in
vormugen und grunde der heyligen geschrifft/ schildest mich
auch/ ein vorfuͤrer des volcks gottis/ das mir in keynen weeg
tzymet zu dulden/ ich kan auch nit schweygen/ wie du/ yn dem
Ablas Buchlein/ vormercket/ unnd meyner endschuldigung
ursachen gelesen hast.3
A2vBald kan ich dir sagen vom wasser/ das die schrifft
dessel-
ben an vil enden meldet. Steet nit geschrieben Mt 18. Welcher
den cleynsten/ auß den/ ßo in mich glauben/ vorhindert oder
er-
gert/ dem ist es gut/ dz ym ein esels muͤlen an hals gehenckt/ und
in die tieffe des meres vorsencket werd.4 ¶ Hoͤrstu nit/ wie das
mer brauschtg/ und wie Christus spricht. Es wer dir nutzer/ ßo
du eynen im glauben vorfuͤrest/ das dir ein grahe5 eselmuͤlhe/ an
hals gepunden/ und in das wasser geworffen wuͤrst/ wie
frag-
stu dan/ ßo toͤrlich/ ab das wasser und sein benedeyung/ in der
schrifft begriffen seyn. Schreyben nit vil schrifften/ allte und
neu/ das unsere vetter/ durch das moͤreh gegangen und behalten/
aber die Egyptier untergesuncken und vorsuffeni sein?6 Glaubstu
ßo finstu bald geweycht wasser/ glaubstu nit/ ßo sihestu nit
anders/ in wasser/ dan sterben und vorderben. Dan als Petrus
anhub zu zweyffeln/ kont yn/ daz wasser/ nit lenger ertragen/ wie
Matthei am 14. cap. beschriben ist7/ hett auch Petrus nit zu
Chri-
sto geschriehn/ so wer er ersuffen und gestorben.
Dartzu kanstu/ der Seyler/ nit leugnen/ das Christus/ zu
Pe-
tro gesagt/ ßo ich dein fuͤß nit wasch/ wuͤrdestu keynen teyl/ mit
mir haben. Johan. 13.8 Ich acht darfur/ du seyst in disem valh/
ein unverstendiger Petrus/ der nit weyß/ was Christus mit dem
wasser thut/ ßo er fueß reyniget/ und spricht/ wa ich dir/ deynn
fueß nit wasch/ ßo wuͤrdestu keynen teyl mit mir haben.
Wie bistu ye so frevenlich kuͤen/ dastu zweyffelst/ ab daz
wa-
sser in der schrifft geweycht sein/ ist es nit wol gebenedeyet/ das
der mensch in dem wasser/ iunck und geborn soll werden/ nach
dem geschrieben. Joan. 3. Es sey dan/ das eyner auß dem
wa-
sser und geyst wider geborn werd/ so kan er nit gehn in daz reych.9
Nach dem wasser sol ich/ bruder Seyler/ auch das saltz in
der schrifft teuten/ und ich achts/ wan ich seyner clugheit folgt/
es wer genug/ ßo ich saget/ wir haben geschrieben im
Evange-
lio/ wan das saltz dolhj und nerrisch wirt (wie der Seyler ist)
wa-
mit sol man saltzen?10 Lieber Seyler ich goͤndt dir/ dastu/ daz saltz
kuͤnstlich11 in der schrifft erkendest/ auff das du/ die heyligen
got-
lichen schrifft/ mit eygen dreuͤmen/ nit vorsaltzest.
Wir woͤllen den schertz hyndan setzen/ und nun von wasser
A3r
und saltz reden/ der sich/ die kirch gebraucht. Ich sag angesehen
die boͤßee uͤbung/ so in saltz und wasser/ gehalten/ das vil besser
und zu der selickeit nuͤtzer wer/ das man wasser und saltz/
pal-
men12 und kreuter/ knobloch und merrettich ungeweycht lies13/ und
gar auß der kirchen thet/ darumb das vil seelen vorfuͤrt werden.
Welcher ist so nerrisch/ das er ein zeychen/ wie daz dinck/ daz
be-
deutet ist/ achten darff/ Ich wil gern eynen sehen/ der sprechen
darff/ in dem weynzeychen trinck/ ich weyn. Das zeychen
eryn-
nert woll den anseher/ wo er weyn suchen sol/ es hat aber nit den
schmack/ stercke/ und hilff des weyns14/ dan ich hab noch keynen
gesehen/ der von dem weinzeychen oder bierzeychen/ vol undk
trun-
cken sey worden.
Art und eygenschafft der zeychen ist/ das sie den anseher oder
zuhoͤrer/ von sich/ zu andern dingen fuͤren/ haben aber nit macht/
und natur/ der bedeutten dingen/ ia sie seind nicht so mechtig/ daz
sie durch sich selber/ den anseher oder anhoͤrer zu bezeychten und
bedeutten dingen/ brengen/ es sey dan/ das der anseher oder
anhoͤ-
rer/ von den betzeygten dingen bewuͤstl hab/ und wisse warumb/
die zeychen auffgericht/ in sonderheit/ wen ein zeychen auß
men-
schlichem willen/ nit auß natur/ herkumpt.
Der rauch/ ist ein naturlich zeychen des feures/ dennoch/
wie-
wol der rauch dem feuer nohenm ist/ sucht man ye nit im rauch die
natur und wircklickheit des feuͤrs/ dan helt sich eyner an rauch/
ßo beroͤmet15er sich/ wirt schwartz und unsuͤttign/ aber von dem
feuͤr wirstu warm. Neusset eyner eynes weinpusch16/ so vorderbt
er das zanfleysch und wirt traurig/ aber neust er den weyn/ ßo
behelt er gantz zanfleysch und wirt froͤlich und saett/ das wissen
die kleynen kinder auff den gassen. Aber wir armen sunder/
sein zu unserm mercklichen schaden und nachteil/ blind/ geniessen
und brauchen die zeychen/ ßo in der schrifft von got angetzeygt/
und suchen/ das in den zeychen/ das wir in deno dingen/ so
be-
tzeygt werden/ suchen solten/ den wir fuessen und steen in den
zeychen/ die uns/ furt17/ an andere ding/ leyden18. Ist es nit spoͤtlich/
das ettliche gloßen sprechen19/ geweycht wasser lescht ab die
teg-
lichen sunde. Ja lieber gesel/ wan du wissest/ was tegliche sund
A3v
seynd/ und wie sie vorgeben werden/ du must deyner reed lachen/
schuttestu die gantz/ Tyber und Elb/ Reyn und Thonau uber
eynen sunder/ du wurdest ym keyn teglich sund abwaschen/ seint
doch alle ding durch gott gebenedeyet/ was solt dir gebrechen/
das du dem Bader iip pfenning in daz bade goͤbest/ und wuͤschest
leyb und seel/ gar wol und reyn/ dan ßo du nit glaubst/ was
durch wasser bedeut und angetzeygt ist/ so wurstu nit selig. Mar-
ci ultimo.20 Und ist wasser/ nit anders oder meher/ dan wasser/
und ist gar nicht besser/ dan/ des baders wasser/ qdan wasserq
sonder21 glauben/ magk die seel nit anruren. ¶ Nun weiß ich
wol/ das vil einfeltige menschen/ wenen und achten/ das
wey-
wasser/ sol teglich sunde/ in seyner benedeyhung abwaschen/ weyl
sie von yren hochgelarten hoͤren/ Das geweycht wasser/ nymbt
teglich sunde/ von dem menschen. Also geen sie zu dem
geweych-
ten wasser/ wie ein pferdt zu der trenck/ das keyn vornunfft hat〈.〉
Sie besprengen sich woll/ und waschen augen und stirn/ und
kumen mit fleys in die Judischen fuesstapffen.
