Ursachen das
And'reas'a Carolstat ein zeyt
still
geschwigen.
Vonn rechter
unbetriglicher
beruffung.
bGedruckt zů Jhen inn
Doͤringen durch Michel
Bůchfuͤrer1.
M.D.xxiiib.
A2r Frid unnd erkantnis der gestrackten2
gerechtigkeyt Gotis/ von Gott
dem
lebentigen vater Christi Jesu unsers
herren. Euch bruͤdern/ die yr mich be-
rufft. Amen.3
Bruͤder/ ir wundert das ich still sweigc/ unnd nichtsd
schreib/ und beschuldigt meine faulheyt do mit/ und thute
als ettliche/ die teglich uber mich
schreyhen.4 Ich verlaß
ein
bessere arbeyt der lection/ und ubef
mich in eusserlicher
leihischer arbeit/5 und unthersteht euch mich zum schreiben
zedringen/ als wer ich
euch pflichtig mit schreiben zu dienen/
gleich als moͤchte solcher dienst one
ferligkeyt6 und nach-
teyl des geystes gescheen. Ich will aber (hoff ich) euch
genugsame ursachen
antzeigen/ unnd euch mit schrifft-
lichem gezeugnis fahen/ und do hin
fuͤren/ do ir bekennen
muͤst/ das keyn eusserlichs bekentnis (als schreiben
und
predigen der warheit) one ferligkeyt/ und one schwindeg
anfechtung des geystes gotis geschicht. Drumb
auch mir
nutzer wer/ still stehn/ unnd alleyn hoͤrenn die stym des
preutgamsh7/ dan auß dem schlaff und gehoͤri lauffen.8
Vor allem wisset yhr die uberschwenckliche boßheit
diser zeytten9 in wellichen die lieb erkalt und
erloschen/
das die welt keyner muͤhj spart/ keynes scheltworts sich
schemet/ wider Gotis wort zu pellen. Man
hoͤrt grym-
mig kzeen klappernk/ unnd sihet die auffgesperte rachen
der Lauhen unnd Beren10/ derhalbenn die Evangelische
prediger vorursacht/ widerumb etwas zů vil scheltenn
und hoͤnen. Vorgessen auch das
sie nit ubel reden sollen11/
sondern nur ubel hoͤren/ und schemen sich nit das sie yhr
buͤchleyn mehr mit
scheltworten erfuͤllen/ dan mit goͤt-
lichen reden und schrifftlichen
ursachen ires syns und vor-
stands/ doher dan der grosse schade (als ich
acht) ist her-
khomen/ das der gemeyn man so spitzige und Ygelische12
A2v zungen erlangt/ das wenig von tapfern und ernstlichen
sachen/ ernstlich
reden/ alles darumb/ das sie gut unnd
boͤse/ mit gleychem fleyß ingesoffen haben.
Dadurch ist
auch zum teyl bruͤderliche liebe/ in der Aschenn erstickt/
und die
schreiberey geneygter zů spotten und hoͤnen/ dan
zů untherweisen und leren.
Darin aber beschuldig ich den leser mehr/ dan den schrei-
ber/ das der
leser on urteyl und erkentnis/ alles ins maul
und in bauch raffelt13/ das ym in den buͤchern/ furgetra-
gen ist und hellt das boͤß alsl gut.
Die aber geschriben haben/ seind durch ungestymikeit
der frevelichenm widerparten bedrungen14/ sich in werken der
finsternis
zu uͤben/ und boͤsen lust mit unlust zudempfen.
Noch heut hat der unlust kein ende.
So seind die auser-
welten auch nit itzt zusamen bracht von den vier
winden
und die boͤsen nit außgeworffen von den guͤten/ ya die
welt fuͤrt
teglich ir boßheit insn groͤste
wesen/ und bau-
het berg der boßheit/ do sie zevor nur kleine huͤgelin
bau-
hen tet/ und steht aller mutwill und duͤrstikeit in seiner
glud und hitz. Man betracht nit was zuthun ist/ sondern
so vil yeder man boͤß thun
magk/ so vil thut er. Sie vor-
lachen Hiere.
48.15Israel als hetten
sie es unther den dieben begriffen16
und zerpflockenso17 als ein Weyh18 die jungen huͤnlin19/ unnd
springen uber yhm/ als ein geyl kalp uber
frischer weyde/
und uber neuem suessem graße.20 Sie tund nit wider Is-
rael nach irem vermoͤgen/
sonder uber ir vermuͤgen/ und
mehr dann sie thun kondten/ mit zungen/ mit
worten/
mit tetenp und als
Moabitische kinder.21
Lieben brůder/ wen einem uber seinen hals ein Moab
oder ein Babilonischer knecht
koͤmpt/ so ist es schwer
das er sich in schultiger messikeit kegen ihm erzeig/ und vor
A3r holhippelischemq22 fluchen und vormaledeyhung
enthalte.23
Ir wissetr auch/ wie sich die
spothafftige Philistyner
umb uns gelagert/ und auß iren gezelten/ furs uns her tret-
ten/
gleicher massen sie/ in vorigen zeiten/ auß iren hůtten/24
wider Gotis volck mit puchent und trotzenu theten unnd
plerten/ als wer der got des Israhelischen
volckes taub
und hoͤret nicht/ blindt und sehe nit/25 oder ßo krafftloß/
das er sein volck nit koͤnt
schutzen und erretten/ oder in
der massenn als wer der lebentig Got/ so liebloß
unnd
grimmig/ das er sein volck wolt verlassen und in ewickeit
mit yhm
zoͤrnnen.26 Euch ist kund/ das
wir mit den Mo-
abitern.27 Amoniter.28 Babyloniern
und andern vilen feinden
gotis/ als mit heresv krafft umbgeben/ und nichts ge-
wisser haben/ den
zuhoͤren wie sie uns vorspotten/ unnd
schmehen werden.29
Auch ist es euch unverborgen/ das ich mich schwerlich
vor inen bergen30 kan/ und das ich uff ir unuͤtze
scheltwort
one uppikeit nit antworten kan/ dadurch ich den unver-
stendigen/ einen strick ires erkentnis moͤcht legen (als
etlich than haben) unnd
mich ein ursach setzen/ des ab-
bruchs Osee.
4.31goͤtlicher liebe
unnd der spottworten/ welche die
narren mit den guͤten einlesen/ das dan got und
seinem
volck/ zu unehren und nachteil gereichen moͤcht.
