Von den Empfahern: zeychen:
und zusag des
heyligenn
Sacraments fleysch
und bluts Christi
Wittemberg.
mutha Probst und Archidiacon des neuen wercks zu-
Hall2 meynem geliebtem gebieder und furdererb. Wunschc
ich AndresdCarolstat D'octor'e gesuntheit unnd wollebenn
durch Christum Amen.
¶ Eremwirdigerf/
groszgunstiger her/ Nach dem
etzliche abdrunnigeg vonn dem glaubenn/ nit unter-
lassen/ die trostliche und Evangelische leer zuhindern/
und machen/ das
sich die h
klein glaubigeh/
vor Christo
forchten3/
dero yhnen/ zu gut/ erlosung/ und hulff/ ge-
kummeni ist. Sunderlich das die
kranckenn/ yhren artzt4
und ertzney meyden und flihen. Derwegen hab ich jkur-
tze antzeigj hiemit thuenk wollen/ das sich keyner von em-
pfahung des fleisch und bluetl Christi sol enthalten sey-
ner sund halben/ und durchm heylig schrifft deuten wol-
len/ das die/ so sunder seynt/ von wegen yhrer sundenn/
den hern frolich/ wie Zacheus/ in yhre arme und hauzs
nehmen
sollen.5 Unnd das yhnen der
spruch Centurio-
nis nicht entgegen sey/ welchen die kirch gebraucht/ nem-
lich. Her ich bin nit wirdig/ dastu in meyn
hausz geest.6
Dem doch Christus antwort. Ich hab keyneno grossern
glauben in Israhel
gefunden.7 Dan durch
solchep wort
hat
Christus den Centurionem nit
gelobt/ das er sich
seiner gegenwertickeit unwirdig schatztq/ szonder allein
das er
glaubetr/ Christus mocht
yhm/ abwesende hel-
ffen. Also hat Centurio Christum geystlich
umbgrieffen8
und empfangens/ wie
yhn Zacheus geystlich und leyp-
lich annham. Zu dem Christus saget. Heut ist diessem
Luce. xixhausz seligkeit gemacht/ dan er ist ein
son Abrahae9/ das
ist/ ein glaubiger/ Centurio hat das groste/ auff das
Luce. vij.wort gesetzt/ Zacheus hat das zeychen in dem wort umb-
fangen. welches wort?t Heut muesz ich in deynem hausz
A2v bleyben10/
Alszo bleyb Christus auch mit Centurione/
dan er machet yhm seinen diener gesunt.11 Kurtzlich/ sie
haben
Christum beyde in dem wort empfangen. unnd
ist wunder/ warumb man den jhenen/
szo zu dem sa-
crament gehenu/ nit fursaget/ sprichv/ Ich nehm den hern
frolich. wie Zacheus thet/ dan das wort Centurionis
Non sum dignus etc.12
hat Christus noch13 nit
gelobt/ wie
er Zacheum lobet. Ich weisz
nit was die lerer14/ mehr
zu
dissem wort Centurionis
beweget hat. Her ich bin nit
wirdig/ dastuw unter mein dachx gehesty.15 Dann Zacheus
hat seine sunde/ gebrechen und ungeschicklickeitz nichts
minder bekent/ dan Centurio/ dero den hern ym
geyst
auch angenummen hat. Nach diessem/ hab ich wollen be-
richt thuen/ das/ zeychen in den sacramenten weniger/ und
von wegen der
zusagung sein/ Das auch niemants/ dan
ein sunder/ das sacrament des brotes
empfaeaa. Item das
jeglicher wissen kan/ apab
er solch sacrament wirdiglich
nhem/ Das hab ich euren Erenwierden/ mein
dinstper-
keit damit zu weiszennac/ zugeschriebenn/ euer gunst di-
enstliches fleisz hochlich bitendad/ E'uer' E'renwierden' wollen hiemit/
biszlangae das ander
buchlin getruckt wurd/ gedueldaf ha-
ben.16 Danag E'uer' E'rwürden' und allen euren geliebten zu
dienen/
unnd szunderlich hern ahAndres Czeitlaszah vonn
Carol-
stat17/ euremai Kemerer18 zu Wilfharenaj/ bin ich alletzeit/
gutwillig bereit/
Dat. wittenbergak. Johannis Bap-
tistae.
al Im
.xxi. Jar.al
¶ Damit disse red dester leichter und vernhemlicheram
werd/ wil ich zwue frag thun. Orstlich/ ap sich die sun-
der/
gethaner missetat und sundhalben/ sollen von dem
hochwirdigen sacrament
enthalten unnd sich abtzie-
hen. Fur den andern teyl/ frag ich/ nach dem in diessem
A3rsacrament zwey ding syndt/ die es volmachenn/
nem-
lich/ das zeychen/ unnd gotlich zusag/ welches ist
das
hochste/ und dar an sich der mensch allermeynst sol hal-
ten? ap das fleisch und blut Christi mehr sey/ aberan got-
liche
vorheyschungao/ die
dem zeychen angeheffet ist.
Fur das erst stueck/ beschliessen etzliche/ das sich der
mensch/ sundhalben/
von empfahung des hochwirdi-
gen sacraments/ sol abhalten. Und
fuessen auff einem
scheyn der schrifften/ Nemlich/ das sie lesenn/
Unszere
sunde teilen uns von got19/ Teylen sunde vonn got? szo
musz sich
einer〈/〉 getaner schuld halben/ des sacraments
enthalten/ dan ehr sol das meyden/ davon er abgeteylt
ist.
Item/ Got spricht zu dem sunder/ warumb niemest
Psal.xlixdu mein testament in deynen mund?20 darff ein sunder
gebot
unnd testament gottis/ nicht nehmen in seinenn
mund/ wie solt yhm erlaubt
sein/ das fleisch Christi in
seinen mundt zunehmenn? Missehagetztap got/ das ein
szunder/
gotlich wort/ in mundt setzt? vil weniger ge-
stat ehr/ das ein
sunder sein fleisch esse. Dartzu laudtet
Esa.i.Esaias/ durch welchen got alszo redet/ Wan
yhr eure
hende auffhebend zu mir/ szo wil ich meine augen ab-
kerenn/ unnd wan ihr mich anbetet/ szo wil ich nit ho-
ren.21 Vil weniger wurt ehr seine
gnad/ zu dem szunder
habenn/ szo ehr das hochwirdig Sacrament brau-
chet/ denn ehr zu denen hat/ die yhnn mit henden unnd
wortten
anrueffenn. Dartzu fuerenn sie22 denn spruch
i.Cor. xii.Pauli/ dero saget/ welcher das brot isset/
unnd vonn
dem tranck unwirdiglich trincket/ der wurt des to-
des Christi schuldig.23
Nun saget Paulus zuvor/ von
den sundern/
szo spennig waren/ und hetten keynen un-
terscheyd und urteil/ des
leybes Christi/ wan sie/ das
A3v fleisch Christi unwirdigaq essen/ das sie des bluets unnd
todes Christi gleich
schuldig wurden/ wie die heyden
und Juden/ so Christum erwurgten. Mit dieszen schri-
fften24 schrecken sie die sunder
vonn gebrauch/ des sacra-
ments/ und gemeinschafft der
heyligen. Ja sie sagenn/
heymlich25/ wie Christus/ zu den sundern/ durff
einkeren
und machen ausz unserm erloszer/ einen vorderber/ ausz
Christo/
der allen sundern zu frolickeit geboren/ einen er-
schrecklichen
mann/ Hierumb will ich diessen beschlusz
setzen.