Die Juden sein ye und ye behent und schnell gewest/ in denn
zeychen sunder22 glauben/ zu hafften/ hilff/ rath/ und trost/ in den
zeychen zusuchen/ das thuen heut vil vormeinte Christen/ und
pre-
digen dasselb/ vil parfußische propheten.23 Vil besser wer es/ sie
wurffen das saltz in das geweycht wasser/ und senckten das
wasser und saltz in ire augen/ domit sie woll gebeysset/ zu gott/
als eynen helffer/ troͤster/ und erloͤßer/ schrihen/ und sich recht
umb-
sehen.
Ich sag nit/ das geweycht wasser und saltz dem menschen
schaden bring/ odder das man spoͤttlichen/ von den creaturen
gottis clapern24 sol/ sondern/ ich vorlach allein/ den nerrischen
und plinttenr gebrauch/ das sich die menschen an wasser unnd
saltz/ anhefften/ und hangen mit hoffnung/ in worten und
zusa-
gungen/ die/ yhn menschen zugesagt/ do sie mit hoffnung/ allein/
in gottis worten bleyben solten/ sie steent ym wasser stil/ unnd
solten doch das hertz/ auff/ in gott tragen.25
Das wasser in der schrifft/ bedeutet gedult und vorfolgung/
Es bedeutet auch abwaschung oder vorgebung der sunden.
VorA4r
folgung/ anfechtung/ ellend/ schmertzen/ armut/ betruͤbnuͤs/
angenumen in dem glauben und anruffung zu gott/ ist auch
wasser/ der schrifft/ das sund abnymbt/ als Thobias schreybt
am 3. cap. In die tribulationis. Am tag der widerwertickeit/
vor-
gibt gott sund.26 Das wasser hatt gott in seynem wort
gebenedey-
et. Ezechiel. am 36. sprechende. Ich werd uber euch ein rein
wa-
sser schuͤten/ und yr werdent von allen euren boßheyten
gereini-
get27/ er hatt wasser der schrifft auch geweyhet do er spricht. Ich
byn mit ym/ in betrubnis/ am .xc. psalm.28 Nun/ mit welchem ist
er? Er ist mit dem/ der/ in/ anfechten und engsten/ gott anrufft/
wie in gedachten versickel ausgetruckt ist. Nu wissen wir wol/
das uns gott/ durch schrifft lernet/ das wir zu im ruffen unnd
schreyen sollen/ wan wir umbgetriben und angefochten werden/
so wil er uns helffen/ und ledig machen/ auff das wir yhm eer
und glorien geben/ gethaner hilff/ als im xlix. psalm. Ruff mich
an/ im tag/ deynes betrubnis/ so wil ich dich erretten/ und ßo
sol-
tu mir eer geben.29 ¶ Das ist ein edel und selig wasser/ das
vorfol-
gung heyst/ im glauben und rechter gedult angenommen/ dartzu
und gemeynlich alle schrifften beruffen und vormanen/ dasselbe
wasser/ ist vast wol in der schrifft bekant und gelobt. Mit dem
selben wasser/ werden wir Christo gleichformig/ und tragen sein
leben in unserm leyb und corper/ wie Paulus zu den Corin'tern' sagt
ii. Corin. iiii. Wir sollen/ arbeit/ vorfolgung/ vorachtung/
betrubt-
nis/ ellend/ und sterblicheit/ umbher/ in unsern leychnam tragen/
und weysen/ domit/ das leben Jhesu Christi/ in unserm sterblichen
fleysch/ offenbar machen30/ Auß den worten ist abzunemen/ das/
das wasser der schrifft/ ein bild ist/ des lebens Christi/ das unser
leben vorderbt/ und uns im leben Christi behelt. Das ist lieber
Seyler/ daz wasser/ das uns/ durch das sichparlichs wasser/ und
element bedeut und angetzeygt ist/ Alle benedeyhung/ ßo durch
pfaffen wort/ gehoͤrt werden/ furen uns zu dem wasser der
vorfol-
gung/ und fordern unßer bewilligung/ in leyden/ und angst/ mit
freyden des glaubens/ auff zunehmen. ¶ Wan die schrifft
von wasser sagt/ ßo meynt sie gemeynlich betrubtnust zu leyden.
Man setzt auch das wasser/ fur31 die kirchen/ an den weeg/
fur aller menschen augen/ tzu sehen unnd gedencken/ wye der
A4v
mensch teglich/ soll gutwillig sein/ anfechtung zuleyden.
Das-
selbe wasser/ solt so gemeyn im predig stul32 sein/ wie das
leyp-
lich wasser/ vor und in den kirchen ist/ aber man hatt/ die
unvorsten-
dige menschen/ an benedeyhung/ des nassen wassers gefurt und
ge-
henckt/ das sie/ des leydens und betrubtnis/ welches rechte/
got-
liche/ Christenliche/ und hymelische wasser ist/ vorgessen/
derwe-
gen kumpt es vil mals/ das sich die holtzschuher33 offt/ mit
ge-
weychtem wasser/ waschen/ wie eyner ein ziegel badet/ aber34 eyn
kolen/ die farb ab zuwaschen/ dan all die weyl du nit kanst
vor-
folgung mit gedult und glauben zu gott leyden/ ist es gleych/
wan sich ein muͤnch besprengt/ als wan sich ein Rab/ in eim
wasser taucht. Ausserlich wasser/ ist nur zu eynem zeychen/
wie ein hand an eynem stock/ den weg zuweysen/ geben und
an-
gericht ist. ¶ Die hultzereu hand macht dich nit geen/ sie gibt
dir auch nit den weg/ sie tregt dich auch nit/ sie teudt und weyset
allein.35
Alßo/ das wasser/ reyniget nit die seel von sunden/ aber es
erynnert dich/ des wassers/ teglicher vorfolgung/ daz du
betruͤbt-
nis/ alle tag/ von yedermeniglich/ in aller massen und weyßen/
wie dir es furfelt/ auff deynem ruͤck tragen/ und dastu/ im hertzen
mit guͤtickeyt und geschrey/ zu gott (ßo lang das got wil)
dul-
den und leyden solt/ wie sant Jacob im .1. cap. spricht. Bruͤder/
yr sollt es fur grosse freudt achten/ ßo yr in manichfeltigv
vor-
suchung einfalt/ dan eur glaub/ wird durch vorfolgung bewert.36
¶ Angst und anfechtung/ ist nit anders/ dan ein bewerung
unsers glaubens.37 Mancher spricht. Ich getrau und glaub got/
er weyß nit/ was er gesagt hatt/ er kennet sich auch selber nit/
wie er gegen gott geschickt/ und wie seyn eygen hertz bereyt.
Da-
rumb schickt gott seynem lieben sohn straff/ ungluͤck/ und
un-
fall zuhals/ wie ad hebreos. 12. geschrieben steet38/ und bewert
do-
mit yhren glauben/ er leert sie/ wie schwach sie im glauben sein/
und macht sie/ eygene gebrechen erkennen/ und zu gott schreyhen/
durch das gutt fruchtpare wasser/ das dein geyst anruert/
be-
trubt/ und in gott hoffen macht/ vorgibt gott sund/ das bedeut
das wasser/ und alßo/ sol man zwu schrifften zusammen reymen/
eyne sagt: Durch barmhertzickeit und glauben vorgibt got sund
und der glaub reynigt das hertz. Prover'bia' .15.39 Die ander sagt.