Da habt ir ein ursach/ worumb ich biß her/ in gutem
frid unnd still gesessen bin/
unnd hinfůrtw sitzen wolt.
Nemlich das ich one hoͤnreden schwerlich schreiben/ und
durch boͤse wort/ meine
bruͤder ergern moͤcht/ das yhnen
nicht fromen/ und mich ins gestreng gericht moͤcht
bren-
gen/ in welchem meniglicher/ vonn itzlichemx unnuͤtzen
wort/ rechenschafft geben/ und umb
ein gering woͤrtlein
Racha oder Narr/ ein unertreglich hitz des feurs ley-
den muß.32
A3vDie ander sach ist/ derhalben ich nit gern schreib/
das
ich den grossen unfleyß/ in druckung meiner bůcher/ nit
one beswerung/
vermerckt hab. Ir wissety wol das
mir
ettliche/ nit alleyn wort vorwechselt/ sonder dartzu die
sententzenz vorfinstert/ unnd
mit nebell der blindtheyt
uberschuttet haben/ und das mehr ist/ in ettlichen meinen
bůchern/ haben sie Columnen vorsetzt/
und den synn und
inhalt derselben bůcher/ gentzlich vorstoͤrt.33
Nů weyß ich/ das sollicher unfleyß/ mir zu vil nach-
reden und dem
nechsten zu keyner furderung und dienst
komen ist/ drumb hab ich auch an mich
halten woͤllenn/
und nichts mehr schreyben.
Weyl ir aber sprecht/ unnd aageredt34
miraa/ das
ir selbert
notturfftigenab
fleyß woldt furwenden/ unnd vorschaffen
das alle ding mit gnugsamer
rechtfertigung auß gehnn
sollen/ wil ich diese ursachac faren lassenn. Sonderlichad die-
weyl ir disse ursach wider
mich furwendet/ unnd sagt/
das ich dester lieber soldt schreyben/ uff das solche
seu-
migkeit/ unfleyß und mangel/ durch euren grossen fleyß
erstatt
und erfult werden. Das fur die andern ursach.
Was werdet ir aber zů dem sagen/ das niemants schrey-
ben/ ader predigen/
ader irgent ein offentlich ampt Gotis
eusserlich thun solt/ es wer dan/ das yhne
Got darzů er-
welt hette. Das yr unnd andere meyne bruͤder/ mich be-
ruffen und auß schicken/ ist ein menschliche und eusser-
liche sendung/ die yhm grund vor Got nichts werdt sein
magk/ ja auch wider
Got.
Und in der warheit/ ist solche menschliche beruffung/
ein ferlich35 und betriglich pfandt36/ und die nachvolgung
uff
menschen beruffung/ ist vormessen und frevelich/ so
offt Gotis innerliche beruffung nit zu scheubet/ und den
beruffenenae nit vorsichert/
inwendig/ als ein uffgedruck-
ter sigill und gewiss pfandt.37 Dan es ist ein erlogene
und
gleißnerischeaf
nachvolgunge/ voller sauerteygs der Pha-
A4rriseyer38/ wenn sie
allein vonn creaturen ist/ unnd nichts
drunter ist.
Und wenag sie nit vormessen und
frevenlich/ oder ferlich
und betriglich wer/ dannestah must der rum in Got vorloren
sein und der
beruffenai koͤnt nit (als
Paulus) sich in Got
ruͤmen und freyen. Seintemalaj Paulus unverholen
spricht.
Ich byn nicht von menschen beruffenak/ nachal39 durch eynen
Gall. 1.eintzlichen menschen/ sondern durch Jesum
Christam/ und
Got den
vater gesetzt etc.40
Das bedingt sich Paulus gar herlichan und gar nochao/ im
anfang aller sendbriefe/ das er nit durch menschen/ nochap
irgent von eynem menschen ein Apostel erwelt
sey/ und
troͤstet sich des/ unnd trotztaq darauff/ nemlich in beyden
Episteln zu denn Corinthern/
onfencklich sagt Paulus.
Ich bin ein Apostell beruffenar durch Gotis willen/ zů den
Ephesern/
Collossern/ an Timotheon/ ein Apostel nach
dem befelh Gotis/ in der ersten und in
der andern saget
er/ ein Apostell nach dem willen Gotis.41
Meint ir das Paulus vorgeblich sich beding/ das er
von Got/ durch Gotis willen
unnd befelh ein Apostel
Christi sey? Was koͤnen aberas42 moͤgen sich ettlich ruͤmen/
die Gotis lebentige beruffung abschneiden
und vorlachen?
Wie woͤllen sie ir knechtschafft Christi und Apostell ampt
troͤstlich und frey vor Gotis augen fuͤren/ wen sie weder
von Gotis willen
nochat bevelh wissen? und mussen
sich
allein des ruͤmen/ des sich Paulus schemet/ nemlich mensch-
licher beruffung. Wen ich von nichts anders dan von eurer
fodderungau wisset/ was wurde mir Gott sagenn?
unge-
tzweyfelt Hiere: 23.das. Er laufft und
ich habe yn nit gesandt/ er
redet unnd prophezeyt in meynem namen/ unnd ich
hab
yhm nit zůgeredt/ als Got den Propheten sagt/ die sich
yre eygen dancken
und dreumeav liessen beruffen und
jagen/
und saget. Sie lauffen und ich sandte sie nit. Sie prophe-
zeiten/ und ich redet yhn nit zů etc.43
A4v Ap ich gleich Gotis wort predigen und schreiben wolt/
hett ichs doch
nicht macht offentlich zethun/ one Gotis
befelh/ den Got moͤcht mir sagen/ als er
den ungesand-
ten saget. Sie gehn oder lauffen etc.44
Setzt es do hin/ das ich Gotis wort/ one wandel/
son-
der gestrackt45 vorkhundiget/ tet aber das vorkundigen
nit auß Gotis geheyß und
willen/ muͤst ich nit foͤrchten
das mir Got moͤchte sagen/ hab ich dirs bevolhen/
das
du mein wort von dir selbert/ in deinen mund setzest/ und
vorkuͤndigst dem
volk? das weis ich furwar/ predig oder
schreib ich offentlich/ one Gotis erkanten
willen/ unnd
gepot/ das ich ein freveler und streflich bin.