Sunde/ szo einer gethan hat/ szollen den
menschenn
nit abtzihen von der emphahung des hochwirdigen sa-
craments/ sunder viel mehr treyben und
antzundenar/
das
er bald und schwind lauff zu dem hochwirdigen
sacrament.
Math. ix.Ursach/ Christus spricht/ Ich bin nit
kommenn/ die
gerechten zuberuffen/ szonder die sunder.26 Hiemit horen
wir clar/ das Christus/ von
wegen der sunder gekummen
ist/ yhre sunde und ungeschicklickeit abtzunemen/
War-
umb solt er sagen/ Ich bin nit kummen/ die gerechten zu-
ruffen/ wan er den fruemen geborn ist? Und wan Chri-
stus wolt/ das wir yhnen/ sund halben flihen soltenn/
warumb spricht er/
Ich bin kummen die sunder zuruffen?
Wann er uns ruffet/ so sollen wir kummen.
Nun horestu/
das er die sunder ruffet/ und ist derwegen gekommen/
Mat.xv.auff das er die irrende/ und verloren
schaff27/ zu sich hey-
schen und ruffen wollt/ Ist dem also/ so solten die schaff
den
hirtten/ nit von wegen yhres vorlust und irren/ fliehen.
Item wan du dich deiner sund halben solst vor dem
hochwirdigen sacrament
forchten und scheuen/ was
Luce. xv.hette Christus gesagt/ szo er spricht/ Der
hiert vorlesset
xcix.as
gerechten schaff/ und suchet das eynig yrrig schaff?28
Luce. xv.Was dinet uns auch die historien von dem
verloren
pfennig?29 Ich
sage dir flihe Christum nit sund halben/
A4r dero darumb gekummen/ und dich suchet/ das er dich von
sunden
empienden und erloeszen will.
Math. i.Sein namen heysset darumb Jesus/ das er
geborn
ist/ sein volck von yhren sunden heylig zumachen.30
Bedenck ein jeglicher der wort Christi/ die er zu den
Math. ix.heyligfressern31 gesagt hat/ sprechende. Die gesundten be-
Luce. v.durffen keynis artztes/ sunder die krancken
und schwa-
chen.32 Diesse wort antwort Christus/ als die phariseyr
und
schrifftgelarten (welche in grossen/ loblichen/ und
scheynlichenat wercken giengen/ wie jtzt
Monchen und
pfaffen und andere kirche dreter33 gehen)/ fragten. War-
umb essent
und trincken yhr mit den sundern? Darauff
antwort Christus. Die gesundten
bedurffen keines artz-
tes. und setzet clare ursachen/ warumb er
gekummen/ sa-
gende. Ich bin nit kummen/ zuruffen die gerechten/
son-
der allein die sunder34 zu der buesz. Mit dieszen worten
vergleichet Christus
die sunder den krancken/ dan was
kranckheit ym leyb wircket/ das thuen sunde
in dem geist.
Psal. xl.Derhalben spricht David/ Her mach mein Seel gesunt
dan ich hab dir
gesundiget.35 Nun weysz
jdermenniglich
das die gesundten keines artztes begerenn/ sie suchenn
auch keinen/ das er sie gesunt mach. Aber die krancken
szo auyhre suechten und kranckheytenau mercken/ die bege-
ren des artztes/ und schauenav sich gar nicht vor dem
artzte yhrer gebrechen
halben/ Ja wieaw herter sie
yhre kran-
ckheit fuelenax/ jhe schneller und empsiger sie zu dem artzt
flihen/
und betrachten nichts/ dan des artztes hulff/
und eygen kranckheit. Alszo ist
es mit den sundern/ sie
sollen sich nit forchten vor Christo/ weil Christus
der-
halbenn kommen ist/ das ehr sunder wil ruffenn/ an sich
tziehen/ sie gesunt zumachen/ Je mehr und je greulicher
einer sunde hat/ Je
schwinder und hitziger einer zu Chri-
sto sol lauffen und eylen.
Hastu gesundet/ du bedarffest
A4v nichtay auff
erdtrich mehr/ dan dastu deine kranckheit
und sunden erkendest/ und
befindest bey dir/ dastu dey-
nes hern Jesu bedurffest/ und
glaub/ das ehr dir/ deine
sunde vorgeben kan und wiel/ so bistu wirdig der
hulff
Christi/ Dan jhene szo mit gutten wercken anfahen zu-
lauffen/ die horen/ das die gesundten bedurffen keynes
artztes. Item/ Ich bin nit kummen die gerechten zefodern etc.36
Lasz das deinen ewigen trost sein/ das Christus ge-
sagt hat/ Die
krancken bedurffen des artztes.37 Bekenne
deine kranckheit/ szo hastu Christum vor dir/ als
einen
artzt/ stehend dir zuhelffen.
Derhalbenaz sag ich/ es solt sich keyner vor dem hoch-
wirdigen sacrament enthalten/ so ehr offenbarlich oder
heymlich gesundet/ grosse oder cleine sund/ laster unnd
schand gethan
het.
Dan ap gleich die taet fruesch/ grosz undba lesterlich ist/
dannestbb soltu Christum nit forchten/ szo du dein
kran-
Mat. xxj.bcckheit merckest. Die weil Christus spricht/ Huren und
offenbare sunder
werden euch zu dem reich gotis/ vorgen.38
Stehe fest darauff/ das Christus denbd kummen ist/ die
von sunden kranck seynt/ sie gesunt
zumachen/ lasz dich
nicht hindern/ glaub das/ unnd fuel deine sunde/ und
kum frolich/ fruesch und an39 zweiffel.
Ich sag noch mer/ ap gleich einer mercket/ das yhm
sein sunde nit fast leyd/
und wolte sie doch gern gelassenbe
und bereuhen/ szo sol er trostlich zu diessem sacrament
kummen. Alszo
horestu/ das viel sunde sollen dich seherbf
antzunden/ zu empfahung diesses sacraments/ und sol-
len dich
zutreyben/ nit abhalten. Derwegen sagete Chri-
Luce. vij.stus/ von Maria magdalena. Yhr sein viel sunden ver-
geben/ das sie den artztebg vil geliebet40/ Und saget/ welchem
wenig zuvorgebennbh ist/ der liebet wenig. Das
ist/ das
Roma.v.Paulus sprichtbi/ Do die sunde ubirgeflossen/ do ist die
B1r gnad heuffig und uberfluessig gewest.41
Das sag ich nit/ das man auff die gutheit gottis sol
sundigen/ wie die
bj listig
gleysznerbj
pflegen zu arguiren/ szo
man gnad gottis prediget.42 Nein/ Ich sag/ szo du gesun-
diget hast/ solstu dein kranckheit befinden/ und in gutem
trost/ an43 forcht/ zu Christo fliehen/
und gar nicht zwey-
ffel/ das dir deine sunde vergeben werden/ Das
hat dich
i. Timo. iPaulus gelert/ sagende/ Disse ist einbk getreue rede/ wil-
che wir in aller weisz annehmen sollen/ das Christus
in diesse
welt kummen ist/ sunder heilig zumachenn.44 Ist
das eine gedreu reed/ szo musz sie auch gewisz
sein unnd
wahrhafftig und niemants betriegen/ szo soltestu auch
Christo/
wie ein sunder/ begegnen/ und yhn nit flihen/
weyl er von deyner sund wegen/
dir entgegen gaht/ halt
dich an sein wort/ und breng deine sund mit dir frolich
Canti. ij.zu dem hern. Derwegen stehet geschrieben/
mein tau-
ben ist in den holern odder lochern des fels.45 der fels ist
Christus/
die locher oder hohler/ seint seine tieffe wun-
den/ die er von
wegen unser sund empfangen hat46/ zu den sel-
Psal. c.iijbigen holern flihen die sunder/ Als der
psalm spricht/ Pe-
tra refugium herinaceis.47 Der feels/ das ist Christus/ ist
den
purstigen48 ygeln/ das
ist den sundern/ ein zuflucht/ zu
welchem alle sunder fliehen sollen. Warumb
solt ich sund
halben den flihen/ der mir zu einer huelffbl/ sicherheit und
zuflucht gestelt/
mich von meinen sunden zuerloszen?bm
Beschlieszlich/ Christus hat das hochwirdig sacra-
ment/ seines
teurenbn fleisch und
bluets/ derhalben einge-
setzt/ das er den sundern und krancken/ nit
den gerech-
ten und gesunden/ hat wollen helffen. Dan vor seinem
Lu. xxij.letzten abgang/ nham der herr brot/ und
zerprach das-
selbe/ und gab es seinen jungern/ sagende. Nement
und
essent/ das ist mein leyb/ der fur euch gegeben ist49/ oder
i. Cor. xi.wie Paulus/ der fur euch zerbrochenn wirt50. Wanbo wir
B1v nit sund gethan hetten/ wie were der leyp Christi/ fur
unsz in
leyden unndbp todt
gegebenn?bq Ist aber sein
leyp
fur unsz gegeben/ szo ist er von wegen unszer sund gestor-
ben. Nun wie er fur unsz gegeben/ gepeyniget und ver-
storbenbr ist. In
solcher weysz und meynung/ hat er seynn
sacrament eingesetzt. Er ist aber fur
die sunder/ gestorben.