Ec-
lesiastici .2. Im tag der anfechtung/ vorgibt gott sunde.40
B1r
¶ Das wasser41/ macht den menschen ledig von sunden/ nicht
das elementisch wasser/ Es ist auch nit zubergen42/ das der
glaub/ der erweckt wuͤrt/ in ubung des wassers/ sunden
vor-
gibt/ und wirckt alles/ das benedeyhung/ des wassers
antzey-
geen/ dan es muß ye sein/ das sonder43 glauben/ kein selickeit kompt/
es ist auch offentlich/ das Christus alwegen/ den glauben
zu-
vor erfordert/ eer er hilff gethan/ das er auch gesprochen hat/ Dem
der glaubet/ sein alle ding muglich/ wer nit glaubt/ dem ist nicht
muglich/ Mar. am .9.44
Petrus der gieng auff dem wasser/ das
ist/ eyner uberwint betruͤbtnis seliglich/ die weyl er glaubt/ wan
er aber zweyffelt/ ßo hebt er an ein zusincken wie Petrus .Mat.14.45
Nym ein scheinlich exempel auß dem alten gesetz gottes/ das
wir leßen im 4. buch der Konig am .2. capitel. Helias und
Heliseus stunden am Jordan/ und Helias falttet seynen mantel
wer wickelt ynw zusammen/ und schlug die wasser/ und die teylten
sich auff beyden seytten/ unnd do giengen sie beyde durch das
wasser.46 Hie merck lieber Seyler/ wie der Jordan
gehorsam-
lich gespalten ist/ und hatt/ Helie und Heliseo statt geben/ durch
zugenx/ Du moͤchst wol sprechen/ zu den leyhen/ hie merckt/ das
der mantell gewirckt hatt/ sonder47 glauben Helie/ merckt auch
mehr/ das der Jordan sich auch on glauben Helie zurteylt/
dar-
umb das Helias seynen mantell/ an seynem heyligen leyb trug
und benedeyhet yhn. Also ist es mit wasser/ dan wan der
Monich oder pfaff/ Creutz und wort/ uber das wasser
gewor-
ffen hatt/ baldt kumpt dem wasser ein heyligkeit zu/ da durch
es den yenen/ die sich mit waschen oder besprengen/ teglich
sun-
de abreyben kan/ und ist nit von noͤten/ das du glaubest/ der
glaub wuͤrckt auch nit vorgebung der sunden/ sondern/ das
ge-
weycht wasser. Es ist ein seelig koͤstlich dinck umb
ge-
weycht wasser/ in sonderheit/ so es/ ein ho〈l〉tzschuchery geweycht
hatt/ das keyner schlaffen/ aber auffsteen solt/ er hett sich dan/
kreutzweyß/ domit besprengt.
Auß solchen schuͤtzworten muget ich fragen. Ist die krafft
ym mantell Helie gewest/ das wasser zu spalden/ warumb
B1v
teylet nit Heliseus/ den Jordan/ auch mit dem selben mantell.
Itzt muß ich meyn reed zu euch/ her Haubtman48/ keren/ dan
bruder Seyler hebt an zu disputiren. Ich darff sagen. das mir
vast von noͤten/ das ich mich wol fursehez/ dan mich duncket/
der Seyler sol baldt/ ein flucht redt erdichten/ und sprechen.
¶ Heliseus hatt mit eynem andern mantel/ das Jordanisch
wasser geschlagen/ nemlich/ mit des hochgewarten und
heyli-
gen vatters bruder Augustinus Alvelders49/
aber50
etwan mit eynem
andern mantel/ der nit Helie gewest/ den Jordan geschlagen/
Meyn herr Hauptman ich kan mich/ ye nit endthalten/ yr51
zu-
kunfftige gedancken/ anzugreyffen/ dan bruder Alvelder/ und
bru-
der
Seyler/ handeln die schrifft/ wie sie/ mit yren gurtell thun/
yre strick/ bygen sie/ und machen manigfeltig knoten/ sonderlich
vil zweyffel knoten/ alles nach yrem wolgefallen und wollust/ der
wegen muß ich ein clein wenig wasser/ umb mich werffen/ das
mich die grauhen gesellen/ nit geferlich beyssen. Ist es nit eyn
frevelich sach/ das ein frumer bruder/ der/ der schrifft/ hoher dan
ich/ voreydet ist/ als kindisch/ mit der schrifft umbgeen sol/ als
were sie/ ein henffner gurtel/ bruder Alvelder legt mir/ dise schrifft
Erit unus pastor et unum ovile52/ also auß. Es sol ein Roͤmischer
stul seyn53/ Ich wil Roͤmischer oberkeit nit zu nahe reden/ aber
son-
derlich wolt ich/ das sie/ geschickter anwelder und vorteydingst
knecht/ auff den plan schicken/ Wo aber das mutwillig
ge-
brauchen/ der schrifft/ yrleubet ist/ so mugt ich in gleycher
eyn-
feldtickeit/ folgende wort/ asinus portat saccum per forum
civita-
tis
S'anctae' Anne/ also außlegen/ Der grau bruder Seyler/ tregt ein
keeß sack uber den marck auff sant Anneberg/ das muß ich ynen
zuvor sagen/ damit sie itzt lernen wie ein schlechter ungelarter
Nahraa ich byn/ auff das sie/ getreulicher/ mit der heyligen schrifft
handeln/ und greuffen mich mit lichten und offenbaren
schriff-
ten an/ dan dunckel wort/ und plinde außlegung/ kan ich nit
wol vornemen.
Ich hette mich schir vorgessen. Nun wil ich dem Seyler
sagen/ das ym keyn fluchtreed dienen wirt/ dan Heliseus schluge
mit dem mantel Helie/ und gleych das wasser/ das Helias/ aber
es wolte sich nit teylen/ eher Heliseus sein hertz/ auff/ in gott/ mit
anruffen/ trueg/ der text .4. Reg .2. laudet also.
B2r
Heliseus hub auff den mantel Helie/ der ym empfiel/ und
stundt wider auff dem uffer/ des Jordans/ mit dem mantel/ der
Helie empfallen was/ und schlug die wasser/ aber sie teylden sich
nit54/ und do sagt er/ Wo ist nun der gott Helie? Als Heliseus
dy-
ße wort mit seufftzen geschriehenab hett/ do schlug er das wasser
abermalß/ baldt teylden sich die wasser/ und gaben ym weeg/
durch das wasser zu geen. Hie hoͤr lieber Seyler/ wie es dem
hey-
ligen vatter Heliseo ergieng/ da er schlecht55/ mit dem mantel yn
daz wasser schlug/ hoͤrestu nit/ das ym/ der mantel gar nit dienet/
Meynestu dan/ das geweycht wasser/ werde dir dienen/ zu
abla-
ssung der sunde/ wan du die stirn und cappen mit feucht machst/
ich gestee dir/ das du naß wurst/ das auch des baders wasser
gewircken kont/ aber das du tegliche sunde/ mit ab waschest/
wan du/ unbesunnen/ den kolben56 damit netzest/ das fall ich dir
gar ab/ dan wan heylickeit des wassers oder personen/ solt uber
natur wircken/ hett ich ye und ye gemeynt. Heliseus der solt ya so
heylig gewest seyn/ als eing grauher Monich. ich wayß auch
wol das der mantel Helie nicht weniger heylickeit/ dan dein
ge-
weycht wasser hatt/ aber dennoch warn alle ding zu wenig/ es
vormugt auch Heliseus das wasser nit spalten/ biß er im
glau-
ben/ sein hertz zu gott warff/ sagende. Wo ist nun der got Helie〈/〉57
mit den worten rieff Heliseus gott an/ und gab ym allein alle
wircklikeit58/ des mantels/ domit Helias zuvor/ den Jordan
zur-
teylet.