Rho. 10.Es spricht Paulus selberst/ wie koͤndten sie
predigen/
ehe46 sie gesandt
sein?47 also auch/ wie kan einer
fruchtpar-
lich schreiben/ zu dem volck/ wen er nit ist von Got
dazů
verordent?48
Die Aposteln seind nit so vormessen gewest/ das sie an
Act. 1.49Judas Iscarioths stadt/ einen andern erwelten/ der
Christum zeuget und
vorkuͤndiget/ eh sie durch awein loßaw/
gotis willen erkanten. Dürfftax ir nů so frisch und keck sein/
das ir mich zuschreyben
noͤtigen doͤrfft Gotis willenn
unerfaren?
Es ist fast ein ding50 von
Christo tzeuknis geben unnd
schreiben/ oder predigen/ denn der geist gibt alle
disse ge-
tzeugnisay/ es vermagk auch keiner von Christo zeugen/ es
sey dann das Gotis geist erstlich
yhm getzeugnis gebe/ als
Christus spricht. Er wurt getzeuknis von mir geben/
und
ir werdetaz auch zeugen
von mir.51 So auch bakan keinerba in der
Johan. 15.warheit von Got schreyben oder predigen/ wenn yhn
Gotis
geist nit zůvor in die warheit gefurtbb/ und betzwungen hat
tzů schreyben/ reden/ oder
beteuren.
Wir alle wissen auch das die Aposteln ir bekentnis und
zeucknis und lahr Got
zůmessen/ und unverholen sagen das
gotis geist sie zů zeucknis getriben/ als
Christus spricht.
B1r Ir werdet die crafft des heiligen geistes enpfahen/ und
werdet mein
zeugen sein.52 Das Gotis geist
treib und dring
zu bezeugen Christum/ weiset auch an die historien Pauli/
den
Gotis geist zwanck zubezeugen in Corintho den Ju-
den Jesum53/ und am andern ort vorstopffet Got
Paulo
seynenn mundt/ das er nicht von Christo reden vermoͤcht.54
Nů ist Paulus vom geiste Gotis gefurt und bezwun-
gen/ das er Christum
zeugen must/ und wo der geist nit
treybbc/ do kont Paulus auch nicht zeugen. So solt ich ein
laher auß dem vorgangen geschicht ziehen/ das
ich auch
von Christo nicht zeugen solte/ ich wurd dann durch die
krefftebd des geists Gotis
getriben unnd nicht vonn euch
menschen.
Wie es mit dem zeugen zugeht also geths mit vorkuͤn-
digung Gotis wort/
weil die Aposteln/ als dann Gotis
wort mit freidikeit redten/ als sie des heiligen
geistes volbe
waren.55
Summa summarum/ sollen wir fruchtparlich und un-
streflich predigen oder
schreiben von Got unnd Christo/
so muß uns Gotis geist datzu bereitten/ und
verordnen56/
troͤsten und
treiben/ und wir muͤssen den befelh von got
durch Christum enpfahen. One gotis
befelhbf und one erkan-
ten willen Gottis/ istsbg eittell vormessenheit/ wenn sich
einer in ein solchs hochs ampt setzen
lessetbh. Es wer dann/
das
got stum wer wordenn/ unnd doͤrffte nit mehr leren
oder ziehen/ unnd Christus nit
mehr bey uns seyn woͤlt/
biß zum ende der welt.57 Ap gleich engeln und menschen/
einen/ zu predigen oder
schreiben/ uffweckten/ es wer dan-
nestbi vor got nit gut/ und den menschen unerschislich.bj58
Das aber got allein seine knecht auffweck/ und uff ire
fuessebk stell und zů offenbarung gotis herlikeit dring/
und
fruchtpare arbeiter oder schniter in seyn erndte schicke/
und kein andere
gewalt/ hauffen/ gemeinde/ oder eintzel-
ligebl person/ weyset die warheyt/ welche
spricht.bm
B1v Ir solt den herren der erndten bitten/ das er arbeiter oder
Matth. 9.diener in sein erndte send.59 Stuͤnd es in menschen gewaldt
diener in die erndten zůordnen/ wer die erndt ir/ und nit
Gotis/ und menschen weren
herren daruber/ unnd nicht
got. So wer auch die lahr Christi unnutz/ der sagt.
Bitt
den hern der erndten etc.60 Wer do bitten soll/ der hat das
nicht in seiner macht/ das er mit gebet
erlangen muß. Nů
aber weyl got allein ein got und herr seines volcks unnd
seyner erndten ist/ zymet es nicht denn menschen in ein
frembd erndte diener
zůschicken. Sie sollen Got bitten
das er hyrtten setze/ uber seynen schaffstal/
unnd sollen
sich der herde Gotis nicht mechtigen.61
Auß dieser ursach halt sich keiner fuͤr einen
Pastor/ ec-
clesiasten oder Bischoff/ er sey dann von got/ dem
selben
volck/ erwelt/ dem er obligt. Ich weiß das sich keiner ruͤ-
men darff/ das er eines volcks Pfarrer sey/ er wisse dann
fur war/
das er von got gesetzt sey/ des die erndte ist/ und
der die arbeiter allein dreyn
gibt. Als wenig einer ein hirt
ist/ wenn yhn Got seinen scheflein nit geben hat/
unnd so
wenig einer gewißlich weißbn/ das er von got ein hyrt vor-
ordent ist/ wenn er nit
eigentlich gotis willen und gemuͤt
erlernet hat/ das yhnn Got erwelt hab.