Szo hat er auch sein sacrament den sundern zu gut
ver-
i. Cor. xi.ordnet. Der halben spricht Paulus/ das wir/ des hern
tod sollen
vorkundigen/ so offt wir das sacrament nehmen.51
Den todt Christi verkundigen und bekennen/ heyst
sagen warumb Christus
gestorben/ wie er mit seynem
tod unszere sunde ertodtet und begraben hat/ und
wanbs
ich sein fleysch essebt/ szo sol ich wissen/ das mir Christus
mein sund vergiebet/ wo ich das in
starckem glauben
thuenn/ szo emphagbu ich wirdiglich.52 Warumb solt ich
dan Christum sund halben flihen?
weyl53 er von wegen
der sunde zu mir kummetbv/
und fur mich stirbet.
Ja sagenn etzliche/ Man sol sich dem sacrament zu
ehren/ sund halben
enthalten. Mein lieber/ was lernest54
du?bw Ist das die eher
Jhristibx/ yhn von wegenn
der sun-
den meyden? Aberby thuen ich yhm ehre/ szo er mich su-
chet/
und ich wil mich nit lassen finden? wol solt ich den
artzt ehren/ wan ich
yhnembz meine
suechtca nit
vortrauet.
Kurtzlich/ die negest und erste wirdige empfahung/ ste-
het in befindung deyner sunden/ unnd dastu glaubest/
das dich
Christus gewisz/ ancb
verdienst/ ccumb sunstcc/
ge-
sunt mach. Das ist die negste und wirdig schicklickeit
zu
dem artzte/ wancd
der kranck sein kranckheit erkent/ und wolt
gern gesund werden/ unnd zweyfelt
gar nicht/ das yhn
der artzt wol kann/ und wil gesundt machen.
Die pfaffen haben mit yhrer reverentz des heyligen sa-
craments55/ vil leuthe
umb yhr selen brachtce/ weyl
sie die
bedrengte gewissen vor yhrem artzt und ertzney erschreckt
B2r haben. Mach es wie du wilt/ szo emphegestucf nummer
mehr Christum wirdiglich/ du
fuelestcg dan dein gebrechen.
Job. xiij.Aber so sie dir zu hoch seynd/ sprechest mit
sanct Job/
i. Cor. iiij.Meyne laster/ und missetaten zeyg
mir56/ und mit Paulo.
Ich bin darumb nit gerecht/ das
ich nichts weysz.57
Wanch du wol thuest/ szo
sundigestuci/ als geschrieben
Ecclesiasti. vij.stehet/ Es ist kein gerechtercj auff erdtrich/ der wol
thut
und sundiget nit.58ck Der
wegenck
beten wir ym vater unser/
Math. v.Vergieb unsz unszere schulde.59 Hirumb ist keyner/ dero
one sund und des hochwirdigen sacraments nit bedor-
ffen ist.
Antwort zu dem gegen satzcl
ym anfang.60
Dieszem grunde und beschluesz mogen obvermelte schri-
efften nicht
nhemen odder abbrechen.
Die sunde/ so einer mit willen gern hat/ die einer nit
fuelencm wil/ und welche got forchten
und flihen/ als kon-
den yhre sunde nit vergeben werden/ die haben
sunde/
die sie von got scheyden und fern setzen.
Mit einem wort/ sag ich zu allen/ das die sunder von got
gescheyden seind/
und sollen sein gesetz nicht in yhren mund
nehmen/ und das got yhre gebet und
werck nit ach-
tet/ die auff den heubt gehencn/ das ist/ die got mit wercken
suchen
und wollen yhre sunden erstlich/ mit andacht/
fasten/ gebet/ trauren/
casteyenco/ und anderen
werken/
ausztielgen/ dieselbe wil got nit erhoren/ sunder sein augen
von
yhnen keren. Dan du must dein hertz/ mit dem glauben
reynigen und gar
zufrieden stellen. Nichts anders wissen/
dan dastu ein sunder bist/ und das
Christus dein erloser
ist. Dein vertrauen und glaub reyniget dich/ dan er
bin-
det dich an got/ und vergeystet dich/ und macht dich ey-
nen geyst mit got und abweschet deine sunden.
Dich sollen auch die schriften cp so von sunden und werkencp nit ab-
schrecken. ursach/ Alles leyden/ so die schrifft treuetcq/ und al-
les verachten und
abwerffen/ und alle gotlich ungnad gotis
B2v ereygetcr sich
derhalben wider uns/ auff das wir weysze
und verstendige werden. Des haben
wir einen lustigen61
Numeri ulti.text Numeri. Ich werde wider sie wandernn
(spricht
got) und werde sie/ mit feindschafft umbgeben/ so lang/
bisz
sich yhr unbeschnieten hertz schemen wurt/ als dan
werden sie fur yhre
boszheyten bitten.62
Hoer〈/〉 alszo lang/
wandert got wider dich/ bistu dich
selber erkennest/ und
bittest eyniglichcs fur deine sunden. Got wil kurtz haben
das du dich
deiner entsinnest/ und bittest fur deine sun-
de. Auff das entsinnen
oder fuelenct/ und bekennen
dey-
ner sunden/ deuten und furen alle straffen/ ungnad/ und
zorn gottis. Derwegen wiltu got nahen/ und sein wort
in deinen mundt nehmen/
oder recht fasten/ betten/ und
feyhern63/ szo mustu dich endsinnen/ das ist/ deine sunden
befinden/ dir musz we werden und ubel/ du must vor-
langen haben zu
got.