Also ist es/ mit dem geweychten wasser/ Geweycht wasser/
vormagk dir keyn teglig sunde abnemen/ aber das wasser furet
dich an gott/ den selben umb vorgebung der sunden/ umb hilff
auß noͤten und engsten/ zubiten.
Das bedeuten uns die gebenedeyhung/ so uber wasser
gespro-
chen werden/ der Priester sagt also. O gott biß unserm anruffen
gegenwertig/ und schudeac disem element des wassers die crafft
der benedeyhung etc.59 Das ist/ fur60 uns durch das sichtbarlich
wasser dohyn/ das wir deyn crafft erkennen/ und das wir yhmad
anruffen/ zu dir/ seylig werden/ hoͤrestu nit lieber Seyler/ wie die
kirchen/ des geschreyes zu gott61/ in den gebeden62 gedenckt/ alßo
muͤsset auch Heliseus gott anruffen und gedencken/ solt er das
wasser spalden. Ich setz dahyn/ aber ich gestee es nit/ das die
B2v
collecten63 in der kirchen nach deynem gefallen lauten/ durfft ich
darumb nit sprechen/ wie Augustinus/ das vil boͤse gebeet in den
kirchen seyn64/ das auch besser weer/ man wurff sie auß der
kir-
chen/ dan gott wuͤrt durch solche leßter gesanck und gebeet
ge-
uneret. Ich hab aber eyn Roͤmisch meeßbuch/ das meyn
mey-
nung bestetiget/ und dir eyn maulkorp anbyndet.
Dan wie ich oben gemeldet/ alßo mußtu in dem gebeet/
da-
durch das wasser gebenedeyhet wirt65/ leesen (kendestu anders
bustabenae) also〈/〉 o got biß und sey/ bey unsern anruffungen
gne-
dig.66 Item〈/〉 alles das in den heusern der glaubhafftigen
be-
sprengt/ durch gottlich macht/ von aller unreynikeyt ledig/ oder
behutt werdt.67 Item〈/〉 gib das gesundtheyt/ durch
anruff-
ung/ deynes heyligen namens/ vor allen anfechtungen beschirmt
vorteydingt und sicher bleyb.68 Hoͤrestu nit wie sich die schrifft
von Heliseo/ dyeraf furgelegt/ fuget/ Heliseus ruffet und schreyhet
auff zu gott auff das ym/ das wasser dien und statt geeb/ dye
heylige kirchen vormant alle und yeglicheag menschen/ ßo
gebene-
deyhet wasser handeln/ das sie den gnedigen und barmhertzigen
gott anruffen/ das sie/ durch den aller heyligisten nomen gottis
erlangen/ dartzu sie benedeyhung des wassers reytzet/ eynnertah und
furetai. Wie tolh und unsynnig seynt die leuth/ die in dem
wa-
sser ruhen/ und bleyben mit gedancken und willen/ hoffnung
und trost/ in den dingen/ die furt69/ ubersich/ in gott weyßen/ seyn
die selbe nit doren70? wan eyner eyn weyntuch71 oder rastrumdopff72/
wie wein odder bier gebrauchet/ wuͤrdestu nit bald sagen/ der ist
von synenn kummen? Das soltu auch Seyler gedencken/ wan
eyner geweycht wasser den leyhen tzu vyll prediget. Das sol
be-
schließlich gehalten werden73/ das betrubtnis/ elent/ und
anfech-
tung/ yn geschrey und anrueffen zu gott auffgenommen/ wasser ist/
das durch das element bedeut/ und allerley sund abwescht
todt-
lich und teglich. ¶ Das auch keyn wasser/ außgesch〈l〉ossenaj
den glauben/ nutz ist. ¶ Und das geweycht wasser/ ein
zey-
chen ist/ das uns in gottis gnaden und huͤlffen furet/ von dem
soll das mal gesagt seyn.
Wir haben aber auch noch senliche seufftzen/ uber tegliche
sunde/ die selbe seufftzen/ seint auch ein wasser/ die sunden
außtylB3r
gen/ ob sie gleych/ an74 eußerliche vorfolgung auffquellen unnd
wachsen. Und werden bedeut/ durch das wasser/ das Christus
ym abent esszen/ in das becken gaeß/ seynen Jungern yhre fussen
zuwaschen.75 Die selben historien wil ich kurtzlich ein furen. Also〈/〉
Es ist an76 widerreed war/ das ein yglicher/ der waschens bedarff
befleckt und unreyn ist/ Es begert auch keyner/ eynes artztes/ er
sey dan kranck. Nun ist gott ye so barmhertzig gewest/ das er
auß eygen bewegtnis und gutwilligkeitak/ die sunder gesucht hat/
yhnen hilff und gnad zugeben. Alßo thet Christus/ er umbguͤrte
sich mit dem cleyt seyner barmhertzigkeit/ und schuͤdet wasser yn
ein becken/ und wusche seynen Jungern die fueß/ und treugetal ynen
die fueß/ mit dem tuch77/ das ist〈/〉 mit seyner menscheyt/ sterbet
Chri-
stus/ die sunden/ in unserm sterbhafftigemam fleysch/ als Paulus
ad Ro .8. clar sagt78/ alßo weschet gott noch teglich sunde von
unsern seelen/ und ist das ausserlich tuch und wasser/ nicht
an-
ders/ dan ein zeychen/ das uns Christi guͤtickeit vormant/ der
sunde vorgibt/ dan solten/ gemelte zeychen/ aber79 andere/ yrer
gley-
chen/ sunden vorgeben/ und den menschen vorneuhen im geyst/
warumb/ weer/ der eynig Son gottis/ von hymeln/ zu uns
ge-
stigen? Derwegen muß ein ygleicher/ mit glauben/ sich an Christum
hefften/ und allein durch Christum/ in gott/ selig werden.
¶ Duan darffst auch kein sunde scheuhen/ aber80/ Christum/ von
eynigerao boßheyt wegen/ flihen/ dan sunden und boßheyten/ sollen
dich zu Christo furen und iagen. ¶ Dem sonderap sol ym hertzen
sein/ wie eynem/ der fast kranck/ und der sein kranckheyt seher fuͤlt
undaq befindt/ der selbe tracht baldt/ nach eynem artzt/ er schemet
sich auch nit/ ym sein kranckheyten/ blottern81/ geschwern/ und eyter
zu arclagen undar zeygen/ er begeert/ an82 alle ab tzuͤg/ hilff und rath.