Das werck der arbeyter und hyrtten erinnert mich/ das
ich an mich halt/ denn die
rechten hyrtten und schnitter
der ernden unnd volcks habenn ein oberkeyt/ uber
die/
tzů denen sie got schickt (bonicht das sie boͤses gewinß hal-
ben/ den leuthen sollen
herschen)bp sondern sie seind
uber
das volck/ in der weyse/ das sie Gottis wort mechtigk-
lich/ und
mit freydigkeit fuͤren/ und rauffen auß/ unnd
tzerbrechen/ und tzerstreyhenbq/ unnd tzerknirschen mit
gotis
wort/ als mit eynem scharffenbr
schwerdt und wich-
tigen62 hamer63/ ein
iglichesbs hertz/ darnoch es
geschickt ist/
und darnoch es trifft. Widerumb sollen die rechten hirten
B2r das tzerstraut samelnbt/ das zerbrochen gantz machen/ das
fluͤchtig und irrige widerbrengen/ das krancke
gesundt
machen64/ unnd durch
Gottis wort alles außrichten/ das
sein eygenschafft foddertbu/ unnd nymer one frucht wider
keren/ unnd der
gleychen tausent wircken und thun/ der
ich keines vermagk. Weyl ich dann die fruͤchte
nicht in mir befinde/ wer mirs
besser/ das ich mich des
baumes oder der wůrtzelnbv nicht untherstuͤnd/ und war-
tet
noch/ biß ich wunderbarlich angetzundt unnd uffge-
richt wuͤrd/ von dem
geist/ der iglichen treybet zuͤ offen-
barlicher verkuͤndigungbw/ und alle hertzen in seiner
handt
hat/ und iglichen hyrten bewegt/ und reden macht/ und
auch stillet/ wenn
er wil〈.〉 Das aber sich keiner fuͤr einen hirten
oder Pastor
halten magk/ er pruͤfebx dann
solliche kraffte/
des wort Gottis in sich/ ist in der schrifftby angezeygt.
Ezechielis. 3. Hieremie. 1. 33.
Johannis. 10.65 und doher ge-
hoͤrt der spruch Pauli/ der geyst der prophetzeyen ist den
Propheten
untherwurffen/66 wie wol es den
fleischlichen
augen frembdt ist.
Die innerliche beruffung ist koͤstlich/ sicher/ und nœt-
lich67/ denn sie gibet ein warhafftig
getzeugknis/ das der be-
ruffenbz/ des herrn und gottis/ ein knecht ist/ des die scheff-
lein seindt. Wer sie befindt unnd recht versteht/ der geht
durch die
thuͤr ein/ der sie aber nicht kan befinden/ der
geht uber die mauer ein/ unnd durch
den weegk/ durch
welchen dieb und moͤrderca eingehn〈.〉68
Wir seind aber unbedechtichgecb
leute (ich so wol als ein
ander) das wir in gotis sachen so bald furt faren/
unnd
lassen uns als ein roͤr einen kleinen wint uff heben/ und
tzu knechten
gotis machen/ unnd gehn tzů groͤssern oder
faͤrlicherncc Tyrannen/ oder ye zů gleichen/ dem
Pharaoni69/
und
Sedechie70/ und
Nabuchodonosor71/
und wollen nicht
behertzen/ wie schwer sich Moses.72 Hieremias.73 Ezechiell74
B2v und in gleicher sach Gedeon75 machten/ als sie got beriffcd
und zum volck schicket/ die uns billich ein exempell seyn
solten/
das wir mit grosser bedechtickeitce/ das ampt und
schwert gottis fuerten/ dann ichs meines teyls/ biß her
gefurth hab.
Nůh versteht doch fleisch und bluͤt/ das die geystliche
nit verstehn wollen/ unnd
schemet sich mehr frevelicher
that/ dann die geistliche. Sih/ es ist keiner/ der
sich/ fur
eines Fursten oder Koͤnigs diener halten darff/ er ver-
steh dann/ das yhn der Fürst oder Koͤnig darfur hab an-
genommen/
wenncf er nit von einem hern
muͤntlich gefordert
oder sonst den willen des hern gewislich verstanden hat/
wil er sich fur keinen diener des Fuͤrsten halten/ geht er
aber ins fursten ampt/
so ist er ewiglich forchtsam/ und
in seinem gewissen unfridsam/ und zappeletcg so lang biß
er seines dinstes
ein gewisse antzeigch versteht/
das thund
die kinder der welt/ und seind kluͤger76 denci die kinder des
lichtes.77Dencj unser lauffen vil tausent hin uff ein schlecht
geschrey/ und stellen
uns in das ampt gotis/ und haben
kein eusserlich tzeichen/ das uns got datzů
beruffenck hat.
Wissen
auch nichts von der innerlichen beruffung/ und
schemen uns das nit
furcl got zů thun/ des wir uns
vor den
menschen schemen muͤssen. Dise ursach ist bey mir bewe-
glich78 und erschrecklich/ wie
frembd und seltzam sie ist/
denncm gotis will solt billich verstanden seyn.
Kegenrede.cn
Du sprichest. Ichco versteh gotis
willen. Ich schreib oder
schreib nicht/ ich predig oder predig nit/ so weis ich
das
gotis will ist. Wenncp
one gotis willen vermagk ich nichts/
welt es got nicht haben/ das ich predigt oder
schrieb/ so
muͤst ich still haltten. Antwort.
B3r Der uff solchen verhencklichen79 willen gotis schreiben
wil/ der thunscq uff seine unkost/ ich wils nit thun.
Der
teuffel und verthuͤmptecr80 menschen/
diebe und moͤrder/
ertichte schoffcs und reissende woͤlffe fussenct uff solichen
willen Gotis/ und thund/ das Got nit haben wil. Hett
doch der teuffell nit moͤgen ligen/ wenscu yhm got nicht
verhenckt.81 So auch hett Judas der verrether Christum
nicht verraten wenscv yhm got nit gestatt hett.82 Sie suͤn-
digten aber/
unnd wůrden Gotis gerichtecw
schuldig. Ich
wil Got bitten/ das er mir seinen geist der barmhertzig-
keyt geb/ der mich Gotis wolguͤnstigen willen83versten-
digt/ dem wil ich gern gefoͤlgig sein/ der
mich vor seynen
augen angenem84 machet. Das beduͤrffen alle hyrten/ die
wol und recht weiden/ unnd sollen
sollichen geyst auch
verstehn/ wenn sie rechte hyrten sein. Ursach. Sie
muͤssen
ye den vetterlichen tzuck/ der an Christum/ den warhaff-
tigen hyrten der selen/ tzeucht/ befinden/ und das werck
des geistes Christi
verstehnn. One das werenn sie wydercx
geistlich noch warhafftigecy hyrten.
Das ir/ bruͤder/ die ordenung Pauli fuͤrwendt/
welcher
zů dem Tito sprach. Du solt die stedtecz hin unnd her mit
priestern besetzen85/ und wellet mich durch die laͤher
Pauli
auffwecken/ und reitzen/ das ich one furchte/ und uner-
schrocken herfuͤr treht/ uff eure und andere beruffung/
und unthersteht euch
mich mit dem zu uberwinden/ das
Titus ein eintzeleda person war/ und hett dannestdb den be-
felh unnd die macht/ das
er knechte in die ernden dem
volcke Gotis moͤcht geben. Das vil mehr der
gemeyndc be-
folhen oder yhe solt erleubt seyn/ eynen zů bestellen der
ein offentlich ampt
gotis trieb.