Was ein artzt gedencken wurd/ wan du mit krancken
zerbrochen fuesen/ und als
ein gesunder zu yhm lieffest/
das wurt got auch gedencken/ wan du ein sunder
bist/
und woldest doch mit wercken zu got lauffen. Dan wie
einer nit wol
gehen kann/ mit krancken fuessen/ also kan
ein sunder/ nit wohl oder nit an
schaden zu got kummen/
mit werckenn/ ehercu er gesuntheit erlanget hat. Das ist
Esa. i.die ursach des spruechscvEsaie. Ich wil euer gebet nit ho-
ren etc.64
das dieselben gleysznercw/cx wie unszere
Monichen
und pfaffen/ und andere heyligen fressercy mit den wer-
Rom. iij.cken anfahen zucz got gehen. Derwegen Paulus geschrie-
ben. Dem jhenen/ dero nit
arbeit/ gelaubet aber/ in den
dero den ungutigen gerecht schafft/ wurd der
glaub zu
der gerechtickeit geschatzt.65 Wiltu got fern werden/ szo
kum mit deinen werken und
frumkeitda/ wiltu got
nhaen
und gerecht werden/ so kum mit bekentnisz deyner sunden.
Job. xiij.Das ist das Job saget/ Ich weisz das dbso ich meine
Scio quod non stabit in
conspectu eius
hypocrita.B3r weeg vor seinem angesicht straffedb/ szo wird er mein er-
loszer66/ das weysz ich das kein gleysznerdc/ kein heyligenn
fresserdd67/ fur sein angesicht kummen wurd.68
Hiemit hoer/ welcher zu/ oder von got kummet und ke-
ret/ und merck
dastu auff erdtrich nichts anders bedar-
ffest/ wan du das sacrament
wirdiglich wilt empfahen/
dan dastu dich deiner schuld und sunden schuldig
be-
Mat. xi.kondest/ dastu deine wundenn fuelest. Christus
saget/
Kumendt zu mir alle/ die beschwert seynt.69 Szo spricht
Job/ Ich weiß/ wan ich mein weeg straffenn
werd/
das ist/ so ich mein burden fuel/ szo wurd ehr/ mein er-
loszer werden.70
Aber den heyligen fresserde/ die sich des sacraments/
mit
scheynlichen und gutten wercken wollen vehig und wir-
dig
machen. Spricht Christus/ Ich bin den gerechten nit
gekummen.71 und Job/ Esz wurd kein gleisznerdf vor yhn kum-
men.72 Gleyszner seyndt alle und jede/ so mit wercken
und
frumekeit kummen/ dan sie mugen nit gotliche personen
geseyn.
Ausz dissem leben kannstu wissen/ ap du dasz sacrament
wirdig empfahest/ oder
unwirdiglich und zuschaden.
Job. ix.Dan wie Job
kunlichdg saget/ Ich
weisz das ich gerecht
werd/ wan ich geurteylet werddh.73 Alszo magstu trostig-
lichdi sagen/ Ich weiß/ das ich das sacrament
wirdig-
lich und zu nutz nhem/ weil ich mein sunden/ und mey-
nen widerwillen fueldj (aber szo du den nit merckest in
dir/dk sprichst) O das ich einen verdriesz uber/
und wider
meynen willen und sunde haben mocht. Item ich weisz
das mir
got meine sunde gewiszlich durch das hoch-
wirdig sacrament
wurtdl vergeben.
¶ Nun sol ich auff den andern artickel74 antwortten/
szo gefragt/ Nach dem in dem hochwirdigen sacrament
des fleisch und
blutes Christi/ zweyerley seint/ nemlich
B3v fleisch und wort/ oder das brot und die vorheyschungdm/
welches ist das
hochstedn/ daran am
meysten gelegen.
Ehrdo ich antwurt/ sol man
wissenn/ das ich mit der
schrifft reed/ und acht das fur ein ding/ szo ich
sag/ das
sacrament des brotes/ fleisch und bluethes/ Dan Chri-
stus nennet es zeytten brot/ zeytten fleisch75dpund bluetdp/ zey-
ten leyp76.
Fur das ander/ sol ein ding vornummen werden/ So
ich sprech/ das wort/ die
vorheyschungdq/
verpindnisz oder
zusag. Ich wil euch auch nit vorhaltenn/ das die zusag
oder wort an etzlichen enden/ der schrifft/ testament ge-
nent ist/
Derhalbenn solt yhr euch nit hyndern77/ ap ich
durch viel wort/ ein ding aussagendr wurd.
Zu dem dritten/ horet/ wie Christus/ das sacrament
einsetzet Luce am .xxii.
Als der her und seine junger assen/
nham Jhesus das brot/ dancket got/ brach
das brot/
und gab es den jungern/ sagende/ Nhement und essend78〈.〉
Matthei .xxvi. das ist mein leyp/ der fur euch unterds ge-
geben wurd.79 Allhie hastu brot und zusag.
Brot/ er nham
das Brot/ sprechende/ das ist mein leib. Das wort oder
vorheyschungdt ist/
disser trost/ Der fur euch gegebenn/
das ist/ geopffert/ vorfolget/
ertodtetdu wurd. Alszo saget
Paulus .i. Corint .xi. Unser her Jhesus/ in
der nacht/
szo er den feynden ubergeben wasz80/ nham er das brot/
zerbrach es/ und gab
es den jungern/ sagende/ Nhement
und essend/ das ist mein leyp/ welcher fur
euch zerbricht81/
abstehet/ abgehet/ oder verdirbet und stirbet.
Fur das vierdte/ damit wir kurtzdv von dem sacrament
reden/ mercket/ Das brot/ fleisch und bluet/
ein zeichen
genant ist/ als Christus selber spricht Johan. iii. Wie
Moses die schlange in der wustung auffgehangen hat/
B4r alszo musz der son des menschen auch auffgehengt und
erhogetdw werden.82 Nun spricht die schrift clar/
Numeri .xxi.
das Moses ein eryndx schlangen gemacht/ und fur ein
zey-
chen auffgestelt hat/ auff das ein jglicher dero verwun-
det wasz/ und dieselbe schlangen ansach/ gesunt wurd.83
Weil nun Christus selber saget/ Er sol auffgestelt werden
wie Moses die ertznen schlangen auffgehangen
hat84/ so
folget/ das Christi fleisch/ blut/ leyp/ oder brot
ein zey-
chen ist. Dartzu lautet Esaias am .lv. cap. sagende/ das
der her ist ein
zeychen genent/ welches ewig sein wurd/
und nicht vergehen oder
abgenummen85/ Die andere zeychen
deuten und enden sich in
diesen zeychen des fleisch und
bluets/ und seint yhr vil abgegangen/ als ausz
dem alten
und neuen gesetz zuvermercken ist/ aber das zeychenn/
welches
der her selber ist/ wurt ewiglich stehendy.
Alhie seind etzliche die machen unterscheyd zwischen
dem fleisch oder brot an
einem/ und zwuschen dem zey-
chen diesses sacramentes fur den andern
teyl/ und haben
das wort Christi fur einen grund/ so Christus spricht/
Nhemend und essend/ das brot ist mein leyp.86 Darausz
ziehen sie das essen/ des fleisch Christi/ ein
zeychenn sein
des wirdigen sacraments/ und sagen/ das brot oder
der
leyp/ aberdz Fleisch
Christi/ anea essung
abereb gebrau-
chung der speysz/ nicht das zeychen sey/ unnd folgende
sagenec sie/ wan du das
fleisch Christi nit yssest/ und sein
bluet nit trinckest/ das du das zeychenn
der zusag abered
des wortes/ so ee zu hochee obgenantem sacrament gehort/
nit haben mugest.87
Ich fechte disse subtilickeit mit nicht an/ ich weysz
aber/ das speysz/
speysz ist/ ap sie gleich nit genossenn
wurd/ szo fern das selbige/ szo
speysz genendt/ zu dem
mund/ unnd magen bereyd unnd dienlich seinn.