¶ Alßo/ soll der sunder sich gegen/ Christo halten/ Christus
weyß wol/ und hatt gesagt/ das die gesunden/ keynes artztes
be-
durffen83/ sie mussen/ mit sunden/ kranck und schwach sein/ die
Chri-
stus suchet/ dan er spricht. Ich byn nit kummen/ die gerechten zu
beruffen/ sonder ich foderas die sunder.84 Weyl nun Christus/ wie ein
getr〈e〉uerat artzt/ allein/ den krancken/ zu gut/ kumpt/ sol keyner sund
halben von Chr'ist'o flyhen oder wenden/ Des hastu ein mercklich
ex-
empel/ von Maria Magda'lena' die unerschrocken/ und an scheuhe zu
dem hern gieng/ vorgebung der sunden/ zuerlangen/ sie vorachtet der
B3v
gleyßner arglistig urteyl/ und trug sich/ mit yren sunden/ zu dem
artzt/ der/ sie bevor/ getzogen/ und mit seyner lieb/ angetzund het/
das sie nit auß bleyb.85 Aber Petrus/ der vilmals ym glauben
ge-
wanckelt86/ schemet sich vor dem hern/ er wisset auch nit den geyst87
der fueß waschung/ und sprach/ du wescht mir/ meyn fuesse/
numerau in ewigkeit/ darauff Christus sagt. Werde ich dir/ deyn
fueß nit waschen/ so wurstu/ keynen teyl/ mit mir haben.88
¶ Disse wort Christi seynt vast troͤstlich und erschrecklichav.
¶ Erschrecklich also/ das die tegliche sunde/ ßo sie nit vorgeben
werden/ uns arme sunder/ von dem teyl/ ewigs leben/ endterben/
dar-
umb sol man keyn spil/ mit teglichen sunden haben/ aber89 sie mit
vorachtung ubergeen/ dan sie furen uns in die hell.
¶ Troͤstlich ist aber auch das wort Christi/ das er/ sich
sel-
ber/ vor uns demuͤtiget und beuget und knihet/ unser sunde zu
waschen/ unnd betreyhet90 uns/ ßo er selber uns nit reynig odder
wasche daz wir vorderben werden.91 Die fuesse/ seynt gedancken und
willen/ mit welchen/ wir zu got/ geen/ wie Paulus spricht. Unser
wanderungaw ist im hymel.92 Dan wie eyner/ mit leyplichen fuessen
ym weeg/ zu eyner statt/ gaet/ alßo geen die gerechten/ mit yrem
willen und gedancken/ in gottlichen geboten/ zu gott. ¶
Wie-
wol auch die gerechte menschen/ die auch sonste reyne seint/ mit
solchen fuessen/ gott dienen/ und wol thuen/ Dennoch beflecken
sie sich/ und sundigen. Mit sunden/ die sie. neyden und hassenn/
die sie auch nit fliehen/ nach93 umbgeen mugen/ von den sunden
weschet sie Christus/ mit dem wasser/ das uns. durch/ das
wa-
sser/ ym bekenax/ das ist ym menschen/ und geweycht wasser
an-
getzeygt ist. ¶ay Was ist aber das fur wasser? ¶ Das wasser
ist eyn scharff grimigaz urteyl teglicher sunde/ ein betrubt reuhig
hertz/ ein widerwil/ neyd/ haß/ vorfolgung/ schmertzen/ unnd
gedreng/ das du teglicher sunden halben heystba94/ wie David
spricht. Bespreng mich durch hysoppen/ so werd ich gewaschen
und gereyniget. ps. 50.95 item. Mehr wasche mich/ dan ich/ erkenn
meyn sunde/ und die sunde ist wider mich/ alwegen96/ ob er sagt.
Ich hab meyn sunde/ in ein gestreng/ ernstlichs urteyll gesteelt/
ich haß sie/ ich vorfolge sie/ ich bereu sie mit schmertzen/ und bin
alßo/ in mir/ bedrenget unnd unfridsam/ darumb/ mein gott/
reynige mich/ das ist das andere wasser/ es flies auß
eusserB4r
lichen anfechten/ oder auß erkentnis aygner gebrechen/ das
sun-
den vorgibt/ dan der glaub ubergeusset das wasser uber den
be-
drengten geyst/ und re〈i〉nigetbb das hertz/ das ist Christus/ der durch
den glauben/ in dir ist/ der weschet dir/ allein/ dein fueß.
Das97 wasser bedeutt das sichtbarlich/ leyblich/ geweycht
wasser/ du solt durch geweycht wasser/ deynes rechten glaubens
erynnert werden/ hastu rechten glauben/ ßo kanstu an98 solche ob
gemelde wasser nit gesein/ wan sich aber der born/ alßo
ergeu-
sset/ ßo steestu in rechtem geystlichem geweychtem wasser/ das
alle dein sunde erdrencket/ wie daz rot mehr die Aegyptiern erseufft
hatt99/ das100 wasser soll man geniessen unnd yn yhm gedrenckt
werden. Welcher sich aber an das eusserlich wasser hencket der
drinckt ein weynpusch fur weyn101.bc
¶ bdHie nachbd folget von dem Saltz.102
B4vbeVon dem Saltz.be
¶ Gebenedeyhung des saltz ist auß dem 4. buch der Konig103/
auch auß dem andern104 capitel genommen. Die eynwaner der statt
Jerico sprachen zu Heliseo. Die wanung105 diser statt/ ist die aller
beste/ wie du selber sihest/ aber die wasser/ seynt die allerboͤste/ so
ist auch/ die erden unfruchtbar. Do sagt Heliseus/ brengt mir ein
neu vaß/ und sencket in daz selb vaß/ saltz/ Als sie/ das vaß mit
saltz brachten/ da gieng Heliseus zu dem born der wasser/ und
sprach. Das spricht got. Ich hab diße wasser gesunt gemacht/
und es wirt hynfur/ keyn todt aberbf unfruchtbarkeyt in ynen sein.106
Auß dißer historien hatt die kirche den gebrauch/ des
gebene-
deyten saltze genommen.107 Und wie woll offenbar ist/ das Heliseus
keynen sunderlichen gesegenbg uber das saltz gesprochen/ dennoch
fussen die grau Monich108 auff dem geweychten wasser/ alßo
vest/ das sie sagen doͤrffen/ das saltz vorgeb teglich sunde. Aber
meyn lieber leeßer/ du kanst leychtlich aber mals vornemen/ wie
Heliseus das saltz/ ym glauben/ in das wasser wurffe/ dan
He-
liseus spricht nit alßo/ durch das saltz sollen die wasser
vor-
neuet werden/ aber109 in dem nomen/ des saltz/ so ich einse〈n〉ckbh/ soll
dem wasser unfruchtbarkeit und der todt genommen werden/ er
sagt auch nit/ alßo daz spricht Heliseus/ werdet gesundt/ neyn/ er
was vil kluger/ dan das er sich/ aber110 das saltz/ so groß achten
und got vorgessen solt. Aber er sprach/ das sagt got/ werdent
gesundt111/ und alßo durch daz wort/ das Heliseus/ wie itzt gehoͤrt/
sprach/ wuͤrden die wasser gutt und nutzlich/ domit der
men-
sch/ durch ubung/ des saltzes ubersich in gott solt gefuert
wer-
den/ von gott alleyn/ alle hilff zusuchen/ das wer genug von
dem saltz gesagt.