Ich aber gesteh euch nicht/ das ir Paulo den gewalt
thut/ denn/ so das der synn
und will Pauli wer/ muͤsten
B3v vil andere sententzen Pauli/ unnd etliche schriefften un
tuͤglichdd und zů nicht
werden. Ich wil einen nemende.
.1. Timo. 5.Du solt nyemandt bald86 die hende uff legen.87 Die macht
Titi ist bestrickt/
durch das gebot Pauli/ du solt nymant
bald ufflegen. Drumb ist das die meynung
Pauli. Das die
Christliche gemeyn oder eintzeledf personen/ sie seindt hoch
oder nider/ sich zuvor umbsehen
sollen/ ehe sie ire hende uff
legen. Was ist aber das anders gesagt/ dann das.
Ir
solt/ vor allem die leuthe erkennen/ und euch der inner-
lichen
beruffung und Gottis heymlichen willen erkuͤn-
den und Gottis gnad in dem
spůren/ dem ir eure hende
wolt auff legen.
Das einer Gottis gnade/ in einem andern menschen
erkennen mack/ das ist nyemants
frembd/ denn nur dem/
dem Gottis geyst/ oder schrifftdg/ unbekant ist/ dendh ein
Pharao erkandt Gottis gnad in
Abraham88/ der ander
Pharao
in dem Joseph.89 Nabuchodonosor im
Daniel90/ und
das ich auch
eines von den heyligen breng/ der Jacob im
Effraim.91 Sihe die hystorien auch der Apostolischen ge-
schichten im .6. Capitel.di92
Das aber/ die Christliche gemein nicht schnell faren
sollen/ oder ires eygen
willens und synns nicht geleben
moͤgen/ sondern das sie zůvor die personen
erkennen/ und
Gottis innerliche beruffung/ tzů sampt seinendj goͤtlichen
willen erfaren unnd verstehnn
sollen/ ehe sie eynen/ zů
eynem hyrtten oder pastor erwelen/ das wil Paulus/
in
dem/ das er verbeut hende bald uffzůlegen.93 Also theten
Acto. 2.die Aposteln in der erwelung Matthei/94 und Samuel vor
der salbung
Davids.95 Man sol goͤtlicher
heym-
licher .1. Reg.16.beruffung
gestrengklich und ernstlich nachforschen/
mit grossem fleyß/ mit innigem gebet/ mit
hertzlichen
seufftzen. Das sie Gott inwendig unnd außwendig well
verstendigen/
wer der ist/ den er seinem volck geben/ und
den er in sein erndte geschickt
hat.
B4r Darnochdk sollen sie
ire hende ufflegen/ unnd do durch
antzeygen/ das der selb/ dem/ ire hende uffgelegt
seyn/
gnugsame goͤtliche weißheyt/ und guͤten willen hab/ und
von Got bereitt
und begnadt sey/ Gottis schaffen treu-
lich furtzůstehn. Des haben wir
geschicht und
exempell. Der geist Gottis sprach zů den Aposteln. Sun-
deret mir auß Barnabam und Paulum zů dem werck do
zů ich sie beruffendl hab. Die Aposteln fasten und
betten
und legten yhnen die hend auff/ und lissen sie gehn unnd
do sie in die
stadt Salmin96 kamen/
verkuͤndigten sie got-
tis wort. Acto.dm 13.97 Das werck datzů gott Barnabam
unnd Paulum absonderet/ ist die
verkuͤndigung gottis
wortdn/
und der geyst rieffdo und sonderet
sie/ ehe ab/ dann
die Aposteln. Und die Apostolische sendung volget goͤt-
licher sendung/ unnd die Aposteln erfuren tzůvor Gottis
willen/ ehe
sie obgenante tzwen Aposteln abfertigten. wie
sie grossen ernst gehabt haben/ das
tzeiget ir fasten/ gebett
und ufflegung der henden an. Man soll mercken/ das
nicht geschrieben steht/ der geyst sprach in gesichten/ im
schlaͤff/ oder im traum/
sondern one tzůsatz/ der geyst
sprach/ derhalben vermuͤtlich ist/ das Gottis geyst die
Aposteln innerlich angeredt/ unnd gelert
hat/ wie sie
Barnabam und Paulum absondern solten.98
Es volget klar/ das die yhene/ so hyrtten verordenen99
oder setzen/ unnd ymant tzů verkuͤndigung gottis
wortdp
ruffen wellen/
gottis wolgefallen verstehn sollen/ ehe sie
welen/ uff das sie nit wider gottis
willen eynen erwe-
len/ den Got verworffen hat.
Die fleyschliche/ kuͤnden nicht verstehn/ gottis willen
unnd gnad als die
geystliche/100 drumb solten
die jene nur
welen/ ruffen/ unnd setzen/ welche Gottis geyst datzů
treybt/ die
auch den geist Christi des alleroͤbersten hyrt-
ten haben.
B4v Des habt ir allenthalben ein tapfer beyspeyl und ex
empell
der Aposteln/ die zů den andern juͤngern sprachen.