B4v Nun spricht Christus Johan. vi. Mein fleisch ist war
lich ein speysz und mein bluet ein tranck.88 Jdoch kumet
speysz nummer89 zu yhrem endlichen weszen ehr sie wurde
geessenn/ derhalben saget Christus volgende. welcher
mich isset/ der bleybt
in mir90/ als solt er
sprechenn/ Du
must mich essen/ szo du meyner teylhafftig wilt werden.
Darausz beschliessen/ das Christus/ kein zeychen ist/
des heylsamen
sacraments/ er werde dan geessen. Doch
szo einer subtil sein wolt/ mocht er
sagen/ das Christus
ein zeychen sey disses sacraments/ ap du yhn gleich
nit
issest/ und trinckest. und mocht den text Johan. iii. fur-
wenden/ do Christus also spricht/ Gleycher weysz Mo-
ses die schlangen in der wustung erhohet/ also musz
der
son des menschen erhocht werden/ auff das ein jglicher/
szo in den
son glaubet/ nit verderb/ sunder hab das ewig
leben91 (Den glauben nennet die schrifft
zeittenef ansehen)
Ausz jtzt vormelten wortten folget/ weyl zeychen unnd
wort gotis oder
vorheyschungeg/ ein
sacrament sollen ma-
chen. das Christus erhoheteh und angesehen ein zeychen
sey/ und
disse wort. Ein jeglicher/ so in yhnen glaubet/
nit verderb/ sunder das ewig
leben hab92/ die
trostliche
ei zusag istei/ und das solche zwey stuck/ ein sacrament ma-
chen/ Aber ich wil angefangne subtilickeit nit verfolgen.
Das ist gewisz/ das etzliche zeichen der sacramenten
mit dasten/ etzliche mit
sehen/ etzliche durch andere syn-
lickeit/ gebraucht werden.93 Beschneydung greyffestuej/ dan
sie beschicht an dem
leyp/ mit dem sinn/ der greuffenn
genant/ als Genesis am .xvii. cap.
Beschneydung ist mit
henden geschehen und hat schmertzen gemacht94/ und ein
zeychen gewest
des glaubens. wie Paulus Roma. iiii.95.
Das zeychenn hat zu
disser zusag gottis gehort/ das
Abraham solt gemeert/ und in seinem samen
grosz und
vil werden/ wie die stern an dem himel Gen .xv. und .xvii.96
C1rAuch haben wir mehr zeychen/ szo mit dem syn/
deroek
Greuffen genent/ gebraucht werden. Als nemlich des
sacraments/ szo
zu bekentnisz und vergebung der sunden
etwan eingesetzt gewest. Dan/ so
ein Furst des volckes
durch yrtumb und unwissenheit/ etwas wider ein
got-
lich gebot het gehandelt/ und erkantel/ das er unwissende
wider gottis
verpot etwas gewircket het/ must er einen
bock opffern/ unnd seine hand/
auff das heubte/ des
opffers legen. Darnach todtet der priester das opffer
etc.
und bathe fur den Fursten/ und wurden yhm seine ver-
handelungem oder
sunden vorgebenn/ Levitici .iiii.97. Sich98
du horest/ das/ das zeychen/ szo zu bekenntnisz unnd ver-
gebung der sunden gegeben wurt/ mit henden must ge-
ruret und
gebraucht werden. Alszo ist die schlangenn/
welche Moses in der wustungen auffrichtet/ mit den au-
gen angesehen/
gebraucht und angerurt. Numeri .xxi.99
Alszo verhiesch got den regenbogen in den gewulcken
Gene.ix.100 denn selben regenbogen hat
man nit anders/
dan mit den augen koneo antasten und gebrauchen. Der
zeychen
manchfeltigerep gebrauch/
fiend man hyn und her
in der schrifft/ und kan nit wissen/ warumb die
beschney-
dung ein sacrament sein solt/ und obgemelte zeychen
und
zusag kein sacrament machen.
Endlich/ ich fechte das nit seer an/ das fleisch Chri-
sti kein
zeychen sey/ so es nit genossen/ und mit dem mund an-
getasteq und begrieffen wurt. doch will
ich das mit einschli-
ssen/ szo einer Christum mit den augen des
glauben101 sieht/
das er nicht desz minderer
ein zeychen hab/ als Johan. iii.
clar und offenbar ist.102 Ausz diessem langen
umbganck/ ha-
ben wir/ das zeychen diszes friedsameses sacrament/ nemlich
brot
und tranck genossen/ szoet
fleisch und bluet ist Christi.
¶ Nun volget vonn der verheyschungeu. Die verhey-
schungev und zusag/
hanget in diessen wortten. Der leyp/
C1v so fur euch gegeben/ das blut/ welches fur euch auszgo
ssen wurd Lu. xxii.103 Aberew wie Paulus sagt .i. Cor.xi.
das
ist mein leip der fur euch gebrochen.104 Das wort/ derex fur euch
gebrochen/ ist die zusag.
Dan Christus saget uns gewisz-
lich mit solchen worten/ das der
leyp/ welchen er uns heysset
nemen und
esseney/ uns zur
erlosung und gut entleybet/ und getot
werd. Das ist ein Evangelisch wort/
das uns ein froli-
che und trostliche botschafft brengt. Was ist
uns trostli-
cher und frolicher zuhoren/ dan das uns/ der leyp
(den wir
eynnehmen und genissenez sollen) zu unserm gedeyhen und er-
losung in den tod und zerbrechung sol gegeben werden?fa An
dieszen wortten/ soll mein
willen/ leben/ und gemut vestig-
lich hangen/ und gar
nichtfb zweiffeln/ das
der leyp Christi
dero meine speysz ist/ fur mich gestorben ist.
Derwegenfc
spricht Paulus/ Das wir den tod/ des
hern/ sollen vor-
kundigen/ szo offt wir sein fleisch essen. Was
ist tod verkun-
digen?fd Sagen wie Christus gestorben?fe Nein/ das konden
die Juden und
galgenritter.105 Der
geyst musz sich alhie fu-
lenff/ und wissen ursachenfg des todes Christi. Er muesz be-
finden/
das der tod Christi umb unser erlosung kummen/
auff das er unszer sunde/
mit sichfh an den
galgen106
hencken
theet/ und sterbet107 unsern alten boszen Adam/ betzalet alle
unsere schuld/ und begrueb unser boesz leben/
und macht
endtlich/ das uns kein ubel/ schadet/ und sein gerechti-
ckeit/ unszere gerechtickeit wurd. Das und noch vil mer
das
wir in der heyligen Biblien lesen/ und sunderlich in
Paulo/ sollen wir hochlichenfi mit hertzen betrachten/
so
offt/ wir das sacrament handeln. wer
das wirdiglich
wil essen/ der musz nicht mehr thun/ danfj wunden seyner
sunden/ und boszhafftigfk leben fuelenfl/ und vestiglich glau-
ben den worten/ das der leyp
Christi (fmden er
essen will)fn
fur seine sunde und kranckeitenfo gestorben ist/ und seine bosz-
heit
und sund mit dem tod Christi abfallen und sterben.