Aber ich acht/ das ich auch sein bedeutnis antzeygen muß/
Auß obgemelter historien/ ist abzunehmen/ das geweycht saltz/bi
ein geystlich gesundtheyt bedeutet/ dadurch todtlickeit und
un-
fruchtbarkeit/ des menschen vorendert werden/ und der mensche
besser wirt. Disse kranckheyt ist/ in allen heyligen menschen/
so alhie leben und ist genant von Paulo/ die sunde der glider112/ Item
Concupiscentia i'd est'
begirickeitbj/ unnd Christus neent sie/ das
menschlich hertz/bk Matt. 15.113 von welchem alle laster und boͤß gedancken114
C1r
und boͤßheyten außgeen/ magk auch/ der boͤß baum Matthei/
vii115 genant werdenbl/ der nicht guttes schopffet/ er gebiert nicht
gu-
tes/ und ist steetz/ wider den geyst. Der geyst/ kan nymer ein werck
erdencken oder anfahen/ das fleysch aber116 angeerbte kranckheyt/
tregt ein frucht/ die wider die frucht/ des geystes ist/ wie Paulus
ad Gala. 5.117 und Roma. 7.118 gnugsam leert. Die kranckheyt
mey-
nes
bedunckesbm
119/ wuͤrt also gesaltzen/ wan du dich also/ zu allem
boͤßen und eygen vorderben und vorlust/ geschickt befindest/ ßo
steet in dir/ ein bitterkeyt auff/ und hast ein haß und neyd uber
dich selber/ und wollest gern auß dir auß geen und weegfliehenbn.
nach dem Job ym .7. c. sagt. Warum hastu mich/ dir zu
wi-
der gesetzt? und ich byn mir selber schweer und bitter worden?
warumb nymbstu meyn sund/ nit weeg?120 So tragen dir/ deyn
knecht/ ein neu vaß/ mit saltz/ zu/ daz ist/ sie brengen dir ein
grau-
hen wider dich/ domit saltzestu/ das boͤß wasser/ dastu bist/ und
alßo wuͤrdestu dir fruchtbar/ es macht dich recht demuͤtig bey
dir und forchtsam bey got. Item lasset keinen todt hynfuhrbo/ das ist/
die unreynickeyt/ deynes hertzen/ wirt dir nit zu schaden/ und
dem todt gereychen/ dan got wil guͤtig sein/ wan du/ dir selber/bp
scharff bist.
In dißem saltz/ wuͤrdt der gerecht mensch/ uber die massen
gebeysset/ und durchsaltzet/ dan er kumet dohyn/ das er/ mit
her-
tzen und munde sagt/ woͤr ich vor mir sicher/ und wan ich mir
selber nit schadet/ mich wirt kein feynd beschedigen/ darumb er
spricht. Eripe me ab homine malo121/ das ist/ herr behute mich vor
mir selber. bqDiße flucht/ von sich selberbq/ ist ein saltz/ das gott
eingibt/ und reyniget den menschen/ und bewaret yhn/ das ym seyn
kranckeit nit weyter reyß. Nun/ muß ich dem Seyler〈/〉 dem
Gar-
dian von gottes gnaden .idest. dem unvordienten Gardian tzu
fallen/ das er zweyffelt/ wo das saltz in der schrifft stee/ dan ich
zweyffell auch/ ab er ettwas in der Biblien recht vornem/ aber
das weyß. ich fast woll/ wann er/ das wort gottis. mit solchem
vleyß durch loͤeßbr/ wie er sein paterkorner122 an den kirchen zeucht. oder
vorschafft/ das sie/ von den unvorstendigen leyhen/ hyn und her
getzogen werden/ er wurde besser yn die Biblien gesehen haben/
und sich ye/ zufragen. endthalten/ das123 weyber/ kinder/ und schlecht124
leyhen wissen.
C1vIch muß ym aber noch/ von eynem andern Saltz sagen/
das yhm in die augen springen wuͤrdt. Der arm unvorstendige
Seyler/ darff mit seynem vixgardian Bruder Joannß
forch-
heym125 sagen/ die leyhen sollen die Biblien nit leeßen/ darauß
ab-
zunemen/ das er gar wenig von dem Saltz weyß/ des sich die
leuthe teglich/ in kirchen. gebrauchen.
Gott hatt Levitici 2.126 geboten/ das man in allen/ und
yeg-
lichen opfern/ saltz opfer〈n〉 salbs/ er sagt/ alles das du opfern wuͤrst
solstu mit saltz/ besaltzen127/ und durch arbeyten/ das ye wol nach
saltz artdtet/ und du solst ye/ das saltz der vorbintnis nit
vorge-
ssen.128 Nach dem auch Marci .9. geschrieben. Alle opffer sollen
gesaltzt sein mit saltz.129 Aber der knoͤtig130
Seyler/ hatt gar vorgessen
das saltz eyn zeychen ist/ des saltzes/ da durch. alle opfer
gesal-
tzen sollen sein. Ich mocht ym wol sagen/ wie Ezechiel ym 18.
cap. steet. Du bist wollbt mit wasser/ aber nit zu der seligkeyt/
ge-
waschen/ bist auch/ nit zu nutz/ eyngesaltzen mit saltz131/ dan du
gebrauchest des saltz/ wie ein ungelerter bott/ der brieff tregt/ und
waͤyß nit/ was in brieffen bugeschrieben oder gesagt istbu. Aber132 wie
ein Esell/ der gelt/ auffm ruͤck tregt/ und waͤyß nit/ was gelt ist/
aber waz er auff seynem ruͤck fuͤret/ Alßo bistu und andere predigern
ßo dir nit ungeleych seint. Sie predigen und leeßen/ von saltz/ wissen
aber selbst nit/ waz sie sagen/ derhalben ynen nach wasser/ nach
saltz133/ zu der seyligkeiyt dienet/ sie schmecken das saltz ym maull/
und der geyst weyß nit/ was der mensch thuet. Ich sage/ das
teglicher gebrauch des saltze/ tegliche lernung/ gottis wort
be-
deut/ und gemeyne ubung des saltz/ gemeyn leer deutet/ das ist/
alle leyhen sollen/ alle tag/ das wort gottis lernen/ die Biblien
selber leeßen oder hoͤren leßen/ domit sie/ yhr opffer/ yr leben/ und
yhr sitten/ mit dem saltz warhafftiger weyßheyt/ eynsaltzen/ daz
sie nit/ an den gleißnern/ an den holtzschugern hangen/ erkenndenbv
sich aber wie sie opffern sollen/ das sie ye mit hochstem vleys in
dem wort gottis bleyben/ und machen nit eygen weyße und
ge-
setz/ wie sie opfern/ das ist/ wie sie gott teglich dienen sollen.
Dan wie ich/ in dem Buchlein von dem Ablas gemeldet hab.
Wil got unser aͤygne gesetzt/ und selber erdachte opffer nit haben134〈/〉
er spricht. Sie haben mich mit menschen geboten und leeren
geC2r
forcht/ darumb wil ich/ ein wunder thuen/ ich wil yr vornunfft
und weyßheyt vorderben.135 Die weyl wir dan offentlich vorsteen/
das uns gott an sein gesetz zeuget136/ und das wir alle sachen/ und
unßer/ teglich leben/ nach seynem saltz der weyßheyt ordenen und
richten sollen/ ist uns ye trefflich von noͤten/ das wir/ des saltzebw
das ist/ gottlichs gesetz/ nit vorgessen/ ßo wir gott dienen
wol-
len/ darumb spricht Paulus. Collo. 4. also/ Eur reed sol
alwe-
gen/ mit gunst und lust des saltz vormengt sein/ auff das yhr
wisset/ wie yhr eynem yglichen antworten solt137/ dartzu saget
Pau-
lus/ das die eldter yhr kinder mit den vormanungen Christi/ in
lieb underweyßen sollen138/ damit yhr Christlich leben/ sitten/ und
geberden/ auß dem gottlichem gesetz/ formirt werden/ und auff
wachsenbx/ Das ist das saltz/ das alle menschen/ kinder/ knaben/
meydlin/ weyber/ menner/ iungk und alt/ hoches odder nyders
standts/ geystlich aber weltlichby/ briester/ moͤnichen/ und leyhen〈/〉
koͤnig und fursten/ mit emsiger arbetbz/ und grossem vleys lernen
sollen/ von dem selben saltz wil ich itzt/ ßo mirs gott eyngiebet/
eyn buchlein schreyben139/ das nennen alßo.