Sie solten ynen menner/ zů der
handreichung des tysches
erwelen/ die do beruͤmpt woͤren/ das sie voller
heyliges
geystes und weißheit weren.101
Act .6.Darumb habt ir
Paulum nit wol herfürdq bracht/
noch
in seynem synn gebraucht/ datzů mich unweyßlich ange-
redt/
das ich uff menschen forderung widerumb/ als vor102/
schreiben soll. Paulus hat Tito ein form und
weyß
geben/ wie er prediger und andere verkuͤndiger gotis er-
welen
sol/ unnd wie er die innerliche beruffung und ge-
schickligkeit
vernemen103 moͤg. Derhalben
hat er Tito die
artickel und stuͤckedr fuͤrgemalt/ wie der sein sol/ und was
er fuͤr gaben von got sol
entpfangen haben/ welcher laster
unnd verhindernis er ledigk sein muß/ den er zu
einem
hyrten setzen soll.104
Demnochds solt yr niemandt bald
hende ufflegenn/105 er
sey
wer er woll/ gelart oder ungelart/ hoch oder nieder/
junck oder alt. Ir solt zů vor
sehen/ ab er gotis gaben hat/
oder ein menschliche weißheyt hab. Platzet nit bald
tzů106/
der mensch kan
nicht schnell in grundt sehen/ lasset die
wercke unnd fruͤchten wol
außschossen.dt Etliche
dringen
sich selber/ durch gepettelte furschrifft107 oder furbit/ tzů
dem Apostell ampt/ etliche
umb gelt/ etliche ehre halben/
etliche aber treibet Gottis wort unnd zwinget sie/
und
lesset yhn kein rugdu/
biß sie es offentlich bekennen/ des
wir vil Historien haben geschrieben. Aber der
menschen
erkentnis ist mißlich und betriglich/ denn der reissende
wolffe seind
vil mit scheffen peltzen bekleidt/ und etliche
fruͤchten als weren sie gůte
peumendv/ die alle das ende
des
werckes offenbar machet/ und der erfaren geistlich man
verstehn kan/ der
alle ding urteylet oder richtet.108
Das mir meine bruͤder/ den grauhen und meine forcht
mit dem brechen wellen/ das
man die yenedw hoͤren magk/
C1r die uff dem stůl Mosi sitzendx/ und wercke wider Mosen
wircken.109 Wirt sie nit helffen/ mich auch nicht bewegen/
denn die
schaͤfflein hoͤrendy sie mit
grosser ferlickeyt110/ sie
hoͤren
auch gleych so bald etwas wider den stuͤl Mosi/ als et-
was
das Moses stuelsdz wirdig ist.
Datzu find ich nit/ das
Got irgent ein schefflein (das nach gottis
gerechtickeyt
duͤrstigk was) tzů eynem solchen fressigen111 Ecclesiasten
oder geyrischen Bischoff eageweyst oder
geleydtea/ als
die
seind/ die ein ebwider Christlicheb leben fuͤren.
Cornelium weyset Christus zů Petro/ das er den selben
hoͤren solt.112 Und wie gott Cornelium zů Petro
weyset/ also
weyset Gott alle seyne schaͤfflein tzů den hyrtten/ die
Christus
geyst erliden oder geschmeckt. Wennec derhalben
Ezech.ed
34.spricht got. Ich wil meine schaͤflein auß denn henden der
falschen
hyrtten erloͤsen/ und wil sie meinem knecht David
lassen weyden/ der Christus ist/
auß David geboren.113 Der
ursach halben sagt auch Christus. Huͤttetee euch vor denn
falschen Propheten.114 Huͤttetef
euch vor dem sauerteigk der
gleyßnereg.115 Meine schaͤfflein
hoͤren einen frembden nicht.116
Drumb seydt weyß als die schlangen/eh spricht Christus.117
Weyl dann Got solliche außerwelte menschen forderet/
die seyn wort verkuͤndegen sollen/ moͤcht ir one arbeyt
verstehn/ das ich eibillich mich insei stillschweigen
begeben
solt und warten biß mich Got tryeb.ej Dem kein macht
widerstreben kan.
Uberek obertzalte ursachen/ so
mein stillschweigen be-
langen/ wil ich noch eine setzen/ disse/ Gottis
wort ist
rein und lauther/ und die lauthereel und reine soltens allein
handeln/ unnd kein unsaubere. Denn der geyst Gottis
Psall. xi.spricht. Gottis wort ist rein/ als ein silber
das sibenmal
gefeget ist in einer kapelln/ der erden.118 Das aber
hat Gott nicht
vergeblich gesagt/ sondern unsert hal-
ben/ das wir verstuͤnden/ wie man
gottis wort fuͤren sol.
Wer es fuͤren soll. Welcher sich sein enthalten soll. Es ist
C1v yhe nit one ursach gesagt zů dem sunder/ warumb nimpst
du mein wort in
deynen mundt? und warum vertzelestuem119
meinen
bund?120 Nun welcher darff
sagen/ vor Gott. Ich
bin rein? welcher also/ rein ist mein hertz?121 Nů setze auch/
das eyner
ungestrafft sey von seynem gewissen/ wer er drumb
gerecht? Paulus hat sich des
nicht vermessen/ der doch
ein außerwelt faßen122
wareo/ der auch keyn gewissen
hett der
boßheit. Ist nit das hertz boßhafftig und unerforschlich?
Genn. 8.Seint nit unser gedancken und willen/ von jugent
auff
zů dem boͤßen geneigt?123 Mit gedancken aber gehn wir
auß/ so offt wir gottis wort reden oder
schreiben. Wie
kan es dann moͤglich sein/ das wir gottis wort/ das rein
und
lauther ist/ unstreflicher weyse handeln? Wennep got-
tis wort nicht die hoͤchste
lauterckeyteq hett/ mocht
noch
hoffnung sein/ das es ein mensch/ one schuld/ handeln kuͤnt.
Nů
istser aber das aller lauterist.
Seintemales der geyst
Gottis/ durch die hand Davids/ saget. Gottis wort
ist
rein/ als ein rein durchfeget Silber das siebenmal ist ge-
fegt.124 Wer rein und heilige dinge unschultigklich wil
handeln/ der sol rein und
heilig sein/ als die ding/ so er
begreyfft unnd handelt.
¶ Dem nach solt
ein yglicheret mensch
sieben-
feltigklich gefegt seynn/ der Gottis wordt mit reden/
predigen oder disputirn/ wil handeln. Ursach. Das silber
ist siebenmal
gefegt/ welchem gottis wort vergleicht ist/
Levi.das ist nit umm sonst gesagt. Als wenig die figur
Mosi umb
sonste gepotten ward/ von der siebenfeltigen besprengung.125
¶ Ich weis das der priester seynen finger ym blůt
one ursach nit teufft/ und
darnach siebenmal kegen dem
furhanck mit dem eingetunckten finger sprenget.126 Dann
wir mussen auch die
besprengung des blůttes Christi/
siebenfeltigklich verstehn/ und erleyden/ ehe
unsere fuͤr-
henge allenthalben abfallen/ unnd ehe wir auch ein rein
und weiß wolgefegt silber werden/ welchs siebenmal durch-
C2rfegt Hie. 6.ist. Wir mussen ym feuer gefegt
werden/ als
Zach. 13.silber/ denn got furet sein volck durchs
feur.127 Der
im ersten
oder dritten feuer nit besser wirt/ der ist ein verworffen
Silber.128 Der aber seine
boßheyt faren lest/ oder seine un-
reinigkeit im feuer verbrendt/ der wirt
rein. Idoch
ist er nicht gnugsam reine und
sauber/ biß er durch sieben
Luce. 9.129feuer gangen/ unnd durch siebenfeltige fegefeuer besser
ist worden und
rein.130 Die weyl Gottis
wort ein vol-
komne reynigkeit haben wil/ als es selbs ist.