Welcher diesen
glauben nit hat/ der yssetfp unwirdiglich
C2r welcher solches bedenckenfq nit hat/ so er das brot Chri-
sti
empfehetfr/ der isset das
fleisch Christi/ wie es die Co-
rinthernfs assen/ die es fur leyplichen hunger und
wollust
nhomenft.108Du must achtung haben auff die
verheischungfu/
das wort gotis/ ist ein wort des glaubens/ und leret dich
den geyst des
sacramentes. welcherfv
nit achtung giebt/
auff die zusag/ dem ist das sacrament gleich szo
wenig
nutze/ als das fleisch Christi/ szo er saget/ Johan.vi. das
fleisch ist nichtfw
nutze/ szonder der geyst/ der machet leben-
dig.109 Gotliche
zusag ist ein wort des glaubens/ und ver-
kundiget den fruchtbaren
geyst/ dero mit trostlicher und
Evangelischer botschafft in begirige oren
einfelt/ Und den
geist des menschen/ lebendig/ neu/ gerecht/ und
geystlich
machet/ szo du dem wort glaubst. Dan zusag gotis dienet
nit zu der selickeit/ so man nicht glaubet/
Hebre.iiii.110
Szo
kan auch keiner/ sonder glauben zu frid kummen/ und sein hertz
zu
rhue stellen/ er glaub dan. Als psal. xciiii. geschrieben/
Quib'us'fx iuravi
in ira mea etc.111/ das
ist/ ich hab es den unglau-
bigen geschworen/ daß sie nit in mein
ruhe werden gehenfy.
Nach diesen reden/ sag ich/ das ein zeychen
minder ist/
dan das wort/ und das das zeichen/ von wegen der zusag/
furgestelt wurt.112
Kurtzlich/ das fleisch Christi ist von we-
gen des wort gottis/
das wir offt eine zusag oder verhey-
schungfz genent haben. Ursach/ das
Christus selber spricht/
das er von wegen der schrifftga hat mussen sterben/ und also
eingehengb in die glorien
seines vaters gc Lu'cae' ult'imo'gc 113. Szo ist Chri-
stus auch ein
befeltragergd seines
vetterlichen wortes Jo.
xii.114 Und hat got durch Christum geredet/ wie er in alten zeiten
durch
die prophetenge gered hat
Hebre. i.115Derhalben folgt/
das Christus/ nachgf fleisch und blut/ ein
zeichen ist/ von we-
gen der zusagung auffgestelt/ und wir
uns zuvor/ und mer an
sein wort/ dangg an sein fleisch/ halten und anpinden sollen/
wie wol
das frembd und seltzam lauttet/ dannestgh lernen
C2v wir das aus der schrifft/ sunderlich in dem Evangelio
Johannis116/ das nit
unrecht kan reden oder leren.117
Das aber/ das zeychen/ von wegen der zusag odder
verheyschunggi/ auffgericht sey/ und das wir
uns durch
erkentnisz der zeychen/ sollen erynnern/ verstendiget uns
das
.ix. cap. Genesis. Daselbst spricht got zu Noe
also.
Das verpintnisz/ aber diessegj zusag/ und verheyschung/
wil ich mit euch dingen und
vorpinden/ Das ich hyn-
furt das erdtrich/ nit wil mit sindfluesz
und wasser ver-
terben.118 Hoer das ist die zusag/ Sich auch von dem zey-
chen. Ich werd (spricht got) meynen bogen in die ge-
wulcken setzen/ fur ein zeychen des verpintnisz oder zu-
sag.119 Sichgk das der bog ein zeychen ist/
der trostlichen zu-
saggl/ das got/ numer mehr/ das erdtrich/ mit sindfluesz
wil verwustenn. Und das der bog/ nur ein zeychenn ist
gotlicher zusag. Nun
mercke/ was du ausz dem zeychen
lernen salstgm. So ich (spricht got) die lufft/ mit
wolcken
ubertzogen hab/ so wurt der bog in den wulcken erschey-
nen/ und ich werd meiner zusag gedencken.120 Volget auch/
Ich werde den bogen ansehen/ und des
vorpintnisz ge-
dencken/ das ich zwischen got und aller lebendiger
seelgn
gestelt und verheyschengo hab.121 Ausz
dieszen wortten Ge-
ne. ix. ist wol zulernengp/ das wir/ nichtgq anders/ dan ge-
wissen
trost/ ausz den zeychen nehmen sollen/ und allen
zweyffel auszwerffen.
Dangr wir sollen wissen/
das got/
seiner zusag/ wil indechtiggs sein/ und hat seynis worttis
gar nicht vergessen.
Das ist/ wir sollen/ ausz den zeychen
vest und starck werden in dem wort
gotis/ das got/ son-
der122 zweyffel/ sein wort wil erfullen/ und zugesagten
trost
und hulff geben. Alszo/ wan du das brot/ fleisch/ unnd
bluet
Christi/ trinckest unnd yssest/ solstu in
gewiszheit
kummen/ das Christus/ sein wort unverbrochlich wil hal-
ten/ unnd solstgt nit zweyffeln an seiner huelff/ sundern ve-
stiglich glauben/ und nichts gewissers haben/ dann
C3r das das fleisch unnd bluet Christi/ szo du einniembst/
deine
sunde todtet/ und dir zu einer ertzney sey/ und zu
gerechtickeit unnd neuheit
deines geystes. Got der ist
warhafftig und mechtig123/ und acht es fur ein grosz iniu-
rien124/
gu unrecht
unnd hongu/ wan
du/ an yhm und seinem
wort zweyffelst. Darumbgv hat er
zeychen zu den zusagun-
gen gesetzt/ dastu des dergw sicherer/ fridsamer/ und
ruhi-
ger werdest/ und das du in einem lebendigen
sabbath125
stehest.
Aber szo einer an dem wort unnd zeychen gottis wan-
ckelt/
wurt er hertiglich gestrafft umb sein unglaubengx/
unnd szoviel dester herter/ das er weder zeychenn
noch
wortten gleubet.
Alszo ist gesagt und beweyszet/ das zeychen/ den vor-
heyschunggy und
verpindnisz gottisgz dienen/
und das wort
mehr ist/ dan sein zeychenn/ exemplumha/ die fleischlich be-
schneydung ist weniger/ dan der glaub und zusag.
Volgende lernet/ wie yhr euch an den bestenhb teyl hal-
ten solthc/ das ist/ wie yhr/ das wort gottis
festiglich solthd
glauben/ und ym hertzen behalten.
Das wil ich kurtz halbenn/ durch ein historienn
der
schriefft lernenhe/ die Gene.xxxii. geschrieben stehet.126 Do
Jacob seinen bruder Esau ubir die massen sehr forchthf.
hyldethg er sich eyniglich/ mit vollem glauben/
an gotlich
zusag/ szo yhm disser masse zugesagt wasz/ Nemlich Ge-
ne. amhh
.xxviii. cap. Saget got zu Jacob/ Das
erdtrich
darynne du schleffest/ wil ich dir und deynem samen/ ge-
ben. Dein samen sol werden/ wie der staub des erdt-
richs/ das ist/ dein geschlecht/ sol sovil werden/ wie die
korner des
staubes ym erdtrich. Volget/ und in deinem
samen/ sollen alle geschlecht
gebenedeyet werden/ und
ich wil dein hutterhi sein/ und dich wider in das
erdtrich
brengen/ und wil dich nit vorlassen/ ich hab dan alle ding
volbracht/ die ich dir gered hab.127 Disse zusag und vor-
C3vheyschunghj
gottis mercket Jacob wol/ da er mit
sichhk un-
ruglichhl/
traurich und forchtsam wurd/ von wegen sey-
nes bruders Esau128/ und saget/ in angsten alszo/ Herhm du
hast mir gesagt/ du wollest mir
wol thuen/ du hast gered
das ich mein gesyp und samen auszbreytten sol/
wie der
sand des mehreshn/ den man nit zehlen kann.129 Ich binn
minder dan alle deine barmhertzickeit/
und dein war-
hafftige verheyschungho. Erloesz mich von der macht mey-
nes bruders Esau/ dan ich
forchthp yhn seer/
auff das er
nit mutter und kinder erschlag.130Jacob hieng an gotlichem
wort/
wie ein schieff am ancker ym meerhq hanget.