¶ Daz wort gottis sollen alle Christglaubige menschen/
geyst-
lich und weltlich wissen/ außlegen/ hendeln/ eynnemen und von
sich140 lernen koͤnden/ Das du mit deynem bruder forchheym
offent-
lich werest141/ und setzest den schefflin gottis/ das saltz fuͤr/ wie
eyner/ eynem blinden/ eyn strick/ schweert/ aber142 gruben143/ dar yn er
sich vorletzen soll/ furlegt oder furgrebet.
¶ Soll man dir darumb keße und budter geben/ dastu den
Christen/ das wort gottis/ auß yhrem maul nymbst/ wir solten
dir kiesel und bruͤgelca auff den ruͤck legen/ auff dastu uns arme/
nit umb leben der seel brengest/ und nit mehr troͤstlos machest.
Zeyt wuͤrt es dastu deyn helffer anruffest/ dastu woll bellen
kanst144/ dan145
wuͤrstu mit deynen groben stichlingencb furtfaren146/ ßo
will ich dir/ glaub mir/ eyn narrenfresser147 senden/ der dich an
hen-
den/ fuͤssen und haubt halten wurt/ gern wolte ich/ du
ge-
brauchst der schrifft/ und lernest mich unvorstendigen/ auch
mit der scherff/ wie eyn unguͤtiger schulmeyster/ aber dastu
mich/ mit buffell fleysch speyßen wollest/ duldethcc ich ungern.
C2vDas hab ich mit eyll/ gunstiger herr Haubtman148/ von
gewey-
chtem wasser und saltz/ euch zu eren/ dem unvordienten Gardian zu
sunderlicher belonung/ allen Christglaubigen/ die den vorstand
noch nit gehabt/ zuberichtcd/ geschrieben/ mit bit/ yhr wollet/ das
vorgutt haben/ und ye nit/ yn des grohen holtzschuger arglistig
urteyll vallen/ das yhr/ uns wittemberger fur falsche propheten
und vorfurer des volcks gottis/ haldet/ dan yr habt ym Ablas
buchlin149 und hie schrifft gesehen/ dadurch ich/ alßo zuschreyben/
bewegt/ ßo habt yhr drey Soͤn allhie studenten150/ die mit grossem
vleys alhie predigen und lection horen/ und konden von keynem
menschen hie mercken/ das ye ein vorleyder151 hie gehort woͤr/ Ich
wil ance rum/ mit waretcf/ sagen. das diße Universteet ym vleys/
gottes wort zu lernen und betrachten/ yhr gleychen. wedder in
Welischen152/ wedercg Deutschenlanden/ weder Franckreych hatt.
Ihr sollet mir auch nit mehr ader ferner glauben/ den euch/ die
schrifft zwingt/ domit wunsche ich euch/ und den euren alle
seligkeyt in gott/ bitt wollet allen den Amptleuten und Burgern
der statt in S. Joachimßtal/ yn sunderheit/ die mir ehr und gut
ertzeygt/ meyn guttwillig und bereyte dinst sagen lassen. Das
vordien ich gern yn vleys guttwillig. Datum Wittembergk
Assumptionis Marie153 Im xx.ch Jar.
¶ Ich solte wol/ von boͤßer und toller ubung/ so yn den
ge-
weychten wasser und saltz/ gebraucht wirt/ sonderlich
geschrie-
ben. Aber ich acht. das dem mißbrauch auß obangetzeygten
schrifften/ die fueß stumpff worden sein. Nach dem man aber
eynen tzetel/ von dem nutz und crafft/ des weychwassers/154 in vil
kirchen angeschlagen/ heldet. und der selbe brieff/ sich der schrifft
berumbt/ und sagt offentlich/ das die heylige schrifft/ das leer/
das der nerrisch brive inheltci. Sag ich offenbar dagegen/ und
be-
deurescj.155 mit der pflicht/ domit ich der heyligen schrifft vorwandt
und pflichtig byn156/ das ich solche vormeynte fruchten. des
gewey-
chten wassers/ noch nit in der schrifft gefunden hab. Er157 woͤlde
dan/ der menschen geboten/ ßo uns uber unsern haubten sitzen/
heylige schrifft nennen/ daz yhm/ nit zymet/ nach sol gestat werden.
¶ Ich weiß wollck/ das vil iuristen glosen158/ und etzliche zenkische
Theologen/ auß yren hohen synnen/ beschlissen/ das geweycht
wasser vil macht und crafft hab.159 Derhalben muß ich/ alle
C3r
Christglaubigen warnen/ das sie sich/ nit an schadencl halden/
und vorlisen die sonne/ oder von dem rauch befleckt werden/ und
geniessen des feurß gar nicht160/ ich muß yn raten/ das sie ein reyn
und gut urteyl. under161 menschen und gottis geboten haben/ das
sie/ mit zeytlicher furbetrachtung bedencken/ warumb sie Christen
geheyssen seynt/ und huten sich. yn vleys/ vor aygen/ und ander
menschen gesetzen. Welcher aber. menschen nach folgen wil/ den
kan ich nit halten/ doch weiß ich/ das er/ alßo/ keyn Christ ist/
das ist. Er ist kein schefflin Christi. Dan die schaͤff Christi/
hoͤ-
ren allein sein stuͤhm162/ sie folgen auch keyner andern stuͤhmcm. Die
weil nuhncn/ die stuͤhm Christi/ sonderlich und eyniglich/ in der
hey-
ligen schrifft beschlossen/ nemlich/ yn Mosen/ yn den propheten
in den Evangelien/ in den Apostolen und gnugsam begriffen.
