Nr. 286
Theobald Billican an Andreas Karlstadt
Nördlingen, 1525, 11. Februar

Text
Bearbeitet von Wolfgang Huber

Beilage: Theobald Billican an Adam Weiß, Nördlingen, 1525, 12. Februar

Buchsymbol227 Clariss'imo'a Viro Adamo Weissio apud Crailshaimum, Pastori et servo Domini, Fratri
Cariss'imo'.

Buchsymbol225 Theobaldus Billicanus. Gratia et pax tibi a servatore1 no-
stro
Jesu Christo. Nolui committere, Frater in dostro Jesu Christo. Nolui committere, Frater in do-
mino
cariss'ime', ut perpetuo silentio oblitus esse con-
suetudinis
nostrae viderer. Sed neque hoc permit Buchsymbol226 suetudinis nostrae viderer. Sed neque hoc permit-
tebat
nostra caritas, unio spiritus domini nostri Jesu
Christi, hoc maxime seculo, quo convenit conjun-
ctos
esse adversum portas inferi, qui praedicant Jectos esse adversum portas inferi, qui praedicant Je-
sum
Christum.2 Itaque quod poscebat frater cariss'imus'
Chaspar pastor ecclesiae utzwingensis,3 id longe gra-
tissimum
fuit. Adhortor autem te mi frater pro semel
inita communione adeoque pro communi munere,
quo fungimur, ut prudenter geras ministerium tuum.
Vides qui sint motus plebis, quae die ira, quae >aj'ewn
insania, quae temporum iniquitas, ut vigilandum sit
omnium maxime. Ecclesiae adolescentiam vides et
hic, quae fornicationes; quae adulteria nobis Deum
immortalem!4 olfacienda sunt, aetatis ratione habita.
Ipse cotidie experior per evangelion prodi impie-
tatem
, dum Satan recitatus saevit,5 dum quod cogitat,
profert in lucem. Deus illuminet nos, ut vigilemus.6
Video perisse eos quos minime dubitabam. Carolostadium Aegranum audio cariss'imum' fratrem naufragium
fecisse.7
Sed et Oecolampadium audio in vado hae-
rere
.8 Iterum dico, Dominus illuminet nos,9 ne cada-
mus
cum impiis.10 Jam video quinamvere et cogno-
biliter
professi fuerint Christum. Faxit Deus ut tu
serveris ut illumineris amplius atque amplius, De
te sollicitus sum, non quod cecideris, sed quod im-
piorum
contubernio vicinus
sis.11 De Carolostadio lo-
quor
. Illius vide factum. Clam reptat per eccle-
sias
,12 neque fidei neque honestatis publicae rationem
habens,
blasphemus in libertatem Christi, praevarica-
tor
testamenti dei, in Judaismum declinans13 et vete-
res
haereses novans,14 de quo id à me habe.15 >An`hr
>est'i Karolost'adioc <'o dein`on ka`i doke=i mej'uein kenodox'ia|.16
Vale mi frater, Dominus iterum, atque iterum ad-
servet
te nobiscum. Buchsymbol227 Ad Carolostadium scripsi tertio
Idus Februar. Ann. M D XXV.17 ut ad me concedat,
mecum habitet diem unum aut alterum, aut plures
etiam, si queat sanari, an sit venturus, ignoro, opto
autem omnium maxime
. Tu vale in domino. Nordlingiaci, Pridie Idus Februarias Anno M D XXV.

Salutat te Andreas Marius, Moguntinensis, Vicarius,18 discipulus tuus et frater in Domino cariss'imus'.


avorher (vermutlich sekundäre Hinzufügung) Inscriptio:

1Der Titel »servator« wird gelegentlich synonym verwandt für »salvator« (z.B. Lk 2,11 oder Phil 3,20 Vg).
2Vgl. als Hintergrund Mt 16,18. Gemeint ist: die durch Kreuz und Auferstehung bezwungene Hölle rühmt (wider ihren Willen) Christi Erlösungstat.
3Gemeint ist vermutlich Kaspar Degen, der Frühmesser im Ort Utzmemmingen, sechs Kilometer südwestlich von Nördlingen; vgl. Pfarrerbuch Bayerisch-Schwaben, 34 Nr. 190; Simon, Humanismus, 98 Anm. 448. Für Utzwingen, ein Pfarrdorf, zwölf Kilometer nördlich von Nördlingen gelegen, ist kein Geistlicher nachweisbar. Degen hatte sich wohl zuvor bei Adam Weiß in Crailsheim aufgehalten und dann dessen Bitte um einen Brief an Billican nach Nördlingen überbracht.
4Vgl. als Hintergrund 1. Kor 6,9–11; Hos 1–3; Jer 3,8f.; Mt 12,39 u. ö. Traditionell galt die anprangernde Rede vom Ausgeliefertsein an die »Lüste« und vom Ehebruch auch als Kritik an der Treulosigkeit der Menschen gegenüber Gott.
6Anspielungen auf Formulierungen in der Complet, dem Nachtgebet der Kirche.
7Hinter der Aussage »Ich höre den sehr geschätzten Bruder Carolostadius (sagen), dass Egranus Schiffbruch erlitten habe« steht vermutlich die Information, dass Johannes Sylvius Egranus, der im Herbst 1524 in der brandenburgischen Residenzstadt Kulmbach eine Anstellung als Pfarrer erhalten hatte, nach kurzer Zeit bereits wieder entlassen wurde. Diese Entlassung erfolgte auf Betreiben der Ansbacher Regierung, nämlich des Obersten Sekretärs Georg Vogler und des Hofmeisters Johann von Schwarzenberg, die mit einem Schreiben vom 8. Dezember 1524 Egranus irrtümlich als Anhänger Müntzers und Karlstadts denunzierten; Quellen Wiedertäufer Brandenburg, 1, Nr. 2; vgl. Götz, Glaubensspaltung, 313; Vogler, Nürnberg, 212 Anm. 75. Zu Egranus vgl. MBW 11, 391f.; KGK VII, Nr. 273, S. 267 Anm. 26. Die vermutliche Vorlage für die Formulierung Billicans findet sich in Luthers Polemik Wider die himmlischen Propheten (WA 18, 121,15f.): »D. Carlstad ist auss dem reich Christi gefallen und hat schiffbruch am glauben erlitten.«
8Billican war anscheinend besorgt darüber, dass Oekolampad, sein verehrter Heidelberger Lehrer, im gerade anhebenden Abendmahlsstreit, wie aus dessen Brief an Zwingli vom 21. November 1524 hervorgeht, sachlich im Wesentlichen mit Karlstadt übereinstimmte; vgl. Simon, Billican, 100.
10Möglicherweise Anspielung auf Karlstadt und seine Anhänger.
11Vgl. 2. Kor 6,14. Der Ausdruck »impiorum contubernio« findet sich nicht in der Vulgata.
12Dieser Vorwurf findet sich in Luthers Polemik Wider die himmlischen Propheten (WA 18, 134,23–25); vgl. die sehr ähnliche Formulierung in Billicans (an Urbanus Rhegius gerichteten) Sendbrief De verbis coenae Dominicae, zitiert in KGK 286 (Anmerkung).
13Vgl. die Kritik in Luthers Polemik Wider die himmlischen Propheten (WA 18, 140,1.14.21–23; 142,1f.7–9).
14Vgl. die Kritik in Luthers Polemik Wider die himmlischen Propheten (WA 18, 143,18f.).
15Billican meint gewiss seine sich ostentativ von Karlstadt distanzierende Publikation Renovatio ecclesiae Nordlingiacensis; siehe KGK 286 (Anmerkung).
16Vgl. als Hintergrund Phil 2,3; zur Formulierung vgl. die sehr ähnliche Äußerung in Billicans Sendbrief De verbis coenae Dominicae an Urbanus Rhegius, zitiert in KGK 286 (Anmerkung).
17Gemeint ist der 11. Februar 1525.
18Zu Andreas Marius aus Mainz vgl. Simon, Humanismus, 97f. mit Anm. 448.

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