Also sol ein Christ/ sich an die wort und zusag Christi
vestiglich anhefften/
wan yhn sein bruder Esau/ der
alt Adam und der teuffel/ und die sunde/ betruben
oder
verfolgen/ und yhm ein unfridlich gewissen machen/ wan
er mercket/
das yhn die sunden anfahen zu angstigenn/
sol er/ das sacrament/ welches dem
geyst fried und rhue
gebierthr/ suchen. Und das wort Christi hs der massenhs hal-
ten/ wie Jacob die zusag/ so yhm got gethan het/ in her-
tzen und munde hield/ htauch haltenht.
Das wort/ Der leyp wurd fur euch in todt gegebenhu/
und derhv dranck wurd fur euch vergossen/ sol er ym her-
tzen und munde also haben. Her mein got/ ein got aller
glaubigen/ Abraham/ Isaac etc. du hast gesagt/ Neemet und
essent/ das brot/
das ist mein leyp/ dero fur euch gegeben
wurt.131 Herhw132 an das wort/ das du sprichest/ Ich sol essen
dein fleisch/ dan es sey fur
mich/ und uns allenhx/ in
not/
angst/ und tod gegeben/ verlasz ich mich/ und vermanhy
dich deyner zusag/ und zweyffel nicht/ du werdest mir/
die frucht
deynes bitternhz
todes133 geben/ so ich
dein fleisch
esse. Dan du hast das vorheyschenia/ du bist almechtig/
gutig und
wahrhafftig/ dir gebricht nichts/ szo betreu-
gistu niemandts/ szo
ist dein wort ja ja134/
nit heute ja mor-
ij.Cor.i.C4rgen neyn/ auff deynem wort fuesz und stehenib ich. Du hast
mir mit solchen worten
gesagt/ du wollest mir gut thun/
sunde vergeben/ fried schaffen/ sicher/ neu
und geystlich
Ro. iiij.machen/ An deynen wortten kleeb ich und hang
an der
zusag/ wie Abraham an seyner
zusag hieng/ dero gar
nicht zweyffelt/ das du yhm geben wurstic/ das jene/ szo
du
geredt135. Alszo baue
ich auff deine zusag/ ich zweyfel
nit/ du kondest und werdest mir geben
erlosung von sun-
den/ ap136 das mein Adam nit
zugeben will. Ich rucke dir
dein wort fur/ wie Jacob/ got/ seine gotliche zusag vor-
rueckt. Du hast gesagt/ Her du hast geredet/ Ich bin nit
den gerechten
kummenid/ und den
gesundten/ szonder den
krancken und sundern.137 Und her du hast gesagt/ Ich sol
dein
fleysch frolich darauff essen/ und dein bluet trin-
cken/ dastu
deynen leyp in todt gebenn hast/ fur mich/
Cophinus Aegyptiusfur meyne sunde und
boszheytenie alles mir
zugut. Dar-
auff kum ich unfletiger korp138/ ich verwunter sunder/ und
unfridlicher/ bedrengter mensch/ unnd rueck dir deyne
wort fur in gebet und
glauben.
Du bist nit wie die menschlichen vorheyscherif/ als ko-
nig/ fursten/ unnd hern und andere
seynt/ die vil verhey-
schen/ und mugen nit leyden/ das man yhnen/
yhre zu-
sag fur rueckig/ aberih sie in krafft gethaner vorheyschungii
Josue. i.139mane. und foder das jene/ szo sie gelobt haben. Neyn du
Exo.iij.140bist ein anderer herre/ und wilt das uns dein wort/ ym
Psal.c.x.141hertzen und mund liegen sollen/ das wir auch hertz und ge-
mut/ willen und syn/ und alles auff deine zusag stellen/
und sprechen
trostlich/ Herij/ du hast
gesagt/ du hast ge-
redt/ wir sollen dein fleisch nemen unnd essen/
darumb
du dich in tod/ zu unserm heyl begeben hast. Auff deinik
wort steht mein glaub/ trost/il hoffnung/ ich laesz mich
weder sunde/ noch mein boszheit
verhindern/ dan du
hast gesagt/ dastu geborn unnd gestorbenn seyst/ unszern
C4v kranckheiten und sunden/ zuvorgeben und gesunt zumachen.
Abraham stund vest/ an deiner zusag/ er
zweiffelt nit
dastu yhm geben wurdest/ szo du yhm geredt/ wie wol
er
wisset/ das es der natur was unmuglich/ dennestim gab er
nicht achtung auff seinen alten und todten
leyp/ unnd
du erfullest dein wort/ Wasz solt ich dan andersz beden-
cken/ dan dein zusag? wasz solten mich sunde und bosz-
heyten abtzihenn/ weyl142Abraham sein aldtheitin nit ab-
tzueg von deinem
wort?io
Jacob rucket got sein zusag fur/ das er
gered het/ er
wulte Jacob wol thuen/
und yhm seinen samen auszbrey-
ten143/ das wust Jacob/ derhalben er festiglich glaubet/
das yhm
seyn weyber unnd kinder nit erschlagen wur-
den/ und vermantip got seiner vorheischung/ und
wurd
alszo starck in gotlichem wort unnd in seinem glauben/
das er mit
got durfft streytten und ringen/ und hielt got
szo fest im glaubenn/ das ehr
got nit wolt lassen iq ehe eriq
Ge. xxxij.ym wolgethan wasz. In solchem glauben und
be-
stendigem anhangenir in gotlicher zusag/ wurd Jacob
in der natur und namen verneuetis/ dan die schrifft spricht
Du must Israel heyssen/ du bist wider got stark ge-
westit/ wie viel mehr
wurdestu wider die menschen starck.144
Ist nit das trostlich/ das ein fester anhang und glaub
in gotlichem wort/ got
halten/ unnd ubirwinden kan?
Des sollen wir uns mehr/ den himels und
erderichsz ge-
trosten/ Do sol unser grund sein. Es ist unmuglich
das
einer verderb/ der gotlicher zusag festiglich und besten-
diglichiu glaubet. Als wenig got ligen kann/ szo
wenig
kan er dich vorterben lassen/ wan du fest/ starck/ und
menlichiv/ in seyner
vorheischung hangest. Es ist unmug-
lich/ das got einen menschen
vorlaesz/ dero in solchem
vortrauen verhartiw. Es musz yhm alles zu gut kummen/
und besser dan es
der mensch vorsteetix.
Imiy festen unnd
C5r ernstlichem anhang/ an dem wort gottis stehetiz alle seli-
ckeit.
Wider145/ ymja unglauben/ verlust und schad/
und alle
unwirdige empfahung des sacraments/ Das Christus
Johan'nis' iii. selber spricht/ Welcher glaubt der wurt nicht
verurteylet/ Welcher nit glaubt/ der ist bereit verloren.146
Got kan dich nichts weniger verlassen/ dan er Jacob
verliesz/ wan du gleich wie Jacob/
starck und stetlichjb
an gotlicher verheyschungjc klebest.
Alszo kummetjd auch einer in
wohrhafftigen frid/ unnd
wurd yhm alle bitterckeit suesz/ widerwertickeit
freunt-
lich/ und boesz zu gut verwandelt. wie das dan Jacob
Ge. xxxiijgeschach/ Jacob betet siben mal/ und szo lang/ bisz sein
Esau/ das ist/ sein feynd unnd verfolger
nahete.147 Was
geschach/ Als Jacob/ an gotlicher zusag/
mit glauben und
gebet/ hafftet/ do keret
sich seinn verfolger unnd feynd
Esau in einen wolteter unnd freund.