Sollen Christglaubege schefflin/ kein pfeuffen oder gedoͤn163
eyn-
nemen/ oder eyner zusag gefolgig sein/ die nit ist in der schrifft. woͤl
zuweysen164. Derwegen/ ist yemants/ der etwas von der crafft
ge-
weychtes wassers oder saltzes predigen wil. der breng lichte und
bequeme165 schrifften/ und pfeuff uns recht/ ein gottlich gedoen/ so
wollen wir hoͤren/ und folgen. dan ich muß sprechen/ das keyner
darumb ein Christ ist/ das er sich an menschen vorheyschung
aber trost heldet. Dartzu beken ich/ das vorbedalktco brive166/
etz-
lichen tzeuberischen hendeln ursach gegeben hat. derhalben woll
ein yglicher Christglaubiger treulich gewarnet sey/ das er nit/
nach bedriegischer und vorbotner weyd. graesen gan/ und falh
mit den blinden furen/ in die gruben. die. die aygen gesetz macher
graben/ als Matthei .15. geschrieben steet.167
Itzt wolt ich/ dißes buchlein beschlossen haben/ biß auff
des grauhen Seylers wider reedt168/ so kumet mir ein gutter freund
und spricht. Du sagest es solle sich kein sunder/ sunden halben/
vor Christo scheuhen/ dan ye sundiger er ist/ soll er Christum/ wie
ein krancker/ ein artzt/ suchen.169 Diße reedt gibt uns ursachen/ das
wir/ dester freyher sundigen/ vorderbet auch gute reuh/ und
vor-
beschickung zu der gnad gottis.170
Dartzu antwort ich alßo. Die listige natur ist ye und ye
ge-
artet und gneycht/ das sie alwegen/ das ergest/ auß dem besten
schopfet. Wan yhr unmeßsiglich gnad geprediget wirt/ ßo
C3v
spricht sie bald/ ßo wollen wir sundigen/ bey mir ist es
nit froemcp
das ich mit solcher frag geruert byn/ die weyl ich leeß/ das
Chri-
stus/ das seyn propheten und sein Apostoln/ der gleychen haben
mussen hoͤren/ dan da Paulus sprach/ ad Ro. 5. Das keyner fur
ein gerechten stirbt.171 und daz Christus fur die unguͤtige und boͤse
sunder gestorben172/ und noch eynes/ sprach. Das die gnad gottis
ubergeflossen hatt/ da die sunden uber fluͤssen173/ dartzu/
spra-
chen etzliche. So wellen wir sundigen/ ad Ro. 6.174 aber Paulus
sagt/ das sey fern von uns/ wir sollen nun gott dienen/ der uns
von den sunden frey gemacht/ weyl uns gott ßo guͤtig gewest
das er uns vil sunden vorgeben/ so sollen wir seynem willen
ge-
leben/ und nicht wider yhn seyn/ derhalben sprach auch Paulus
ym .3. c. ad Roma.〈/〉 billich sagen etzlich/ yn spot. Nun lasset
uns ubell thun/ auff das uns gott vil gnaden gebe175/ aber176/ das
uns gute gaben gottis bescheert werden/ wie es Paulo ergangen
ist/ als er/ die ubermildte gnad gottis prediget/ also geht es mir.
Dan ich hab recht und wol gesagt/ das sich keyner/ vor
Chri-
sto/ sunde halben scheuen oder schemen soll/ es sol sich auch
keyner furchten/ es soll auch keyner an der vorgebung zweyffeln.
Er hab grosse oder cleyn/ teglich oder todtliche/ fursetziglich
oder unwissenliche sunde gethan/ Er soll troͤstlich und froͤlichcq
zu Christo eylen/ dan Christus suchet sunder/ dartzu hab ich/
die hystorien von Magdalena/ und unßers hern sentenz/ auch
wort Christicr eingefuͤrt.177 Christus spricht. Ich byn kummen/ die
sunder selig zumachen/ Die gerechtencs beruffet er nit. Darumb
ge-
boͤtt gott Osee ym .i. capitel. sprechende. Du solt dir ein
huͤrisch/ yha ein eebrechisch weyb nhemen/ und eebrechische
kin-
der
czeugenct
178/ das hatt er darumb gebotten/ dascu er uns lernen
wolt/ das keyner auff frumkeyt179 bauhen soll/ wie die Juden
theten/ die er vorlassen wolt/ wie Christus die gerechten/ auch/
nit rueffen wolt.180 Gott lernet uns auch/ das Christus den
sun-
dern/ die mit sunden schwach seyn/ kummen wolt/ sie musten
sunder seyn/ und sich fur sunder achten und halten/ die Christus
an sich czyehen wolt/ wie Oseas das huͤrisch weyb/ das ist/
das Christus sagt Matthei am eyn und zwe〈n〉tzigstencv capitel.
die offenbaren sunder und huren/ werden euch vorlauffen czu
C4r
dem hymel181/ darumb vorlyesse auch der scheffer 99. schaff/
und suchet das eynige vorloren.182 Es beczeuget auch Petrus/ das
Christus nit kummen ist/ die/ kleyne sunder/ alleyn zu erleßen/
sondern/ auch die yenen/ die sich dem Teuffel/ mit willen/ mit
wercken/ mit leyb/ mit seel undergeben haben:183
Weyllcw dann
dyße und ander schrifften offentlich außsagen/ das Christus/
auch die aller groͤsten sunder und buben erloͤßen will/ warumb
solt ich nit sagen/ das sich keyn sunder/ sund halben. vor gott
scheuhen soll. Ja yhe mehr eyner gesundiget hatt/ yhe eer er
czu Christo lauffen soll/ grosse sunden/ sollen dem sunder. ein
groß feur und hicz/ und vill sunden/ vil begerung czu
gott machen.
Dartzu dienet mir Jacob in dem .i. capitell sprechende. So
eyner weyßheyt bedarff/ der soll sie von gott bitten/ der gibt
al-
lenn den/ die bitten/ et nemini improperat184/ das ist/ er wurffet
keynem sein sunde fur.
Die menschen pflegen zeytencx/ zu yhren alten feynden/ wann
sie was von yhnen bitten/ sprechen/ solt ich dir zu dyßem gut
helffen/ das laß ich. dan du hast mich erczurnet oder vorfolgt
aber185 du bist ein bub/ alßo ruͤcken sie/ den yenen/ so ettwas/ von
yhnen begern/ yhre sunden und schanden fur. Aber Jacob sagt/
das gott/ niemants/ sein handlungcy furwuͤrffet/ er spricht nit/
du hast meyn gebott voracht/ du hast mich ertzurnet/ du bist
eyn solcher/ oder ein solche/ sonder er gebiet/ allen dencz/ die yhn/ ym
glauben bitten/ daz sie begeren/ an furruckung/ das heysset er gibet
Et nemini improperat.186 Nun die weyll gott/ wie sant Jacob
gesagt/ keynem seyn boͤßheyten furruͤcket/ warumb solt ich/ die
menschen nit troͤsten/ die Christus in aller schrifft troͤstet/ daz dieda
beschweerten/ krancken/ schwachen und voldb sunden zu yhm kummen
sollen/ daz sie zu got yn rechtem glaubendc schreyen sollen/ ßo wol
er yhnen helffen/ nicht alleyn den gerechten/ ßondern auch den
C4v
ungerechten/ er wil seyn Sonne lassen scheynen/ dem frummen
und boͤßen187/ ßo sie/ in starckem glauben bitten/ darumb darff
sich keyner seyner boͤßheitdd halben/ deßo er vorhandeltde/ vor gott
scheuhen/ wan er gott anfehet dfym glaubendf zu biten/ ßo geweret
er yhndg/ und rucket ym nichts fur. Das sol allen sunderndh/ zudi
ge-
meynem trostdj gesaget sein/ den grossen. quorum primus ego sum.188
und den cleynen/ die doch alle/ eynes erloßers/ der Christus ist.
bedurffen/ Wan sie dkder Teuffeldk yn todtz noͤten. anfeelt sprechende/
wiltu gott anruffen oder vortrauhen? weystu nit wie du wider
yhn gehandelt? Dan soltu dem Teuffel ein schniplin/ und
weni-
ger dan ein meigklindl bieten. Aber du solt das ubertrostlich wort/
yn deynem hertzen vest halden. Christus suchet sunder. Christus
ist kumen/ den boͤßen zu helffen/ wie Petrus sagt. Christus ist
ku-
men/ auf das er/ unßer sund auff sich/ leget189/ und betzalet. als
Esaias.190 Christus macht yhm unßer sunde aygen/ wie Paulus
gesagt.191 Die weyll du in dißen worten hangest/ mag dir der
Teuffell nicht schaden/ sonder du kumest/ auß dem streyt zu
ewigem frid. Amendm.
¶ Gedruckt zu Wittenbergk
Johan.
-
Grunenberg. 1520.192