Ir wisset das wir unser kreutz/ des haß und neides zů eig-
ner selen/
teglich tragen muͤssen/131 und
das sich der verderbet/
der es einen augenblick von sicheu leget. Die weil Christus
spricht/ welcher
seine sele findet in diser welt/ der verterbt
sie. Und der sein kreutz nicht tregt
unnd mir nochfolget/
der ist nicht mein Junger.132 Dem nach solt ich meyne
sele/ on
auffhoͤrenev/ hassen/ meyn
kreutz one untherloß
tragen/ und Christo volgen. In sonderheyt/ wenn
ich
Gottis unvermackelts133 wordt
verkuͤndigenn wolt.
Dennew
ich hab gar nichts dran. So ist es gottis und nit mein〈.〉134
Aber es kuͤtzelt die sele so das wort gelobet wirt/ als
wer es yr eygen/ und sie
duncktex sich besser dadurch/
der-
halbenn solt ich sie ernstlich hassenn.135 Ich aber
befindt nichts in mir/ dann nur
willen unnd begerung.
Dann ich wolte/ das die liebe meyner selen tzerfroren/
und
als ascheney verweht
were/ und stund an irer stadt ernster
neyd/ unnd gestrenger haß.
Ich wolt auch das ich Gottis wort one findung136
meiner selen kunt handeln/ als
ich pflichtig bin.
Aber wie fernez vonn mir ist die
macht unnd that/ zů
thun/ das Gott foddertfa/ unnd ich gern wolt. Yhe nehr
ligt mir an das ich thun muß/
das ich nit wil/ unnd ver-
stehe/ das ichs nit vermag zů thun/ das ich
thun welt.137
Nů mercket wie ferlich der außgangk ist/ unnd setzt
fbmirs ansfb ander.
C2v Wennfc ich gleych
ernste und außgestrackte138
froͤligkeit hett
in verkuͤndigung gottis wort/ dannestfd ubertrifft die in-
nerliche
froͤlickeit die eusserliche in unsaͤglicher weyse und
masse.fe139 Und es ist stedts besser heymlich im geyst auff-
springen/
dann mit eusserlichen fuͤssen. Und sicherer/ forcht-
same glidmas/ und
nider gedruckte gebein/ und demuͤtige
krefften uff heben (wenn got redet)
den140 wennff der mensch
außgeht mit goͤtlicher predig
oder schrifft.141
Innebleiben
ist altzeit unferlicher/ dann außgehn. Nů ist doch grosse
ferligkeit/ bey der inwendigen handlung des wort gottis/
wens die sele frisch von
Got hoͤret. Solte dann nit grosserfg
ferligkeyt in dem sein/ wenn eyner mit Gottis wort auß-
bricht/
und durch seiner fhfeinden heerfh
dringt/ das ym ent-
kegen leufft/ das ich doch mir in ewigkeit nit
zůmessen kan〈.〉
¶ Idoch wie dem allen ist/ ich sehfi rath. Gottis wil-
len sol gescheen/ und ich wil ym gehorchen/
denn boͤsen lůst
und die ungelassenheyt142 oder lieb meiner sele/ werden die spot-
worte der
gotloßen Philistiner und Moabiter meyster-
lich verbratten/ unnd als ein
hitzig fegefeuer abfegen/
oder yhe dempffen unnd beseurenfj143. Dennfk ich weiß/ das
ich
nicht freier sein werde/ dennfl mein meister Jesus Christus
war/ der mirsfm auch zůvorfn gesagt/ das ich mich des erwe-
gen muß/ das ich
spott und hoen leyden sol/ als er erlitten
hat.144 Es ist yhe kein wunder/ das sie den knecht Beel-
tzepub heissen/ wennfo sie den gerechten hern also gescholten
haben.145 Ich wil unnd beger auch/ das mir mein sched-
licher wollust/ durch unlust. Und die findung146 meiner sele/
durch meiner hesserfp stocherwortfq147 und neid verprandfr
werd/
und die gebresten148
meynes schultigen hasses/ denfs
ich tzů
klein unnd wenig hab/ wider meyne ßele/ durch yren
heuffigen haß unnd
neid erstadt und erfullet werden. Also
(hoff ich) wirt meyne ferliche
außfart149 dem
innebleiben
fast vergleicht. Denn mein leyden kan widerbrengen/ das
C3r ich durch einen ungelassen außganck150 verderbt hat. Drumb
laß herfaren151 ich beger/ widerft des teufels frid/ noch gesel-
schafft/ noch
frideliche und freundtliche wort.
Wir můssen yhe allesampt christformig152 sein/ und Christo
nochfolgen/ und uns des befleyssen/ das wir unsers
vat-
ters ehre und heyligkeit preysen/ als Christus gethan/ einfu
yglicher noch seynem pfunde. Dem
nach/ solt jhe ey-
ner dem andern Gottis namen offenbaren/ und den na-
men gottis unsern bruͤdern verkuͤndigen/ nicht in einem
winckell/
sondern im mittel der gemeyne Gottis153/ auff
das sie verursacht wůrden/ gottis gestrackte154 reden anzů-
nemen
und zů loben. Dennfv es ist der
guͤtwill gottis/ das
ein yglicher mit seynem pfunde/ dem andern wucher und
wilfar.155 Ich soll umb des
hern willen/ nicht allein kegen
mir/ mit seynen guͤttern treulich handeln/ und
einen ge-
win uber die hauptgabefw widergeben/ sondern auch kegen
andern meinen mitbruͤdern/
die ich lieben sol/ als mich
selber.156 Einer bedarff auch des andern/ seintemalfx got-
tis gaben mancherley seind/
und ist keiner/ der sie alle hat.157
Der aber etwas hat/ der solt yhe dem mitteylen/ der es
bedarff/
und den selben gewinnen/ und yhn mit dem pfunde
widergeben. Ich forchte mich vor
dem urteyl das
Christus wider den faulen knecht setzt/ der sein pfundt
vergrub
und forchte sich/ in dem er frisch solt gewest sein.158
Ich hoer wie yhn Christus einen
schalckhafftigen knecht
nent/ wie er fyauch ynfy verthuͤmptfz159/ das
mir und allen knechten
gottis/ ungezweyfelt/ tzů einem mercklichen exempel gaist
gesetztga/ das wir uns alle/ in
hohen ernst und bereyttem
willen/ muͤhen sollen/ mit den geschenckten pfunden
kegen
uns unnd unsern bruͤdern.