Dan Esau viel
Jacob umb seinen halsz/ er drucket yhn
freuntlich/ und
kusset yhn/ und weynet/ und woltjeJacoben sein hab und
gut geben.
Alszo wendet sich alles boesz in gut/ alle spehn
und unfrid/ in gutten fried
und ruh. Das geschicht al-
len denen jenenjf/ szo stetz und vest in gotlicher zusag
fuessen
und verharrenn.
Exo.xiiijIn solchem glauben spricht Moses/ Steend unnd
sehend die grosz wunder werck gottis/
und forcht euch
nicht. Dan die Aegyptier/ welche yhr jtzt sehend/ wer-
det yhr nicht mehr
sehen/ got der wurt fur euch streyten/
und yhr werdet stiel schweygen.148 Stehendjg vest an der zu-
sag gottis/
furchtet euch nit/ zweyffeltjh mit nicht an sey-
ner vorheyschungji/ dan jj ehr seinnjj wort unvolbracht soltjk
bleyben/ eehrjl
muesten hiemel und erdtrich zerbrechen149.
Alszo wurd auch das mehrjm gehorsam/ und teylet sich/
und gab
den glaubigen stadt und weeg/ und verterbet
die Egyptern/ die unszer sunde bedeutenn. Alszo ist es
C5v auch in der empfahung des freudenreichen sacraments.
Welcher das
wirdiglich wil empfahen/ der sol sich nit
forchten/ das ist/ er sol nit
zweyffeln/ das Christus sey-
ne zusag volenden werd. Und sollen yhn
die Egyptiern/
nit vomjn gotlichen wort abschrecken/
das seind seine bosz
hendel und sunde/ die widder got fechten/ Dan got
ist
der streyttet/ dero sundenn erwurgetjo/ jpwir stehenn stiel/
und schweygen stieljp/ und seind in vergebung der sunden gar
werckloesz. Ursach/
wan got sein grosse und wunderber-
liche werck wircken wil/ szo
durffenn wir nichtjq
mher/
dan das wir unszer augen auff zu got richten/ und steend
ii. Para. xx.in guter zuvorsicht/ als Josaphat spricht/ Steend allein
trostlich und in starcker zuvorsicht zu got/ szo werdet yhr
die gotlich hulff
uber euch sehen/ glaubet got/ szo wer-
det yhr sicher.150 Das ist/ das Moses sagt/ Schweyget yr
stiel/ got ist
derjr streyttet151/ wir durffen nit sorg
haben/ ab
wir viel gebet/ gefastjs/ kirchen gekeert und gesucht/ licht-
lin
verbrent/ und der gleichen werck gethan habenn/ szo
wir das hochwirdig
sacrament wollen empfahen/ dan
wir sollen stieljt sein mit oren und fuessen/ als geschrieben
Eccle. iiijstehet/ Szo du in gotis hausz gehest/ bewar
deinen fuesz
und hoer.152 Das ist/ mit keinem werck durffen wir furkum-
men/ dan/
solten unsz werck zutragen/ und uns wirdige
empfaher machen/ szo weer got nit
der/ dero allein krie-
get fur unsz/ und die Egyptiern ertodtet. Szo ich das sa-
crament
wil einnhemen/ sol ich nichts anders thuen/
dan gotlichem wort glauben/ das
Christus sein fleisch
und bluet fur uns in tod gegeben und vorgossen hat/
und
das er uns sein fleisch zu einer speysz/ und sein bluet zu ei-
nem tranck/ fur ein gewisz zeychen geben. wan ich das
glaub/
szo werde ich sicher/ szo ich anders in gotlicher zu-
sag/ mit
gantzem vertrauen/ stehen bleyb/ das ich die
Egyptier nit mehr sehen/ das ist/ mein sunde werden
C6r mich nit mehr anfechten und zu unfried machen.
Alszo befinde ich seine hulff und wohltat. In meiner
person darffju ich jv nicht anders fuelennjv/ dan
menlichenn
dapffern/ und vesten glauben/ und getrauen zu got/ das
er
mich nit vorlasz/ fur eines/ fur das andere/ sol ich kei-
ne sterck/
keine gesuntheit/ keine vermugenheit/ keine gut
werck/ und keine frumkeit
fuelenjw/ die ich zu dem
heyligen
sacrament wolt tragen. Sonder ich sal/ mein nichtickeit/
machtlosickeit/ boszheit/ und sunden fur dasselb mal se-
hen. Als
Josaphat saget/ in uns ist kein stercke/
das wir
die feinde ubirwinden153/ die unsere sundenn seind. Alszo
sehen wir unsere
schwacheit und Egyptiern/ und flihen
Ge. xxxiijzu diessem sacrament/ das sie alle
niederschleegt und ver-
Josu. xvi.sauffetjx/ und macht uns lebendig/ gibet sterck und werck/
Judicum ij. et. iij.und machet uns Esau zu einem der uns sein habe unnd
gutterjy giebt154/ wie die heyden tribut gaben den
Juden.155
Alszo haben wir beschlieszlich/ das ein wirdiger em-
pfaher nicht
anders bedarff/ dan das er seiner sunden/
wunden fueljz/ das er seinen Esau/ die Egyptiern/
oder
andere beledigerka
ansegekb/ und steen
allein ritterlich und
menlich/ stielkc in gotlicher zusag/ szo kan yhnen got mit
nichtkd verlossen/ er
heldetke got und
verwandelt seine feyn-
de/ in dienstpoten/ wie oben gesagt.156 Auch ist gehort/ das
in den sacramenten das wort mehr ist/ dan das zeychen/
und das die zeychen
uns erynnern/ das got seiner zusag
wil gedencken/ und kf halten glaubenkf/ uns in keinem
weeg
unnd anfechtenkg
lassenn vorterbennkh. Das
helff uns got
durch unsern hernki Jesum Christum/ Amen.
Beilage: Lateinisches Grußwort zu Von den Empfängern
A1v Lectori Salutem
Quoniam dominum deum posui in conspectu meo semper157〈.〉 Immo ego ab eo positus sum〈.〉
Adeoque libere de singulis et sine periculo iudico〈.〉
Novi equidemkj solum
deum
esse bonum158 et
eum cui nemo dicere potest〈:〉 Quid facis?159 Homo autem cum sit
vanitas
ipsa160/ quid
vanius, quam quod prodit ab ipso〈.〉 Proinde soli deo
gloria161〈.〉 Deo autemkk deberikl
gloriakm pauci
intelligunt nec scimus quid sit deo dari gloriam. Omnes tamen interim canimus
voce〈,〉 cor autem nostrum longe est a domino venerantes deum
doctrinis et mandatis hominum162
et id in vanum quidem/ quia nunquam hoc quaesivit dominus a
nobis〈.〉 Si enim gloria soli Deo
fieret ut decet,
pestilentissimum certe iudicaremus esse eum qui super testamentum dei
superstruat.163 Tantum
abest ut verum dei cultorem astruamus. Testamentum enim dei quam
sit
deformatum et in alium ritum translatum Nemo non videt Nisi quem iuxta
Isaie
vocem excecavitkn
dominus164 et hic
prorsusko nihil videt qui
lumen non dignoscit
in tenebris165〈.〉 Ita cecus est qui divina ab humanis non secernit/
Lucerna
pedibus meis verbum tuum et lumen semitis meis Ait propheta
psal:〈mo〉 119166 Ne
auferas de ore meo verbum veritatis
usquequaque167〈.〉 Soli ergo deo gloria Nobis
autem confusio et
humiliatio168〈.〉 Vale in Christo〈.〉kp