Gehorsam ist besser dan opffer160/ unnd es ist stets besser
man thu das Gott haben wil/
und bekenne die gebresten161
des werckes/ denn das man des gebrechens halben gottis
gebot nachlaß/ als
Saul thet/ und darob seynes Koͤnigk-
C3vreiches fellig162
unnd verlustig wůrde.163Do steht Gottis
Deu.6.164gepott zů allen haußvettern/ das sie yre kinder unnd ge-
sinde leren sollen/ und eingb
yederman ist schuldig/ das er
gottis wort predig ym hauß/ ober tysch/ des
morgens/
des abendes/ im acker/ in der scheuͤnen/ er stee můssig oder
arbeite/ so sol er gottis wort betrachten/ und erfuͤrgc tret-
ten/ und verkuͤndigen den
yenen/ so umb yhn stehn oder
sein.165 Man sol gottis wort scherffengd/ das ist den mey-
sterlichen inhalt
zů dem nehsten brengen. Das ist ein
gemein gepot zů allen geredt/ die gottis wort
verstehnge/
und got hat sie
alle/ durch das gepot/ prister gesetzt/ alle
menschen in gemein/ welchen er sein
Offenbarung than hat.166
Dann niemants ist auß geschlossen/ die weyl gotis gebot
alle menschenn/ und gottis
unnd des nehsten lieb und ehre
belangt. Welcher das gebot umb eynes bessern
fursatz
willen nachleßet/ der ist ungehorsam/ unnd hat nichts
gewisser zů
warten/ denn das yhn Got entsetzen werde/
von Christlicher ehre/ als er Saul von
koͤnigklicher ehre
umb des ungehorsams willen entsetzt hat.167 Wir můssen un-
ser gedancken/ und
sorg/ oder forcht/ zůsampt den bessern fuͤr-
satz schlachten oder hindan
setzen/ und gotis willen volbringen.
Darumb ist esgf besser/ ich
speise meine hungerigegg
bruͤder/
mit der gebenedeyung gottis/ und das ich Christum unnd
seinen geist/
und got seinen vater bekenn/ und/ so vil mir
moͤglich/ verkuͤndig/ denngh das ich vonn gottis angesicht
verstossen wurd/ oder das mich Christus leucketgi168/ on
wel-
chen keiner fuͤr gottis antlitz gehn darff.169 Wenn ich/
der sunden halben/ gottis wort wolt
helengj170/ die ich nicht
umbgehn oder meiden kan/ solt
ich wol/ ein klein wasser
flihen/ und ins mere fallen. Ein sunde mit willen
thun/
umb der sunde willen/ die ich mit unwillen thun muß/ wenn
ich wol thun
wil. Aber besser ist es/ ich thu/ das ich nit wil/
denn das ich nit well/ das ich
thun kan. Und ist unschedlicher
und vergeblicher/ das ich/ meinen bruͤdern/ gott
bekenn/ und
on fursatz/ und wider meinen willen/ sunde leide/ dan das
C4r ich gottis namen/ mit stillschweigen verberg/ und vorsetzi
klich sunde wircke. Auch ist es Christlicher/ das ich den
schaden gůtter werck
erkenn und klag/ dann das ich gottis ge-
bot gewaltigklich durch forchte
und ein boͤß werck wil-
ligklich verprechgk. ¶ Des bin ich sicher und gewiß/ das
Gott
das aller kleinste fuͤncklein des glaubens nit lesset
verterben. Ich sehe/ das
Christus den wolt unverhindert
Mar. 9.haben/ der ein klein funcklein hett des bekentnis
Christi.
Nemlich den/ der teuffel auß treib/ und volgt den Aposteln
nit nach/
unangesehn/ das die Aposteln drumb murreten/
und Christo klagten/ das er yhn nit
nach volgt. Christus
hat den kleynsten glauben versichert/ das er nit sol ver-
terben/ noch verlassen werden.171 Es kan auch nit gesein/
das gott einen gůtten willen
verterben laß (wie wols war
ist/ das der kleinste glaub in gottis reich nit gehn
kan/ biß
er das hertze/ in die aller kleinst niderkeit und kintheit brengt).
Matth. 18.Gůtter will zuͤ gott thut nit ubel/ abgl er gleich ubel thut.
Als ein
kleyn unmuͤndig kindt nit sundiget/ absgm gleych
sundiget.172 Gottis furchte thut nit ubel/ sondern sie ist ein
bron173 des lebens/ und behuͤtt vor dem
fall des todes/ und wir-
ket einen grauhen oder flůchte von dem boͤsen/
und macht
das hertz sein boͤß verstehn/ und bekennet das er thut.
Esa. 43.Drumb wil ich mich des troͤsten/ das gott
zůkeer174 fordert/
und
bereitt und guͤtwillig ist/ aller sunden zůvergessen/
und ir nit mer gedencken/ so
wir armen sunder uns erkennen
oder der sunde gedencken.175 ¶ Ich weis auch/ so ich got-
tis
wort mit gůttem willen furengn
werd/ das michs nicht
Joan. 15.mynder wirt reinigen/ denn der glaub. Denngo Christus hat
seyne Juͤnger reyn
gemacht durch sein wordt176/ was
solt
denngp dem wort gottis
felen/ das die reiniget/ die es in goͤt-
licher furcht handeln177? Weyl gottis wort ist als ein
feur/
das brend und feget.178 Derhalben gehngq ich in gottis
namen
auß/ in vertrauen zu gott. Ist ymants der mich weysen
wil/ der hat es
guͤt macht. Bittetgr gott fur
mich.179 Datum
Orlamuͤnde. im December. Anno M.D.xxiii.